اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

گزارش فارس از افزایش بی‌سابقه قیمت مرغ در کردستان/مرغ ۱8 هزاری، ۳۵ هزار تومان شد

قیمت مرغ در بازار استان کردستان طی 10 روز گذشته روند صعودی به خود گرفت و از 18 هزار تومان در هر کیلوگرم، امروز نزدیک به 35 هزار تومان رسیده است که این قیمت در بازار کردستان بی سابقه است.

گزارش فارس از افزایش بی‌سابقه قیمت مرغ در کردستان/مرغ ۱8 هزاری، ۳۵ هزار تومان شد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، با افزایش قیمت مرغ در بازار استان کردستان و با توجه به کاهش میزان قدرت خرید مردم، این محصول مهم از سفره کردستانی‌ها پر کشید و اگر همین روند  ادامه دهد بدون شک مانند بسیاری دیگر از کالاهای اساسی و محصولات پرمصرف سال‌های گذشته دیگر مردم توانایی و قدرت خرید آن را نخواهند داشت.

امروز دیگر نوسان در قیمت‌ها در بازارهای کردستان به یک روال عادی تبدیل شده و تا حدودی مردم به آن عادت کرده‌اند و تنها کاری که انجام می‌دهند نیز عدم خرید به دلیل نداشتن قدرت خرید و پایین بودن سرانه درآمد است و در کنار این مسئله نیز نبود نظارت و برنامه مستمر برای کنترل قیمت‌ها موجب شده که مشکلات زیادی برای مردم در این استان به‌وجود آید.

سازمان جهاد کشاورزی کردستان هر ساله مدعی می‌شود که این استان یکی از قطب‌های اصلی تولید مرغ در کشور است و نه تنها نیاز بازارهای مصرف داخلی را تامین می‌کند بلکه ظرفیت صادرات مرغ به سایر استان‌ها و حتی کشورهای همجوار را نیز دارد و البته با این روند صعودی قیمت بدون شک در چند ماه آینده می‌تواند حجم صادرات خود را به شدت بالا ببرد چرا که دیگر کسی توان خرید گوشت مرغ در کردستان را نخواهد داشت.

قیمت گوشت مرغ در کردستان ۲ برابر شد

تا ۲ هفته قبل قیمت مرغ گوشتی در سنندج و سایر شهرهای استان کردستان حدود 18 تا 20 هزار تومان بود که به یک‌باره قیمت روند صعودی را در پیش گرفت و در چند روز گذشته مرغ با قیمت هر کیلوگرم 35 هزار تومان و حتی بیشتر از آن نیز عرضه می‌شود.

در حالی که مسئولان وعده از کاهش قیمت‌ها در روزهای آینده را مطرح می‌کنند اما مردم از این وضعیت شاکی هستند و از نبود نظارت و برنامه‌ریزی مناسب برای کنترل قیمت‌ها در بازار گلایه دارند.

براساس مشاهدات میدانی خبرنگار فارس، روز گذشته نوسان در قیمت عرضه مرغ گوشتی در سنندج وجود داشته و در بعضی از مناطق شهر سنندج قیمت تا 33 هزار تومان هم رسیده است.

یکی از شهروندان سنندجی در خصوص وضعیت قیمت مرغ به خبرنگار فارس گفت: متأسفانه هیچ‌گونه نظارتی بر بازار وجود ندارد و قیمت‌ها به‌صورت روزانه تغییر می‌کند.

وی با بیان اینکه هر روز صبح قیمت‌ها تغییر می‌کند، اظهار کرد: طی چند روز اخیر ما هر روز با یک قیمت برای مرغ مواجه بوده ایم و متأسفانه این وضعیت قیمت‌ها نشان می‌دهد که هیچ سازمان و مسئولی در این بخش نظارت نداشته و قیمت‌ها حتی ساعتی هم تغییر می‌کند.

یکی دیگر از شهروندان سنندجی با اشاره به اختلاف قیمت عرضه مرغ در سطح شهر سنندج، بیان کرد: سوال اینجاست که چرا در هر محله و خیابانی از شهر سنندج مرغ با یک قیمت عرضه می‌شود مثلاً اگر قیمت در خیابان انقلاب سنندج به ازای هر کیلوگرم 33 هزار تومان باشد این قیمت در بعضی دیگر از مناطق از جمله حواشی شهر حدود 35 هزار تومان است.

وی با بیان اینکه مردم در این شرایط بسیار سخت اقتصادی برای تأمین مایحتاج روزانه خود با مشکل مواجه هستند، افزود: وقتی که قیمت گوشت قرمز دوباره گران شده است، مرغ جایگزین می‌شود ولی متأسفانه مردم حتی قدرت خرید گوشت مرغ را نیز ندارند.

افزایش تقاضا عامل اصلی رشد قیمت مرغ در بازار کردستان است

گلایه‌های شهروندان در حالی همچنان همزمان با نوسان قیمت گوشت مرغ ادامه دارد که مسئولان می‌گویند تا هفته آینده قیمت مرغ کاهش پیدا می‌کند و مردم زیاد نگرانی نداشته باشند و حتی ممکن است تا هر کیلوگرم 10 هزار تومان نیز شاهد قیمت ها در بازار باشیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در واکنش به وضعیت قیمت گوشت مرغ در بازار این استان، گفت: متأسفانه به‌دلیل افزایش تقاضا، قیمت این فرآورده با افزایش مواجه شد و با توجه به افزایش تقاضا برای خرید و کاهش میزان عرضه قیمت گوشت مرغ به یک‌باره افزایش یافت ولی براساس هماهنگی‌های صورت گرفته اقدامات مختلفی در راستای کاهش قیمت مرغ در بازار استان کردستان صورت گرفته است.

محمد دره‌وزمی با اشاره به کاهش قیمت مرغ و ثبات قیمت آن در روزهای آینده، اظهار کرد: تولیدکنندگان مرغ، افزایش قیمت نهادهای دامی را یکی از مشکلات خود عنوان کرده اند که انتظار داریم در راستای هماهنگی با سازمان جهاد کشاورزی و رفع مشکلات به‌وجود آمده، روند نزولی قیمت مرغ گوشتی آغاز شود.

وی افزود: در بحث افزایش قیمت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تنها یک دستگاه نظارتی است و می تواند در بحث قیمت مصوبی که به آن اعلام می شود، نظارت داشته باشد تا در سطح استان هر محصولی به قیمت یکسان عرضه شود.

کاهش جوجه‌ریزی عامل افزایش قیمت گوشت مرغ

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص افزایش بی سابقه قیمت گوشت مرغ در کردستان، بیان کرد: متأسفانه به دلیل کمبود نهادهای دامی، میزان جوجه ریزی در مرغداری‌های استان کاهش پیدا کرده است که به تبع آن عرضه نیز کاهش می یابد اما در مقابل این مسائل حجم تقاضا با افزایش رو به رو بوده است.

شهریار حنیفی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در راستای کنترل قیمت مرغ در بازار، ادامه داد: انتظار داریم که در سایه هماهنگی‌های صورت گرفته در روزهای آینده شاهد ثبات قیمت مرغ در بازار استان کردستان باشیم.

وی یادآور شد: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار استان کردستان، قیمت گوشت مرغ برای مصرف‌کننده طی چند روز آینده جلو درب مرغداری به 19 هزار تومان خواهد رسید و با قیمت 27 هزار و 500 تومان نیز قرار است به دست مصرف کنندگان برسد اما ممکن است با اقداماتی که در تلاش برای به نتیجه رساندن آنها هستیم این کاهش قیمت تا 25 هزار تومان نیز برسد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان همچنین از عرضه 20 تن مرغ منجمد در بازار خبر داد و گفت: از امروز عرضه مرغ منجمد با قیمت 15 هزار تومان آغاز شده است و این روند همچنان تا تثبیت قیمت‌ها دنبال می‌شود.

مسئولان امیدوارند قیمت مرغ در روزهای آینده کاهش پیدا کند ولی مردم همچنان نگران نوسان در قیمت گوشت مرغ و سایر اقلام مورد نیاز خود هستند و به همین دلیل نگرانی‌ها در خصوص روزهای آینده همچنان ادامه دارد.

افزایش نظارت‌ها بر بازار، کم کردن دست واسطه‌ها و افراد دلال، حمایت از اقشار نیازمند برای تأمین مایحتاج روزانه خود از جمله نیازهای جدی و ضروری در استان کردستان است که انتظار می رود مدیران به این موارد تاکید بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام/2330/75

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول