اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سمنان

محدودیت‌های کرونایی در سمنان/ از منع تردد خودروهای غیربومی تا طرح‌های محله‌محور

اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی از امروز در شهرهای استان سمنان آغاز شده و در این راستا پلاک‌های غیربومی حق ورود و تردد در شهرهای استان را ندارند و طرح‌های مدیریت کووید ۱۹ به صورت محله‌محور اجرا می‌شود.

محدودیت‌های کرونایی در سمنان/ از منع تردد خودروهای غیربومی تا طرح‌های محله‌محور

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی از امروز هم‌زمان با سراسر کشور در شهرهای مختلف استان سمنان آغاز شده است.

با اجرای این طرح، محدودیت‌های مختلفی برای مقابله با کروناویروس با توجه به رنگ‌بندی‌های اعلام شده از سوی ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا برای شهرهای مختلف در نظر گرفته شده است.

در همین راستا در ادامه به بررسی و چگونگی اعمال محدودیت‌های در نظر گرفته‌ ‌شده در شهرهای مختلف استان سمنان می‌پردازیم.

پلاک‌های غیربومی حق ورود و تردد در شهرها را ندارند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان با اشاره به آغاز اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی با توجه به رنگ‌بندی‌های اعلام شده از سوی ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا در شهرهای استان سمنان از امروز، گفت: پلاک‌های غیربومی (به‌جز ۸۶ و ۹۶) به‌هیچ‌عنوان حق ورود و هرگونه تردد در داخل شهرهای استان را ندارند.

حبیب‌الله خجسته‌پور عنوان کرد: اجرای طرح محدودیت‌های هوشمند در سراسر کشور با توجه به رنگ‌بندی که برای شهرهای استان اعلام شده است، اعمال می‌شود که این محدودیت‌ها برای شهرهای با رنگ‌بندی قرمز با محدودیت بیشتر و برای شهرهای زرد و نارنجی با محدودیت کمتر اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: انتظار داریم که همه مردم همکاری لازم را در اجرای این طرح و رعایت محدودیت‌های قانونی داشته باشند تا هرچه سریع‌تر شاهد کاهش شیوع ویروس کووید ۱۹ باشیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان با بیان اینکه شهرهای شاهرود، سمنان، گرمسار و دامغان در وضع قرمز و دیگر شهرها در شرایط نارنجی هستند، افزود: شرایط استان سمنان ازلحاظ ویروس کرونا اصلاً مناسب نیست.

جانشین رئیس ستاد مدیریت مقابله با کرونا در استان سمنان با بیان اینکه اجرای محدودیت‌ها ممکن است، مشکلات اقتصادی را برای مردم به وجود بیاورد، گفت: در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شد که برای ۳۰ میلیون نفر به ازای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان ماهانه تا چهار ماه پرداخت شود و از سوی دیگر برای هر خانواده نیز یک میلیون تومان وام قرض‌الحسنه پیش‌بینی شده است که امیدواریم گره‌گشای بخشی از مسائل اساسی مردم باشد.

مردم به دنبال شیوه‌های دور زدن قوانین و محدودیت‌ها نباشند

خجسته‌پور خاطرنشان کرد: از مردم استان سمنان توقع داریم اگر محدودیتی چه در بحث تردد و چه در مقوله تجمع اعلام شده است، به دنبال راهکار و شیوه‌های دور زدن قوانین و محدودیت‌ها و استثنائات نباشند و در خانه بمانند و جدی‌تر از گذشته محدودیت‌ها را اجرا و اعمال کنند تا با همراهی و همکاری ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا و کادر پرتلاش بهداشت و درمان در دانشگاه‌های علوم پزشکی استان هرچه سریع‌تر بتوانیم از این مرحله نیز عبور کنیم.

سخنگوی ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا در استان سمنان با اشاره به محدودیت‌های تردد در شهرستان‌های دارای رنگ‌بندی قرمز گفت: در راستای اجرای دستورالعمل‌های مرتبط با تردد در شهرهای قرمز کرونایی، پلاک‌های غیربومی حق ورود و تردد در داخل شهرهای استان را تحت هیچ عنوانی ندارند و در صورت عدم تمکین به قانون پلیس راهور به‌طور حتم جرائم خاصی را اعمال خواهد کرد.

خجسته‌پور افزود: بر همین اساس از امشب تا مدت دو هفته، از ساعت ۲۱ تا چهار صبح هیچ یک از خودروهای شخصی تحت هیچ عنوانی حق تردد در داخل شهرها را نداشته و در صورت مشاهده توسط دوربین و پرسنل پلیس راهور جریمه خواهند شد.

وی هدف از اجرای این طرح را جلوگیری از دورهمی‌ها و مهمانی‌های خانوادگی و ... عنوان کرد و افزود: امید است با اجتناب و پرهیز از جمع‌های خانوادگی زنجیره انتقال ویروس کاهش یابد.

اجرای طرح محله‌‌محور مدیریت کرونا 

سخنگوی ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا در استان سمنان اظهار کرد: وضعیت به گونه‌ای است که مجبور هستیم، سیاست‌های محدودیت‌زا و مداخله‌گر را با شدت و جدیت بیشتری اجرا کنیم؛ برهمین اساس ستاد ملی کرونا دو طرح را اعلام، تصویب و برای اجرا ابلاغ کرده است؛ که یکی از آنها طرح مدیریت کووید ۱۹ به‌صورت محله محور و دیگری طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها است. 

وی افزود: برای غلبه بر این بیماری همه باید دست به دست هم دهیم؛ بنابراین انتظار ما از جامعه رسانه و خبرنگاران این است که اطلاع‌رسانی‌های خود را در این روزها بیشتر متمرکز بر اخبار پیرامون مقابله و مبارزه با کرونا در سطح استان سمنان قرار دهند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان در مورد مدیریت کرونا به شیوه محله‌محور و خانه‌محور گفت: در هر شهرستان منطقه‌بندی و گروه‌بندی‌های لازم انجام و برای هر بلوک و منطقه‌ای مسؤولی مشخص شود.

خجسته‌پور ادامه داد: فرماندهی امور مقابله با کرونا در طرح مدیریت کرونا به‌صورت محله محور با فرمانداران هر شهرستان است؛ نائب رئیس این طرح رئیس شبکه بهداشت و درمان در شهرستان‌ها و فرمانده عملیات اجرای این طرح فرمانده سپاه هر شهرستان است.

وی افزود: هلال‌احمر، سازمان‌های مردم محور، شورای محلات، مساجد، شهرداری، شوراهای اسلامی، نیروی انتظامی و دیگر ارگان‌ها باید در اجرای طرح مدیریت کرونا به‌صورت محله محور همکاری و هماهنگی‌های لازم را با فرمانده، نائب رئیس و فرمانده عملیات این طرح داشته باشند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان بیان کرد: در هر محله باید خانوارهایی که دارای بیمار مبتلا به کرونا هستند، خانواده‌ای که بیمار بهبودیافته ازکرونا داشته‌اند و همچنین خانواده‌ای که دارای بیماری زمینه‌ای در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند؛ شناسایی شوند و از ظرفیت‌های بهداشتی هر محل برای خدمات‌رسانی به این خانوارها اعم از اماکن مذهبی، مدارس، مهمانسرای اداره‌ها و دیگر اماکن استفاده شود.

خجسته پوربا تأکید بر محله‌محور شدن مدیریت کرونا در سراسر استان سمنان بیان کرد: در قالب اجرای طرح مدیریت کرونا به‌صورت محله‌محور باید راهنمایی‌ها و توصیه‌های لازم بهداشتی به مردم انجام شود.

وی اظهار کرد: ممکن است با اعمال محدودیت‌ها عده‌ای با مشکلات اقتصادی مواجه شوند؛ بنابراین مسؤولان مجری طرح مدیریت کرونا به‌صورت محله‌محور علاوه بر مراقبت از سلامت مردم هر محله باید به معیشت مردم آن محل نیز توجه جدی داشته باشند و نسبت به انجام کمک‌های مؤمنانه را به خانوارهای آسیب‌دیده از این حیث اقدام کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان گفت: نمونه‌برداری، تست در منزل، خدمات سلامت و توزیع دارو از جمله اقداماتی است که با استفاده از ظرفیت علوم پزشکی در سراسر استان سمنان باید در دستور کار قرار گیرد.

خجسته پور زمان اجرای طرح‌های ابلاغی مقابله با کرونا در سراسر استان سمنان را از امروز اعلام کرد و گفت: محدودیت‌های ابلاغی برای مقابله با کرونا از امروز آغاز شده است و به مدت دو هفته ادامه دارد.

اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان در مورد اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها گفت: در این طرح، وضعیت شهرهای کل کشور به سه دسته زرد، نارنجی و قرمز تقسیم شده است که در حال حاضر در استان سمنان هیچ شهری در وضعیت زرد قرار ندارد و چهار شهرستان سمنان، گرمسار، دامغان و شاهرود قرمز و چهار شهرستان سرخه، آرادان، میامی و مهدی‌شهر در وضعیت نارنجی قرار دارند.

خجسته‌پور بیان کرد: متناسب با روند بیماری در هر شهر وضعیت سه‌گانه و نوع محدودیت‌های مرتبط تعیین و اعمال می‌شود و شاخص تعیین وضعیت شهرها در این طرح متمرکز برتعداد بستری با تست PCR مثبت روزانه است در سه دسته شهرهای زرد بستری با تست PCR مثبت روزانه چهار نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، شهرهای نارنجی بستری با تست PCR مثبت روزانه ۶ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر و شهرهای قرمز بستری با تست PCR مثبت روزانه ۱۰ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است.

وی تصریح کرد: محدودیت‌ها باید به دقت اعمال و مردم در رعایت این محدودیت‌ها جدیت لازم را داشته باشند تا وضعیت کنونی شهرها تغییر یافته و چرخه انتقال به سرعت قطع شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان حوزه فعالیت در شهرهای قرمز را بدین ‌صورت تشریح کرد که دستگاه‌های ارائه‌دهنده خدمات ضروری و دستگاه‌های مرتبط با مأموریت‌های اساسی و مدیریت شهری می‌توانند با تشخیص بالاترین مقام مسئول (در سطح ملی یا استان) نسبت به کاهش حضور تا ۵۰ درصد کارکنان خود اقدام کنند، مشروط بر آن که خللی در ارائه خدمات ضروری به وجود نیاید و در سایر ادارات شهر ارائه خدمات با حضور یک‌سوم کارکنان انجام می‌شود.

کلیه مراکز آموزشی استان سمنان

خجسته‌پور بیان کرد: کلیه مراکز آموزشی ازجمله آموزشگاه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و دیگر مراکز به‌طور کامل تعطیل هستند و صرفاً کارکنانی که برای حفاظت فیزیکی و حفاظت تأسیسات و سامانه‌های الکترونیکی ضروری باشند، حضور می‌یابند.

وی بیان کرد: مأموریت‌های اداری غیرضروری باید لغو شود و جلسات با رعایت الزامات در فضای سربسته با حداکثر ۱۵ نفر برگزار خواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان گفت: تعطیلی مشاغل گروه‌های ۲، ۳، ۴ به مدت دو هفته و قابل تسهیل و تشدید در صورت تغییر شرایط با تشخیص وزارت بهداشت و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی مانند نمازهای جمعه، مساجد، مراسم مذهبی و مراسم آئینی به‌طور کامل تعطیل هستند.

خجسته‌پور تأکید کرد: ضمانت اجرا پیش‌بینی شده در این طرح، شامل تذکر کتبی، انفصال از خدمت کارکنان و مدیران دولتی، پلمپ و جریمه نقدی است.

وی بیان کرد: فهرست مشاغل گروه یک (مشاغل ضروری) که در هیچ‌یک از وضعیت‌های سه‌گانه تعطیل نمی‌شوند، شامل کارخانه‌های تولیدی، مراکز صنعتی و معدنی، کشاورزی، شیلات و خدمات وابسته، مراکز زیرساختی و حیاتی، مراکز تأمین و توزیع آب، برق، گاز، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه و تهویه هوا، پالایشگاه‌ها و جایگاه‌های عرضه سوخت هستند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان گفت: حمل و نقل عمومی کالا و مسافر برون‌شهری شامل ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی، حمل و نقل عمومی درون‌شهری، ادارات و مراکز نظامی، انتظامی و امنیتی، امدادی و ستادی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها، میوه‌فروشی‌ها و سبزی‌فروشی‌ها، میادین میوه و تره‌بار، مراکز تولید، نگهداری، توزیع و فروش محصولات غذایی و خدمات وابسته، مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های لبنی نانوایی (تولید فرآورده‌های نانوایی)، مراکز بهداشتی، درمانی، امدادی، اورژانس و تأمین آمبولانس دولتی و خصوصی نیز در فهرست مشاغل گروه یک که در هیچ‌یک از وضعیت‌های سه‌گانه تعطیل نمی‌شوند، قرار دارند.

خجسته‌پور، داروخانه‌ها، مراکز و فروشگاه‌های دامپزشکی، پخش دارو، عطاری و داروهای سنتی، مراکز تهیه، تولید و توزیع مواد غذایی آماده و بیرون‌بر، خدمات اپراتورهای ارتباطی، خدمات الکترونیک و فعالیت‌های پستی، شرکت‌های خدمات اینترنتی، رسانه‌های مکتوب و برخط و مشاغل مشابه، مراکز نگهداری و خدماتی سالمندان، معلولان، جانبازان، مراکز توان‌بخشی و مراقبتی، آسایشگاه‌ها، تعمیرگاه‌های انواع خودرو، لوازم‌خانگی، الکتریکی و الکترونیکی، فروشگاه‌های انواع قطعات و لوازم ‌یدکی، فروشگاه‌های مصالح ساختمانی و آهن‌آلات، کارگاه‌های صنعتی (مانند جوشکاری و تراشکاری و مشابه)، چاپخانه‌ها، خشک‌شویی‌ها و آرامستان‌ها را نیز جزو مشاغل گروه یک عنوان کرد.

ادامه محدودیت‌ها متناسب با روند بیماری تعیین می‌شود

وی تأکید کرد: زمان آغاز اجرای طرح، اول آذرماه سال ۱۳۹۹ است و متناسب با روند و وضعیت بیماری در شهرها، زمان محدودیت‌ها استمرار یا کاهش خواهد یافت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان خاطرنشان کرد: ورود خودروهای شخصی با پلاک بومی از شهرهای قرمز به دیگر شهرهای کشور ممنوع است.

خجسته پور با بیان اینکه ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی به شهرهای قرمز ممنوع است، گفت: تردد خودروهای شخصی در شهرهای قرمز از اول آذرماه از ساعت ۲۱ شب تا چهار صبح در سطح شهرها ممنوع است و این ممنوعیت در شهرهای با وضعیت نارنجی اعمال نمی‌شود.

وی جریمه نقدی در نظر گرفته شده برای ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی را به شهرهای قرمز و نارنجی یک ‌میلیون تومان عنوان کرد و افزود: این جریمه تنها ۲۴ ساعت اعتبار دارد و در صورت تکرار تخلف مجدد جریمه جدید لحاظ می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان اظهار کرد: وضعیت شهرها به لحاظ شیوع ویروس کرونا و رنگ‌بندی‌ها دوشنبه هر هفته اعلام و متناسب با وضعیت جدید محدودیت‌ها اعمال می‌شود.

تنها خودروهای با شماره پلاک ۸۶ و ۹۶ حق تردد دارند

خجسته پور اذعان داشت: در سطح استان سمنان در ساعات مجاز تردد تنها پلاک‌های استانی به شماره ۸۶ و ۹۶ حق تردد دارند و هیچ استثنایی در این زمینه وجود ندارد؛ بنابراین مردم بهتر است در دو هفته آینده از تاکسی‌های بین‌شهری، اینترنتی و تلفنی استفاده کنند تا جریمه‌ای شامل حالشان نشود.

وی با اشاره به شرایط سخت، بحرانی و بسیار دردناک ناشی از شیوع کرونا در کل کشور و استان سمنان گفت: این محدودیت‌ها برای آحاد جامعه مشکلاتی را به بار خواهد آورد اما ناچار به اعمال این محدودیت‌ها هستیم.

تحریم‌های ظالمانه بیگانگان کرونای دیگری که حاکم بر کشور است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان اظهار کرد: کشور در حال حاضر با دو کرونا یکی کووید ۱۹ و دیگری کرونای تحریم‌های ظالمانه بیگانگان مواجه است.

خجسته پور بیان کرد: دولت برای بخش خصوصی نمی‌تواند تعیین تکلیف کند؛ بنابراین کارفرمایان این اختیار را دارند که در ایام اعمال محدودیت‌های کرونایی نسبت به نحوه کار و حضور کارگران در محل کار تصمیم‌گیری لازم را انجام دهند.

وی فلسفه اعمال محدودیت‌ها و منع ترددها در شهرهای قرمز از ساعت 21 شب تا چهار صبح به مدت دو هفته را کاهش ترددها و دورهمی های خانوادگی عنوان کرد و در مورد تردد خبرنگاران در شهرهای قرمز در ساعات ممنوع بیان کرد: در صورت وجود شرایط خاصی که نیاز به حضور خبرنگاران و تردد این قشر باشد؛ در این ساعات هماهنگی‌های لازم انجام می‌شود.

مسؤولان به دنبال شوی تبلیغاتی نباشند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان تصریح کرد: خبرگزاری‌ها مسؤولانی که در این مدت در بیمارستان‌ها حضور می‌یابند و به‌نوعی به دنبال به راه انداختن شوی تبلیغاتی هستند؛ را تحریم خبری کنند و البته مکاتبات لازم با رؤسای بیمارستان‌ها نیز انجام شده است که از ورود مسؤولان به بخش کرونای این مراکز جدا خودداری کنند.

خجسته‌پور عنوان کرد: قرار است از هفته آینده روزانه ۱۰۰ هزار تست سریع در کشور انجام شود که هنوز سهم استان سمنان از این تعداد مشخص نشده است.

وی اظهار کرد: در این روزها سه مؤلفه امنیت، معیشت و سلامت سه اولویت مهم است و باید متولیان امر رسانه نیز تمام اطلاع‌رسانی‌های خود را معطوف به بحث سلامت کنند.

در خانه بمانید

به هر حال بهترین کار در شرایط حساس کنونی این است که مردم ضمن همراهی با مسؤولان برای حفظ جان خود و هم‌وطنانشان در خانه بمانند و به قوانین و محدودیت‌های در نظر گرفته شده احترام بگذارند تا بیش از این شاهد پر پر شدن مردم عزیز کشورمان نباشیم و هر چه زودتر این ویروس منحوس نابود شود.

انتهای پیام/۷۴۰۰۷/ز/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول