اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هرمزگان

از تحصیل در حوزه علمیه تا ایجاد کارگاهی با هدف رونق تولید در سواحل مکران+عکس

شهرستان سیریک یکی از شهرستان‌های شرقی استان هرمزگان است، شهرستانی که در آن علاوه بر تلاش و تکاپوی مردان، زنان نیز کارآفرینانی موفق و خلاق هستند. کارآفرینانی که تاکنون سهم بسزایی در راستای ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای این شهرستان ایجاد نموده‌اند.

از تحصیل در حوزه علمیه تا ایجاد کارگاهی با هدف رونق تولید در سواحل مکران+عکس

خبرگزاری فارس - سیریک، مهرداد احمدی: همیشه تا نام کارآفرین به زبان می‌آید اکثرأ مردهایی را تصور می‌کنند که مشغول به کارند و صاحب و مدیر یک کارگاه یا شرکت و کارخانه‌ای هستند ولی بانوان موفقی که در این راه قدم برداشته‌اند و شاید از اولین نفرها در برخی مشاغل باشند به فراموشی سپرده می‌شوند.

زنان کار آفرین زیادی در دنیا وجود دارند که ممکن است حتی بعضی از آنها در اطرف محل زندگی ما مشغول به فعالیت باشند. در همین راستا بنا داریم در این گزارش با بانوی سخت‌کوش کارآفرینی صحبت کنیم که در یکی از شهرستان‌های کم‌برخوردار استان هرمزگان دست به کارآفرینی زده است و هم پا با دیگر کارآفرینان شهرستان در راستای ایجاد اشتغال در حال طی کردن مسیرهای موفقیت است.

شهرستان سیریک یکی از شهرستان‌های شرقی استان هرمزگان است، شهرستانی که در آن علاوه بر تلاش و تکاپوی مردان، زنان نیز کارآفرینانی موفق و خلاق هستند. کارآفرینانی که تاکنون سهم بسزایی در راستای ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای این شهرستان ایجاد نموده‌اند.

این موضوع بهانه‌ای شد تا به آموزشگاه و کارگاه «برقع» در بازار بزرگ سیریک رفته و گفت‌وگویی صمیمانه با یکی از بانوان کارآفرین موفق شهرستان سیریک داشته باشیم. بانویی که با بهره‌گیری از نقش‌ها و نگارها در حوزه صنایع دستی و خیاطی مشغول به فعالیت است.

فارس: لطفا معرفی کوتاهی از خودتان داشته باشید؟

صغری ذاکری هستم متولد سال 1360 که از سال 1393 وارد شهرستان سیریک شده و در حوزه علمیه خواهران مشغول به فعالیت شدم دارای مدرک تحصیلی حوزوی کارشناسی و همچنین فوق لیسانس حقوق هستم و مدیر آموزشگاه برقع که در زمینه آموزش و خیاطی در سطح شهرستان فعال می‌کنم.

فارس: حوزه علیمه کجا و کار آفرینی کجا، چه شد بسمت کارآفرینی آمدید و ایده اولیه از کجا به ذهنتان آمد و شروع شد؟

علاقه زیادی به خیاطی داشتم و بی‌نهایت بدنبال ایجاد اشتغال بودم و از ابتدای ورود به شهرستان سیریک با توجه به محدودیت‌هایی که بانوان شهرستان داشتند و خیلی وقت‌ها شاهد سفرهای مکرر آنان به بندرعباس و صرف هزینه‌های بالای آنان برای تهیه لباس بودم، گفتم کارگاه خیاطی در منطقه ایجاد شود که هم بتواند مشکلات موجود در سطح شهرستان را برطرف نماید و هم زمینه‌ساز اشتغال در شهرستان شود.

اولین جرقه در ذهنم زمانی ایجاد شد که قرارگاه مدینه منوره سپاه تعدادی چرخ خیاطی به بانوان «بخش بمانی» سیریک جهت ایجاد کارگاه و آموزش فراهم نمود و از آن زمان شروع فعالیت‌های ما در منطقه زده شد.

در سال 1396 زیر نظر سازمان فنی و حرفه‌ای، آموزشگاه برقع را در سطح شهرستان راه‌اندازی و تاکنون بیش از 80 نفر از بانوان سیریکی در این آموزشگاه، آموزش دیده و قریب به 42 نفر از آنان وارد بازار کار شدند. در حال حاضر بخشی از این نفرات در کارگاه خودم مشغول به فعالیت دوخت مانتو، محصولات حجاب و لباس‌های سنتی هستند و همچنین بعنوان تنها تولیدکننده ماسک در شرایط کرونایی در سطح شهرستان فعالیت داشتیم.

فارس: آیا کارآفرینی برای یک خانم که مسئولیت‌های دیگر در خانه دارد، سخت نیست؟

قطعا سخت است، در این سختی‌ها نباید از حمایت‌ها و تلاش‌های اعضای خانواده‌ام چشم‌پوشی کنم زیرا آنان بحق حامی و حمایت‌کننده اصلی در این مسیر بودند چون اگر حمایت آنان نبود نمی توانستم هم‌زمان سه مسئولیت مهم را بپذیرم. در کنار همراهی خانواده، برنامه ریزی در این موفقیت ها موثر بود چون در ایجاد کارآفرینی باید برنامه‌ریزی دقیقی داشت.

فارس: وضعیت بازار صنایع دستی و خیاطی در سطح استان و کشور به چه گونه است؟

در سطح استان بحمدالله دارای بازار خوبی هستیم و سفارشاتی از سطح استان داریم ولی در سطح کشور بدلیل وجود مانتوها و لباس های سبک غربی و ترویج استفاده از این نوع سبک ها متاسفانه با محدودیت های فراوان در ارائه محصولات مواجعه و با چالش های مختلفی در سطح کشور دست و پنجه نرم می کنیم ولی در سطح شهرستان و استان با انجام کارهای تلفیقی توانستیم فعالیت های خوبی را داشته باشیم.

فارس: کمبودها و مشکلات موجود در کارآفرینی از دید یک بانوی کار آفرین چیست؟

ورود به عرصه کارآفرینی قطعا عرصه سختی است زیرا یک کارآفرین در این عرصه چالش‌های مختلفی را می بایست پشت سر بگذارد و قطعا با مشکلاتی هم در مسیر رو برو خواهد شد و همیشه سعی کردم با پشتکاری که دارم موانع و مشکلات را پشت سر بگذارم و در بحث تامین مواد اولیه فعالیت‌مان با توجه به اینکه باید از تهران تامین گردد اکثر موارد با مشکلات و محدودیت‌هایی در مواد اولیه رو برو بوده‌ایم و با سختی فراوان مواد اولیه لازم را تامین کردیم که امید داریم این موارد تهسیل بخشیده شود.

فارس: بنظر شما نقش دولت در توسعه اشتغال بانوان بویژه در حوزه فعالیت شما چیست؟

دولت نقش کلیدی در حمایت و ایجاد اشتغال دارد و قطعا می‌تواند همانند موتوری محرک نقش‌آفرینی نموده و بر جهش تولید و اشغال بی‌افزاید ولی بنده به عنوان یک شخصی که در راستای کار آفرینی در یک شهرستان کمترتوسعه‌یافته در حال تلاشم تا کنون هیچ حمایتی از جانب دولت نشده‌ام و بدلیل عدم حمایت مجبور به دریافت وام‌ها با سود بالا بودم و قطعا اگر همین رویه ادامه داشته باشد روز به روز بر تعداد کارآفرینان کاسته خواهد شد و ای کاش مسئولان همت بهتری برای حمایت از کار آفرینان داشتند.

فارس: صحبت‌های پایانی شما را می‌شنویم؟

باید به بانوان یک توجه خاص نمود بویژه بانوان سیریکی که از لحاظ امکانات با سایر شهرستان ها با محدودیت‌ها رو برو هستند و باید مسئولان همراه کارآفرینان برای توسعه و جهش در تولید و ایجاد اشتغال تلاش نمایند.

شاید هر جای دیگری از استان بودم شرایط موجود برام فراهم بود و هیچ وقت من یک کارآفرین نمی‌شدم زیرا محدودیت‌های سیریک باعث شد یک کارآفرین شوم و جا دارد از حمایت‌های فرماندار سیریک نیز قدردانی نمایم.
 
انتهای پیام/88040

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول