اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تفریح و نشاط  /  بازی

همراهی با «مافیا» در روزهای قرنطینه/یک سرگرمی مهیج برای جمع های خانوادگی

شاید بهترین انتخاب برای سرگرم شدن و استراحت دادن به ذهن برای دوری از اخبار منفی این باشد که با انجام بازی، قدرت فکر و حافظه تان را تقویت کنید، یک بازی گروهی و استدلالی که نبرد بین یک اقلیت آگاه و یک اکثریت ناآگاه را شبیه‌سازی می‌کند.

همراهی با «مافیا» در روزهای قرنطینه/یک سرگرمی مهیج برای جمع های خانوادگی

گروه تفریح و نشاط؛ این روزها که به دلیل شیوع ویروس کرونا و قرنطینه اجباری دیگر خبری از دورهمی های فامیلی یا تفریحات خارج از خانه نیست، شاید بهترین انتخاب برای سرگرم شدن و استراحت دادن به ذهن برای دوری از اخبار منفی این باشد که با انجام بازی، قدرت فکر و حافظه تان را تقویت کنید و روزهای خانه نشینی اجباری تان را متفاوت تر بگذرانید.

یکی از این بازی های هیجان انگیز و جذاب «مافیا» است، سبکی از بازی های دورهمی که طی سال های اخیر جزو 10 بازی پرطرافدار و مهیج گروهی قرار گرفته که می تواند برای ساعات طولانی خانواده ها را سرگرم کند.

 

مافیا چیست؟

بازی مافیا مختص ایران نیست و در کشورهای مختلف جهان به سبک‌های مختلف و مشابه انجام می‌شود، همچنین نقش‌های و دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های مختلفی هم در دنیا برای آن نوشته شده و بر مبنای آن، فیلم سینمایی یا مسابقات تلویزیونی ساخته شده است، به عنوان مثال در خیلی از کشورها این بازی را به جای مافیا با نام گرگ‌بازی (werewolf) می‌شناسند.

در ایران هم علاقمندان به این سبک از بازی، آن را به چندین شیوه اجرا می‌کنند. در سالهای اخیر حتی شبکه سلامت صدا و سیما، سبک خاصی از بازی را با نقش‌های خودش ابداع کرده که تا فصل پنجم آن از تلویزیون پخش شده و مخاطبان زیادی هم پیدا کرده یا مثلا سعید ابوطالب به سراغ ساخت رئالیتی‌شویی با عنوان «شب های مافیا» و عرضه آن در شبکه خانگی رفته که آن هم شیوه و سبک خودش را دارد.

مافیا به روسی (Мафия) یک بازی گروهی و استدلالی است که نبرد بین یک اقلیت آگاه و یک اکثریت ناآگاه را شبیه‌سازی می‌کند. به طور کلی در این بازی قدرت تکلم، حفظ خونسردی و آوردن استدلال های منطقی نقش بسزایی در پیروزی دارد. بازیکنان به‌طور مخفیانه تعیین نقش می‌شوند. مافیاها همدیگر را می‌شناسند و شهروندها که تنها از تعداد افراد مافیا آگاه هستند و عده معدودی از آن‌ها از برخی نقش‌ها اطلاع دارند.

در فاز شب بازی، افراد مافیا به صورت مخفیانه یک شهروند را به قتل می‌رسانند. در طول فاز روز، تمام بازیکنان بازمانده در مورد هویت‌های مافیایی بحث می‌کنند و برای حذف یک مظنون رای‌گیری می‌کنند.
بازی ادامه می‌یابد تا زمانی که همهٔ مافیاها حذف شوند ( برد شهروندان) یا تعداد مافیاها و شهروندان برابر شود (برد مافیاها) یا یکی از شخصیت‌های مستقل که هر کدام شرایط برد متفاوتی دارد، برنده بازی شود. در یک بازی معمولاً نقش‌ها باید به گونه‌ای چیده شود که برای هر شخصیت، شخصیت‌های مقابل و مکمل قرار گیرد.

برخی از مهمترین و رایج‌ترین سبک‌های این بازی در ایران

بازی «مافیا کلاسیک»
در کلاسیک‌ترین حالت بازی مافیا، تعدادی نقش مافیای ساده و تعدادی نقش شهروند ساده وجود دارد که با هم به رقابت می‌پردازند اما معمولاً هیچ گروهی مافیا را این‌قدر ساده و کلاسیک بازی نمی‌کنند بلکه با اضافه کردن نقش‌هایی با قابلیت‌های خاص به جذاب‌تر شدن بازی کمک می‌کنند. دو مورد از عمومی‌ترین و فراگیرترین این نقش‌ها، کارآگاه و دکتر هستند. دو نقش شهروندی که غیر از نقش‌آفرینی به عنوان شهروند کار ویژه دیگری هم در شب دارند.

بازی «شهروند و مافیا»
این نام مسابقه‌ای است که از شبکه سلامت پخش می‌شود و در آن دو گروه شهروند و مافیا در قالب ده نفر به رقابت با هم می‌پردازند. بازی «شهروند و مافیا» در حقیقت نوعی از مافیای کلاسیک پیشرفته محسوب می‌شود که نقش‌های ساده آن همان مافیای ساده و شهروند ساده هستند و نقش‌های پیشرفته آن عبارتند از: رئیس مافیا، مذاکره کننده، کارآگاه، پزشک، تک‌تیرانداز، زره‌پوش و خبرنگار
در این بازی هیچ نقش مستقلی وجود نداشته و تنها دو گروه شهروند و مافیا وجود دارد که یکی از آنها در پایان برنده بازی خواهد بود.

بازی «شب های مافیا»
این نام رئالیتی شویی است که سعید ابوطالب سراغ آن رفته است. سبکی که در این برنامه بازی می‌شود برگرفته از بازی شب مافیا است. در این بازی سعی شده تغییرانی انجام شود تا بازیکنان بیشتر با یکدیگر تعامل داشته باشند و روند یکنواخت بازی، بهبود یابد. شب مافیا نسبت به بازی کلاسیک مافیا، پیچیده تر و طولانی‌تر است، اما ویژگی‌هایی دارد که آن را متمایز و جالب‌تر می‌کند.
در شب مافیا هر بازیکن یک نقش منحصر به فرد دارد. یعنی تعداد نقش‌های معمولی و ساده خیلی کم است  و هر بازیکن تاثیر مهمی در روند بازی خواهد داشت.

به این شکل بازی احتمالاً بعد از چندبار هم برای کسی تکراری نمی‌شود و این طور نیست که هر بار نقش شهروند ساده به او برسد و از بازی خسته شود بلکه با تنوع زیاد نقش‌های شب مافیا تقریبا هر بازی سناریو و پیچیدگی‌ها و لذت تازه و متنوعی در پی دارد.

برای شروع بازی مافیا چه کارهایی لازم است؟

انتخاب نوع بازی مافیا

انواع مختلفی از بازی مافیا وجود دارد که بنا به جمعیت و انتخاب بازیکن‌های بازی، می توان یک مدل را انتخاب کرد. اگر جمعی که قصد شروع بازی را دارد از افراد با سابقه در مافیا تشکیل شده و همه‌ افراد از قبل انواع مختلف بازی رو انجام داده اند، پس محدودیتی در انتخاب نوع بازی ندارید اما در صورتی که افرادی در جمع هستند که کمتر بازی کردند یا اصلا بازی نکرده اند پیشنهاد می شود که بازی کلاسیک مافیا یا سناریوهای با نقش‌های محدود و ساده را انتخاب کنید.

انتخاب نقش و سناریو

بعد از اینکه نوع بازی رو مشخص کردید، باید نقش‌هایی که میخواید رو مشخص کنید. اینکه می خواهید چه تعداد مافیا در بازی داشته باشید کاملاً به خودتان بستگی دارد، فقط باید در نظر بگیرید که تعداد مافیا حتماً کمتر از تعداد شهروندان باشند چرا که طبق قاعده‌ اصلی بازی، مافیا وقتی برنده می شود که تعداد افراد زنده‌اش در بازی مساوی با شهروندهای زنده باشد.

توزیع نقش‌ها

بعد از مشخص شدن نقش‌ها، باید به روشی که کسی از نقش دیگری با خبر نشود، نقش‌ها را توزیع کنید. بعضی‌ها این‌کار را به صورت رندوم و شانسی و بعضی‌ هم به صورت غیرتصادفی انجام می دهند.

گاد بازی مافیا

بعضی‌ها از ابتدای بازی گاد مشخصی دارند که به بازی مسلط است و می تواند بازی را به خوبی هدایت کند. در بازی‌های پر تعداد، گاد می تواند از دفترچه‌های دستیار گاد استفاده کند که روند بازی را در آن ثبت کند.

برای آشنایی بهتر با بازی مافیا، نقش های بازی و یادگیری قواعد و دستورالعمل های آن می توانید سری به «مدیرمافیا» بزنید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول