اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

مشکل نهاده و واسطه عامل اصلی گرانی مرغ/ صمت بازار را با مرغ منجمد کنترل خواهد کرد!

قیمت مرغ در بازارهای قزوین به‌عنوان یک استان تولید کنندۀ مرغ در کشور، رشد جهشی داشته است، مرغداران و مسئولین هردو روی مشکل نهاده‌ها و افزایش هزینه‌های تولید تأکید دارند و سازمان صمت نیز برای مدیریت بازار از برنامه‌ریزی برای توزیع 160 تن مرغ منجمد 15 هزارتومانی در بازار خبر می‌دهد.

مشکل نهاده و واسطه عامل اصلی گرانی مرغ/ صمت بازار را با مرغ منجمد کنترل خواهد کرد!

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، این روزها در بازار قزوین شاهد افزایش ناگهانی قیمت گوشت مرغ از 24 هزار و 700 تومان به 30 الی 32 هزار تومان هستیم. این در حالی است که قیمت این کالای اساسی در ستاد تنظیم بازار استانی 20 هزار و 400 تومان مصوب شده است و حدود ۲ هفتهٔ گذشته نیز مدیرکل سازمان صمت استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفته بود تلاش می‌کنیم قیمت مرغ را پایین بیاوریم، اما نه تنها قیمت مرغ کاهش نیافت، بلکه به یک‌باره با جهش 6 الی 8 هزار تومانی مواجه شد و همین امر باعث پر کشیدن مرغ از سفره‌های خانواده‌های قزوینی، علی‌الخصوص قشر ضعیف گشت.

یکی از مرغ‌داران استان قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین در رابطه با دلایل افزایش قیمت مرغ می‌گوید: یکی از دلایل افزایش قیمت مرغ در این ایام، کاهش عرضهٔ مرغ و عدم تناسب بین عرضه و تقاضا بوده است، زیرا از طرفی به‌دلیل محدودیت‌های ناشی از کرونا و محدودیت‌های ساعات تردد در این ایام، مردم جهت خرید به بازار هجوم آورده‌اند و تقاضا برای خرید این کالا افزایش یافته است و از سوی دیگر، همه ساله در ابتدای آذر ماه عرضهٔ مرغ کم می‌شود، زیرا برخی از مرغ‌داران جوجه‌ریزی نداشته‌اند.

وی ادامه می‌‌دهد: از حدود 10 الی 25 مهر ماه شرکت‌های مرغ مادر حدود 15 تا 20 روز جوجه‌ریزی نمی‌کنند و از آن‌جا که پروسهٔ تبدیل جوجه به مرغ حدود 50 روز به طول می‌انجامد، خلأ 10 تا 15 روزه‌ای برای کشتارگاه‌های مرغ وجود دارد و همین امر باعث عدم تناسب بین عرضه و تقاضا در این ایام می‌شود و هر ساله اوایل آذرماه شاهد جهش قیمت مرغ هستیم و احتمالاً طی هفتهٔ آینده با افزایش عرضهٔ مرغ، قیمت آن نیز 2 الی 3 هزار تومان کاهش پیدا می‌کند.

 

اگر قیمت نهاده‌ها به همین منوال پیش برود، مرغ به 40 الی 45 هزار تومان می‌رسد

این مرغدار در ادامه به عدم تأمین نهاده‌های دولتی به مرغ‌داران در زمان مناسب و به میزان کافی اشاره کرده و عنوان می‌کند: قیمتی که ستاد تنظیم بازار برای هر کیلو مرغ جهت رسیدن به‌دست مصرف‌کننده مصوب کرده 20 هزار و 400 تومان است، اما جهاد کشاورزی نهاده‌های موردنیاز مرغ‌داران را در زمان مناسب و به میزان کافی با قیمت دولتی تأمین نمی‌کند که مرغ‌داران بتوانند مرغ را با قیمت‌های مصوب به‌دست مصرف‌کننده برسانند. هم‌چنین نهاده‌هایی که جهاد کشاورزی به مرغ‌داران می‌دهد کم است و به‌صورت قطره چکانی به‌دست مرغ‌داران می‌رسد. به همین دلیل مرغدار چون در مراحل تولید است نمی‌تواند بدون نهاده فعالیت کند و بالاجبار ناچار است نهاده‌ها را با قیمت بالا از بازار آزاد تهیه کند و همین امر منجر به افزایش قیمت مرغ می‌شود. وی بیان می‌کند: قیمت نهادهٔ دولتی سویا در حال حاضر 3 هزار و 200 الی 3 هزار و 300 تومان است، در حالی‌که قیمت این نهاده در بازار آزاد به 17 هزار تومان نیز می‌رسد و قیمت ذرت نیز در بازار آزاد 4 هزار و 500 تومان است. اگر قیمت نهاده‌ها به همین منوال پیش برود شب عید قیمت مرغ به 40 الی 45 هزار تومان می‌رسد.

 

افزایش قیمت‌های جانبی مرغداری‌ها و نقش گران کنندۀ واسطه‌ها

این مرغدار در ادامه به افزایش قیمت‌های جانبی مرغ‌داران اشاره کرده و تأکید می‌کند: یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت مرغ، بالا رفتن قیمت دارو یعنی ویتامین و پروتئینی است که به مرغ می‌دهیم. سال گذشته یک بطری یک لیتری دارو 250 الی 300 هزار تومان بود، در حالی‌که اکنون قیمت آن 1 میلیون تومان شده است. هم‌چنین قیمت حمل‌ونقل نیز حدود 3 برابر شده است. این‌ موارد سالی یک‌بار باید گران شوند، اما متأسفانه اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که متأسفانه دائماً شاهد گران شدن قیمت این کالاها و خدمات هستیم، همهٔ این مسائل دست به دست هم می‌دهند تا قیمت مرغ افزایش یابد.

وی اظهار می‌کند: دلالان و واسطه‌ها مرغ زنده را از مرغدار به قیمت 19 الی 20 هزار تومان می‌خرند. تفاوت قیمت مرغ زنده با مرغی که به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد باید 4 هزار و 500 الی 6 هزار تومان باشد، اما اکنون شاهد اختلاف قیمت 12 الی 13 هزار تومانی هستیم. متأسفانه شرایط کشور ما به گونه‌ای است که در همهٔ اصناف دلالان نقش مهمی را ایفا می‌کنند و همین امر باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود. اگر شرایط طوری باشد که مرغدار مستقیماً مرغ را به کشتارگاه‌ها عرضه کند بی‌شک در کاهش قیمت‌ها تأثیر چشمگیری خواهد داشت، اما متأسفانه مسؤولین هرگز گامی در راستای حذف واسطه‌ها برنمی‌دارند. قانون‌گذاری‌ها و سیستمی که در کشور طراحی شده به‌گونه‌ای است که فقط با حضور واسطه‌ها کارها پیش می‌رود.

وی در ادامه تأکید می‌کند: ممکن است هم‌وطنان عزیز تصور کنند مرغ‌داران در افزایش قیمت مرغ تأثیر دارند، اما واقعیت این است که مرغ‌داران نیز در این میان با این افزایش قیمت‌ها متضرر شده‌اند و با وجود سختی‌هایی که متحمل می‌شوند، تنها به اندازهٔ یک کارگر ساده درآمد کسب می‌کنند، اما دلالان بدون هیچ زحمتی، سودهای آن‌چنانی به جیب می‌زنند و در هر کیلو مرغ 4 الی 5 هزار تومان سود می‌کنند و اگر در روز 100 مرغ بفروشند، بدون هیچ فعالیتی روزانه بیش از 1 میلیون تومان سود می‌کنند.

 

قیمت نهاده‌های دامی طی روزهای اخیر افزایش یافته است

علی شاپورزاده، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین می‌گوید: از ابتدای آبان ماه توزیع نهاده‌ها برای مرغ‌داران گوشتی، تخم‌گذار و مادر به‌صورت سیستمی حدود 40 الی 50 درصد از طریق سامانهٔ بازارگاه در حال بارگذاری است. از ابتدای مهر ماه کلیهٔ مرغداری‌های مادر و تخم‌گذار ذرت و سویای مورد نیازشان از طریق کارتابل بارگذاری شده است و از ۲ هفته‌ٔ گذشته نیز نهاده‌ها در سیستم‌های مرغ‌داری گوشتی بارگذاری شده است.

وی ادامه می‌دهد: وزارت جهاد کشاورزی در ماه‌های اخیر در تأمین نهاده‌ها با مشکل مواجه بود، دلیل این مشکل نیز افزایش قیمت دلار و به‌تبع آن افزایش قیمت نهاده‌های دولتی در روزهای اخیر بوده است و در روزهای اخیر شاهد این بوده‌ایم که قیمت سویا با نرخ دولتی از 2 هزار و 700 تومان به 3 هزار و 100 تومان رسیده و ذرت و جو نیز از 1 هزار و 500 تومان به 1 هزار و 700 تومان رسیده ‌است. وی بیان می‌کند: مشکلات تأمین ارز و افزایش قیمت نهاده‌ها جهانی بوده که موجب شده تولید نهاده‌ها با مشکل مواجه شود. البته با افزایش قیمتی که در روزهای اخیر در نهاده‌ها صورت گرفته، توزیع نهاده‌ها روند مثبتی پیدا کرده و روز گذشته نیز نهادهٔ موردنیاز مرغ‌داران در بازارگاه شارژ شده است که بتوانند خرید داشته باشند.

 

50 الی 60 درصد نهاده‌های موردنیاز مرغ‌داران در سامانه بارگذاری شده است

شاپورزاده در ادامهٔ گفت‌وگو به وارداتی بودن نهاده‌های دامی اشاره کرده و می‌گوید: نهاده‌های موردنیاز دامداران وارداتی است و زمانی‌که وارد کشور می‌شود طی چند مرحله در سامانهٔ بازارگاه بارگذاری می‌شود و به یک‌باره نمی‌توان کلیهٔ نهاده‌های موردنیاز یک مرغدار را در یک فقره به او واگذار کرد، بلکه بین 2 الی 3 مرحله با توجه به زمان جوجه‌ریزی به آن‌ها واگذار می‌شود. وی اظهار می‌کند: بنا بود 100 درصد نهاده‌های موردنیاز مرغ‌داران تأمین شود که تاکنون حدود 50 الی 60 درصد نهاده‌ها بارگذاری شده است.

 

شاپورزاده بیان می‌کند: از ماه گذشته به همهٔ مرغ‌داری های گوشتی، تخم‌گذار و مادر نهاده تعلق گرفته است، واحدهای مرغ‌داری گوشتی نیز که اکنون در حال پرورش هستند، نهاده‌ها اخیراً به آن‌ها تعلق گرفته است. سیستم به‌صورت اتوماتیک از سامانهٔ قرنطینهٔ دامپزشکی، سامانهٔ سمای جهاد کشاورزی و سامانهٔ جی‌آی‌اس دامپزشکی اطلاعات را می‌خواند و مرغ‌دارانی که ثبت اطلاعات کرده باشند، نهاده‌ها به‌صورت اتوماتیک برای آن‌ها بارگذاری می‌شود.

 

قیمت مرغ در استان تحت تأثیر استان‌های هم‌جوار است

علی‌اکبر کبیری، معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت استان قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین می‌گوید: یکی از علت‌های اصلی افزایش قیمت مرغ این است که نهاده‌های دامی دولتی به‌صورت صددرصد از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای واحدهای مرغ‌داری تأمین نشده است که این امر موجب عدم جوجه‌ریزی و در نتیجه کمبود مرغ شده است. خوشبختانه ما در استان قزوین از نظر جوجه‌ریزی وضعیت خوبی داشته‌ایم، اما طبیعتاً استان ما نیز تحت تأثیر استان‌های هم‌جوار مانند البرز و تهران است. از سوی دیگر استان ما تأمین‌کنندهٔ مرغ این استان‌ها است و همین امر موجب شده مرغ زنده به خارج از استان منتقل شود.

وی ادامه می‌دهد: اکنون استان قزوین مانند سایر استان‌ها تحت تأثیر شرایط کشوری است، البته قیمت مرغ در استان قزوین نسبت به سایر استان‌ها پایین‌تر است؛ روز گذشته در استان قزوین هر کیلو گوشت مرغ 29 هزار تومان بود، در حالی‌که در استان‌های هم‌جوار مانند البرز و تهران و دیگر استان‌ها قیمت هر کیلو از این کالا بیش از 35 هزار تومان بود.

 

به‌زودی مرغ‌های منجمد 15 هزار تومانی در سطح بازار عرضه خواهد شد

معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت استان قزوین در ادامه به برنامه‌های ستاد تنظیم بازار جهت کاهش قیمت مرغ اشاره کرده و خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که یکی از برنامه‌های سازمان تنظیم بازار کشور، توزیع مرغ‌های منجمد از محل ذخایر استانی و کشوری است، اخیراً حدود 160 تن مرغ منجمد به استان قزوین اختصاص داده شده داست که بنا است در روزهای اخیر این مرغ‌ها با قیمت هر کیلو 15 هزار تومان در سطح بازار توزیع شوند که این امر موجب کاهش قیمت این کالا خواهد شد. وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در رابطه با تدابیر سازمان صمت جهت جلوگیری از تشکیل صف‌های طولانی در عرضهٔ مرغ‌های منجمد مطرح کرد: با توجه به این‌که قیمت مرغ تازه 2 برابر مرغ منجمد خواهد بود، مسلماً در هر نقطه از استان این مرغ‌ها توزیع شود، شاهد صف خواهیم بود، اما تدابیری صورت گرفته تا بتوانیم در هفته‌های آینده شاهد کاهش قیمت مرغ باشیم.

در همین زمینه نیز یکی از مرغداران و فعالان بازار مرغ که خواست نامش فاش نشود، یکی از علل افزایش قیمت مرغ تازه را، کاهش استقبال از ذخایر مرغ منجد در بازار عنوان می‌کند و می‌گوید: قیمت مرغ منجمد که در اردیبهشت ماه عرضه و ذخیره شد حدود هفت هزار تومان شد، حالا با افزایش شدید قیمت مرغ تازه، همان مرغ منجمد قرار است به بیش از دو برابر قیمت در بازار توزیع شود و طبیعتاً با توجه به تفاوت بسیار زیاد قیمت آن با مرغ تازه، مورد استقبال و فروش قرار خواهد گرفت.

وی نبود مدیریت و نا متعادل بودن تخصیص منابع دولتی را یکی از مشکلات اساسی می‌داند و عنوان می‌کند: اگر دولت سویا را به قیمت 3200 تومان و ذرت را با قیمت 1700 تومان که خودش مصوب کرده به مرغدار بدهد و او نیازی به بازار آزاد پیدا نکند و اگر بر بازار دارو و ویتامین که مرغدار باید تهیه کند، نظارت کند، می‌تواند انتظار مرغ مثلا 12 هزارتومانی هم داشته باشد.

وی می‌گوید: قیمت واقعی مرغ 35 یا 36 هزارتومان نیست و نهایتاً باید در بازار با قیمت 28 تا 30 هزارتومان عرضه شود و این حباب قیمتی احتمالاً برای فروش ذخایر مرغ منجمد ایجاد شده است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، از ابتدای سال جاری قیمت مرغ در استان از حدود 10 هزار تومان دچار سیر صعودی شد و این سیر تاکنون نیز با 3 برابر شدن قیمت مرغ ادامه داشته است و مشخص نیست این افزایش قیمت تا چه زمانی ادامه‌دار خواهد بود. مرغ‌داران علت افزایش قیمت را به جهاد کشاورزی و عدم تخصیص نهاده‌های دامی دولتی به میزان کافی و در زمان مناسب پاس می‌دهند و جهاد کشاورزی نیز قیمت‌گذاری‌ها را به سازمان صمت پاس داده و این پاس‌کاری تا جایی ادامه دارد که مرغ از سفره‌های مردم و علی‌الخصوص قشر ضعیف پر کشیده است. ناگفته نماند که در ماه‌های گذشته نیز با افزایش قیمت مرغ، استاندار قزوین و هم‌چنین سازمان صمت استان وعدهٔ توزیع مرغ‌های منجمد 15 هزار تومانی را داده بودند، اما هرگز در مراکز توزیع مرغ استان خبری از این مرغ‌های ارزان‌قیمت نشد.

گزارش از معصومه امینی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول