اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

مصوبه کمیسیون قضایی برای مجازات جاعلان چک تضمینی

نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس از مصوبه امروز این کمیسیون برای مجازات جاعلان چک تضمینی خبر داد.

مصوبه کمیسیون قضایی برای مجازات جاعلان چک تضمینی

حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده رباط کریم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به نشست امروز کمیسیون قضایی مجلس گفت: در جلسه امروز لایحه اصلاح قانون چک در رابطه با چک‌های تضمینی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و جزئیات آن به تصویب اعضای کمیسیون رسید.

وی افزود: در این جلسه اعضای کمیسیون مصوب کردند چنانچه فردی می‌خواهد برای فرد دیگر چک تضمینی صادر کند، باید به شعبه مراجعه کرده و نام، مشخصات و شماره حساب گیرنده چک را در سامانه سیاح ثبت کند و پس از ثبت نام و مشخصات فرد گیرنده یک ماه فرصت دارد تا چک را صادر کند.

نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: چنانچه صدور چک از زمان ثبت مشخصات گیرنده یک ماه بیشتر شد، باید برای صدور چک از سازمان پولشویی استعلام گرفته شود.

نوروزی خاطرنشان کرد: همچنین در این مصوبه مجازات‌هایی برای جاعلین چک‌های تضمینی در نظر گرفته شده و علاوه بر مجازات جعل، فرد جعل‌کننده چک تضمینی به 6 ماه تا 2 سال حبس به تشخیص دادگاه محکوم می‌شود و از صدور چک تضمینی برای چنین فردی برای همیشه ممانعت به عمل خواهد آمد.

وی افزود: چنانچه چک تضمینی مفقود شود، شخص صادرکننده و گیرنده چک باید هر دو در بانک حضور پیدا کنند و با پر کردن فرم مورد نظر رسماً اعلام کنند که هیچ ادعایی پس از این نسبت به چک مفقودشده نخواهند داشت تا چک مفقوده شده باطل اعلام شده و چک جدید صادر شود.

نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: علاوه بر این در جلسه امروز 20 ماده دیگر از طرح  حمایت از مالکیت صنعتی مورد تصویب اعضای کمیسیون قرار گرفت.

نوروزی خاطرنشان کرد: در جریان تصویب این مواد مقرر شد تا حقوق مادی اختراع به ثبت رسیده متعلق به فرد مخترع و یا کسی است که آن اختراع را از وی خریداری کرده است، اما حقوق معنوی تنها متعلق به مخترع است که اولین بار آن اختراع را داشته، اگر بناست در جایی تقدیری به عمل آید از شخص مخترع به عمل خواهد آمد نه از شخصی که آن اختراع را خریداری کرده باشد.

وی افزود: همچنین طبق مصوبه امروز کمیسیون چنانچه اختلافی بر سر ثبت یک اختراع وجود داشته باشد و فردی مدعی باشد  که اختراع به ثبت رسیده پیش از این توسط او به ثبت رسیده، موضوع در کمیته‌ای که به همین منظور در سازمان ثبت اختراعات تشکیل می‌شود مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس در پایان گفت: همچنین بر اساس مصوبه امروز کمیسیون تنها در زمانی بدون اجازه مخترع از اختراع وی استفاده می‌شود که مسائل ملی به اختراع وی گره خورده باشد و یا این که اختراع در حوزه مسائل ژنتیکی باشد و یا تولید محصول و کالای دیگری نیازمند استفاده از اختراع وی باشد.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول