اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

معدن نمک «چهرآباد» زنجان سایت موزه می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با اشاره به سایت موزه شدن معدن نمک چهرآباد زنجان گفت: معدن نمک چهرآباد زنجان از ظرفیت بالایی برخوردار است و قادر به جذب گردشگران بسیاری خواهد بود.

معدن نمک «چهرآباد» زنجان سایت موزه می‌شود

امیر ارجمند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: اقدامات و پیگیری‌­های لازم برای فعالیت گردشگری معدن چهرآباد در جریان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان تصریح کرد: موضوع تبدیل این معدن به سایت موزه با همکاری اداره کل میراث فرهنگی زنجان و دانشگاه  بوخوم آلمان در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: در حوزه گردشگری پروژه‌های بسیار ارزشمندی در این منطقه در حال اجراست که تلاش می‌کنیم تا در اسرع وقت به بهره‌برداری برسند و به‌طور قطع با استمرار این برنامه چهرآباد نقش پررنگی در گردشگری زنجان  و استان ایفا خواهد کرد.

ارجمند گفت: این معدن خلاصه‌ای از پیشرفت تکنولوژی است و در دوران باستان معدن کاران اولیه با کشف رسوبات یک سنگ نمک شروع به استخراج نمک کردند اما در قرون‌وسطی نمک تبدیل به یکی از مهم‌ترین مواد اولیه در غذا و صنعت نگهداری از مواد غذایی شد برای همین معدن نمک ارزش زیادی پیدا کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان بیان کرد: از مهم‌ترین ویژگی‌های این اثر می‌توان به قدمت تاریخی بهره‌برداری از آن و محیط طبیعی بکر آن اشاره کرد که امکان تبدیل به فضاهای منحصربه‌فرد جذب گردشگر داخلی و خارجی را دارد. اینجا یک معدن معمولی نیست و جاذبه‌های جذابی برای تماشا دارد.

گفتنی است، معدن نمک چهرآباد زنجان تنها محوطه باستانی شناخته‌شده در ایران است که مدارک قابل‌توجهی از استخراج نمک از دوران پیش و پس از اسلام را دارد.

شایان ذکر است، معدن نمک چهرآباد زنجان به شماره ۱۳۹۰۲ در فهرست آثار ملی با قدمت عصر آهن تا ساسانی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول