اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

مهندسی معکوس لودر بابکت 371 آمریکایی توسط 2 مخترع کردستانی+ فیلم و عکس

بابکت ۳۷۱ امریکایی که شاید یکی از پرکاربردترین ماشین‌آلات در کارهای کوچک صنعتی و کشاورزی است توسط دو جوان صاحب ایده کردستانی با عنوان چیتا 2020 مهندسی معکوس شده که علاوه بر دارابودن آپشن‌های جدید، قیمتی در حدود یک ششم مشابه امریکایی آن دارد.

مهندسی معکوس لودر بابکت 371 آمریکایی  توسط 2 مخترع کردستانی+ فیلم و عکس

خبرگزاری فارس/سنندج؛ شیرین مرادی؛ سیدمصطفی صمدی و امید زندی از همان دوران کودکی پیمان دوستی بستند دوستی که با گذشت بیش از 30 چند سال ادامه داشته و توانسته‌اند در کنار هم دست به کارهای بزرگی بزنند.

تحصیلات آکادمیک ندارند، اما تا به امروز چندین اختراع را به ثبت رسانده‌اند که نمونه مشابه خارجی ندارد،در کارشان را با فعالیت در زمینه تعمیر لوازم خانگی و برق شروع کردند مدتی هم در زمینه تولید وسایل بازی در  شهربازی فعالیت داشته‌اند.

آقای صمدی می‌گوید؛ اکثر وسایل بازی که در آن شهر بازی ساخت چین بود، این وسایل اولا با هزینه زیادی به دست من مصرف‌کننده می‌رسد و بعد از مدتی استفاده نیاز به تعمیر دارند و برخی از قطعات آن هم بعد از خراب شدن پیدا نمی‌شود، به همین منظور با توجه به توانایی که در زمینه فنی داشتیم اقدام به طراحی و ساخت چند وسیله شهر بازی کردیم که یکی از آنها هم لودر خورشیدی بود.

شرکت مشترکشان با عنوان پویاصنعت ایده‌پردازان امید کردستان را به شماره 11143 در اردیبهشت ماه سال 97 با شناسه ملی 14007547293 در سازمان صمت به ثبت رساندند.

شرکتی که محصولات آن تولید ظروف و مصنوعات تزئینی، مینی لودر، جت اسکی«تفریحی ورزشی»، انواع چرخ و فلک شهربازی و ماشین برقی شهربازی که همگی از ایده‌ها و اختراعات این دو جوان و یا تولید براساس مدل خارجی و با سرمایه‌گذاری 37 هزار و 650 میلیون ریال و اشتغال‌زایی 10 نفر کار خود را آغاز کرد. 

لودر خورشیدی 

این لودر که در طول یکسال و با ۱۴ میلیون تومان ساخته شده، با انرژی خورشید کار می‌کند و در روزهای بارانی و برفی و یا در مکان‌های سربسته که خورشید وجود ندارد با برق خانگی شارژ می‌شود.

صمدی می‌گوید: هدف اولیه ما ساخت یک ماشین برای خاک‌بازی کودکان در شهربازی بود که هیجان و شادی کودکان را بیشتر می‌کرد و هم با ماشین‌های راه‌سازی آشنا می‌شدند اما در حین طراحی متوجه شدیم که می‌شود از این ماشین در سایز و اندازه بزرگتر برای استفاده در بخش صنعتی و کشاورزی استفاده کرد و همین باعث شد که نمونه اولیه را برای استفاده صنعتی بسازیم.

در فاز صنعتی قدرت و حجم لودر را بیشتر کردیم، بالابر آن را نیز هیدرولیکی کردیم که وزن بیشتری جابجا کند و قدرت بیشتری داشته باشد.

در فاز صنعتی قدرت و حجم لودر را بیشتر کردیم

 

بعد از اینکه این اختراع لودر خورشیدی ما در خبرگزاری فارس و چند رسانه دیگر اطلاع رسانی شد، از بیشترین استان‌ها مدیران واحدهای تولیدی با ما تماس گرفتند که کارگاهمان را در آنجا راه‌اندازی کنیم، اما واقعیت این است که همیشه دوست داشته‌ایم کاری را که در زادگاهمان شروع کرده‌ایم در همینجا به نتیجه برسانیم ولی متاسفانه مسئولان در استان حمایت نمی‌کنند، حمایت پیشکش، حداقل به ما ضربه نزنند.

این دو جوان کردستانی که کارنامه درخشانی در ساخت و ثبت اختراعات مختلف دارند و همه آنها را با «لودر خورشیدی» با عنوان «هیزی کوردستان» می‌شناسند تاکنون ۳۴ فقره اختراع را به ثبت رسانده‌اند.

جدیدترین اختراع این دو جوان کردستانی، مهندسی معکوس مینی‌لودر «چیتا 2020» محصول آمریکا با چندین کارایی بیشتر است.

سیدمصطفی صمدی یکی از این دو جوان مخترع گفت: سال 97 بود که کار پژوهشی مینی‌لودر با کارایی‌های مختلف را در قالب یک تیم با مدیریت دوست عزیزم امید زندیان شروع کردیم اما همزمان با شیوع کرونا و بنا به درخواست‌ پارک علم‌ فناوری، کار ساخت مینی‌لودر را به تعویق انداختیم و با ابتکار عمل چند روزه گیت رفع آلودگی از افراد با محلول ضدعفونی کننده را اختراع کردیم و با تایید وزارت بهداشت به بهره‌برداری رساندیم.

دستی که دانشگاه علوم پزشکی حنا گذاشت

وی افزود: تمام پس‌انداز اندکی که برای ساخت چیتا 2020 کنار گذاشته بودیم‌ به امید وعده‌های مسئولان برای ساخت این گیت هزینه کردیم اما بعد از هشت ماه از رونمایی آن در دانشگاه علوم پزشکی و به‌به و چه‌چه‌های فراوان دستمان را در حنا گذاشتند.

از ساخت گیت رفع آلودگی تا ساخت مینی‌لودر 

 این دستگاه به گونه‌ای است که که با نزدیک شدن فرد به فاصله نیم متری گیت، چشم الکترونیکی دستگاه فعال شده و محلول به صورت قطرات میکرویی در داخل گیت پخش می‌شود و با عبور هر فرد فقط پنج سی‌سی محلول برای رفع آلودگی لباس‌ها، دست‌ها، صورت و کفش‌های فرد در داخل گیت پخش می‌شود تا فرد در خروجی گیت از ویروس احتمالی رفع آلودگی شده باشد و محلول ضد عفونی کردن این گیت نیز از محلول‌های مورد تایید وزارت بهداشت است.

 با نزدیک شدن فرد به فاصله نیم متری گیت، چشم الکترونیکی دستگاه فعال شده و محلول به صورت قطرات میکرویی در داخل گیت پخش می‌شود

 

قیمت تمام شده آن در صورت نیاز به ساخت محفظه فلزی ۶۰ میلیون تومان و در صورت عدم ساخت این محفظه حدود ۲۰ تا 25 میلیون تومان است که در صورت تولید انبوه امکان کاهش قیمت تمام شده وجود دارد، این گیت از راه دور کنترل می‌شود و با داشتن شمارش‌گر تعداد نفراتی که از آن رد می‌شوند را ثبت می‌کند.

گیت رفع آلودگی کرونا بنا به درخواست و  با همکاری دانشگاه علوم پزشکی جلو رفت، آنها وعده دادند در صورت ساخت نمونه اول و تایید آن، دو دستگاه دیگر نیز سفارش دهند، با وجود اینکه دستگاه را با حضور مسئولان کشوری و استان نصب و بهره‌برداری کردند، با گذشت 8 ماه نه تنها حاضر به پرداخت هزینه نمونه اولیه نشدند؛ می‌گویند دستگاه را نمی‌خواهیم، بیاید ببرید وگرنه دور می‌اندازیم!

این مخترع جوان اضافه کرد: این اختراع دارای تائیدیه غذا و دارو و فنی مهندسی است و با حضور معاون وزیر و استاندار رونمایی کردند.

 این اختراع دارای تاییدیه غذا و دارو و فنی مهندسی است که با حضور معاون وزیر و استاندار رونمایی کردند.

 

تنها سوال ما از رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان این است اگر کار را یک شرکت خارجی انجام می‌داد آیا چنین برخوردی با آنها می‌کردید؟ اینگونه بی‌مهری‌ها به مخترعین چیزی جز ناامیدی و نهایتا فرار مغزها ندارد.

توان مالی جوانانی مثل ما چیزی نیست که مسئولان اینگونه در حق ما بی‌انصافی می‌کنند، اگر مشکلی داشت تائید نمی‌کردند اما تنها هدف آنها شانتاژ تبلیغاتی و گرفتن عکس بود.

 وی به نحوه کارکرد این گیت هم اشاره کرد و گفت: در فاصله نیم متری چشم الکترونیکی دستگاه فعال می‌شود و محلول به صورت قطرات میکرویی در داخل گیت پخش می‌شود و با عبور هر فرد فقط پنج سی سی محلول برای رفع آلودگی لباس‌ها، دست‌ها، صورت و کفش‌های فرد در داخل گیت پخش می‌شود تا فرد در خروجی گیت از ویروس احتمالی رفع آلودگی شده باشد.

وی گفت: محلولی که برای ضدعفونی در گیت مورد استفاده قرار می‌گیرد هم مورد تایید دانشگاه است و هیچ خطری ندارد.

این دستگاه در نقاط آلوده مانند بیمارستان‌ها، غسالخانه‌ها و مراکز درمانی و غیره کارکرد دارد و از فاصله 200 تا 300 متری با زدن کلید از راه دور خاموش و روشن می‌شود.

در صورتی که حمایت می‌شدیم می‌توانستیم در اندازه‌های دلخواه و متناسب با محل‌های مختلف و حتی برای رفع آلودگی خودرو تولید کنیم ولی متاسفانه حتی سرمایه اولیه ساخت نمونه اولیه را هم به ما پرداخت نکردند چه برسد به حمایت!

در صورتی که حمایت می‌شدیم می‌توانستیم در اندازه‌های دلخواه و متناسب با محل و حتی برای رفع آلودگی خودرو تولید کنیم

شروع دوباره 

 با وجود تمام این بی‌مهری‌ها به همراه شریکم امید زندی دست از تلاش نکشیدیم و از اوایل امسال با تلاش چند ماه توانسته‌ایم یک مدل مینی لودر آمریکایی را مهندسی معکوس کنیم این مینی‌لودر در حوزه‌های مختلف عمران، امور شهری، شهرسازی، کشاورزی و دامداری کارایی دارد.

چیتا 2020 بروزترین نوع تولیدشده نمونه آمریکایی این لودر با عنوان «بابکت 371» است که توانایی ساخت آن با جدیترین سیستم و آپشن‌ها و بسته به سفارش مشتری با سوخت‌های بنزین، گازئیل و برق تولید کنیم.

بسته به سفارش مشتری می‌توانیم انواع آن را به لحاظ مصرف سوخت بنزین، گازئیل و برقی تولید کنیم

 

این مخترع کردستانی می‌گوید: کارایی این مینی‌لودر که مهندسی معکوس و طراحی صنعتی شده با چندین آپشن جدید نسبت به نمونه آمریکایی است شامل جاروکردن جداول و ساکشن زباله‌ در باک داخلی، نهال کاری در کمتر از 5 تا 10 ثانیه، میکس ماسه و سیمان و تبدیل آن به بتن، اعلام وزن اجسام به صورت دیجیتالی به محض بارگیری، داشتن سیستم برودتی حرارتی، سنسور هشدار دنده عقب و الزام بستن کمربند قبل از حرکت است.

قیمت نمونه آمریکایی این لودر بیش از یک میلیارد و 300 میلیون تومان است در حالی که در صورت حمایت می‌توانیم این محصول را با کارایی بیشتر نسبت به نمونه آمریکایی آن با کمتر از 200 میلیون تومان به تولید انبوه برسانیم.

چیتا 2020 نوعی نوآوری شده و به روز از « بابکت 371» است، سیستم این مینی لودر محرکه، چرخ و زنجیر است که ما به سیسم هیدرواستاتیکی و نمونه اولیه را 180 درجه در کارکردها و محرکه این لودر تغییر داده‌ایم، در بدنه و تشکیلات از نمونه خارجی کمک گرفته‌ایم، اما در سیستم با تغییرات جدی آن را به سیستم روز دنیا تبدیل کرده‌ایم.

امروز در کشور کانادا هم از این سیستم استفاده می‌کنند، ما هم در اجرای این نمونه از سیستم و تکنولوژی روز دنیا بهره گرفته‌ایم و حتی از نمونه کانادایی آن بالاتر است و وزن جسمی که بلند می‌کند به صورت دیجیتالی برای راننده نشان می‌دهد این آپشن جدیدی است که در دنیا نمونه آن وجود ندارد و اگر صنعت لودرسازی از چنین کارکردی اطلاع داشته باشند از آن استقبال خواهند کرد چرا که این آپشن بسیار پرکاربرد است.

دریافت تسهیلات 18 درصدی 

تا امروز، جز پارک علم و فناوری استان در زمینه آموزش‌ و سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه بیت‌المقدس، هیچ دستگاه دیگری از ما حمایتی نکرده، منتظریم هر ارگان سازمان و اداره‌ای که شعارش حمایت از تولید است و در سال سال جهش تولید با ما تماس بگیرند، ایده‌های ما را ببینند، بررسی کنند و اگر بازار فروش داشت از ما حمایت کنند.

ایده‌های زیادی داریم و قدرت عملی‌کردن آنها را در خود می‌بینیم اما در این مسیر نیاز به حمایت داریم که متاسفانه صورت نمی‌گیرد.

ایده‌های زیادی داریم و قدرت به عرصه عمل در آوردن آنها را در خود می‌بینیم اما در این مسیر نیاز به حمایت داریم

 

تنها حمایت مسؤولان به پیشنهاد برای گرفتن تسهیلات خلاصه می‌شود آن هم تسهیلات با بهره بالا، این در حالی است که گرفتن تسهیلات با سود بالای 18 درصد آن هم در شرایط اقتصادی امروز و نوسان قیمت‌ها به معنای نابودکردن ایده‌پرداز است و نه حمایت!

متاسفانه این واقعیت وجود دارد که حمایت دولت آنگونه که باید از مخترعین وجود ندارد و اگر بخواهیم از طریق تسهیلات بانکی هم کار را جلو ببریم به دلیل سود بالای تسهیلات و بروکراسی‌های سفت و سخت اداری تنها زمان را از دست می‌دهیم.

عکس مسوولان با تولیدات مخترعین

نه بخش خصوصی و نه بخش دولتی از ما حمایت نکردند نمونه اولیه را با هزینه شخصی ساختیم، در نمایشگاه اختراعات مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج توسط مسئولین دانشگاه رونمایی شد.

قرار شد مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج از این طرح حمایت کند اما متاسفانه بعد از مانور خودشان با لودر ما و گرفتن عکس و فیلم برای بیلان کاری خودشان، دیگر خبری از حمایت و تسهیلات نشد.

انتظار زیادی نیست که مسئولان جوان‌باوری و جوان‌یاوری را در دستور کار خود قرار دهند تا جوانان هم استوارتر به تلاش برای طی کردن پله‌های رشد ادامه دهند و کمتر شاهد فرار مغزها باشیم.

این انتظار زیادی نیست که مسئولان جوان‌باوری و جوان‌یاوری را در برنامه کار خود قرار دهند

 

من جوان ایرانی به لحاظ توانایی نه تنها از سایر جوانان مخترع دنیا کمتر نیستم بلکه به مراتب دارای توانایی‌ها و ایده‌های بیشتری هم هستم که اگر مسئولان حمایت کنند قطعا می‌توانیم نه تنها در کشور بلکه در دنیا حرف برای گفتن داشته باشیم.

جهش تولید اینگونه اتفاق نمی‌افتد، بیش از یک سال است ما را در دستگاه‌ها سرگردان کرده‌اند بارها از مسوولان درخواست کردیم زمینی در اختیار ما بگذارند که در استان خودمان کارگاهی راه‌اندازی کنیم و دست چهار نفر از جوانان را بگیریم و در کنار خودمان مشغول کنیم اما انجام ندادند.

و اما..

حمایت کافی از مخترعین و نوآوران و تسهیل ثبت اختراعات می‌تواند ضمن حفاظت از سرمایه‌گذاری تحقیقات انجام شده، انگیزه اشخاص برای تحقیقات و نوآوری و سرمایه‌گذاری را بیشتر کند.

عدم حمایت کافی از اختراع و نوآوری در حوزه‌های مختلف و نبودن بستر و امنیت حقوقی لازم برای تضمین حقوق مخترعین و نوآوران موجب می‌شود بسیاری از اختراعات و نوآوری‌ها در اختیار جوامع گذاشته نشود که در دراز مدت این امر می‌تواند دارای پیامدهای منفی زیادی داشته باشد.

از آنجایی که کشورهای در حال توسعه سهم ناچیزی در امر تحقیق و توسعه دارند لذا حمایت بیشتر از این حقوق و تحول در نظام حقوق مالکیت صنعتی به ویژه اختراعات می‌تواند تا حدود زیادی بر محتوا و اولویت‌های تحقیق و توسعه اثرگذار باشد.

صمدی‌ها و زندی‌ها در کردستان و ایران کم نیستند نباید اجازه داد این افراد صاحب فکر به دلیل بی‌مهری‌های خواسته و یا ناخواسته دچار یاس و ناامیدی از سیستم دولتی و مدیریتی شوند، حمایت از این افراد در کنار اشتغال‌زایی برای جوانان جویای کار، موجب رشد و توسعه هرچه بیشتر صنعت و تکنولوژی در استان و فاصله گرفتن آن از محرومیت می‌شود که همواره به عنوان پسوند در کنار نام کردستان استفاده می‌شود.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول