اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

هنرمند بسیجی خود را «سرباز» انقلاب می داند، نه «سربار» انقلاب

رضا اسماعیلی ضمن تشریح وظایف هنرمند بسیجی گفت: هنرمند بسیجی خود را «سرباز» انقلاب می‌داند، نه «سربار» انقلاب. البته حساب کسانی که در جلوت خود را بسیجی می‌نامند و در خلوت به صورت انقلاب خاک می‌پاشند، از بسیجیان اصیل جداست.

هنرمند بسیجی خود را «سرباز» انقلاب می داند، نه «سربار» انقلاب

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، رضا اسماعیلی از شاعران کشورمان همزمان با هفته بسیج به سؤالات خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره تأثیرگذاری بسیج در حوزه شعر و ادبیات و اعتلای انقلاب پاسخ داد.

فرهنگ بسیجی یعنی حضور مؤمنانه در صحنه، و دعوت به حرکت و قیام برای اصلاح جامعه و احیای کرامت های انسانی

* نقش بسیج در اعتلای فرهنگ و هنر ناب انقلابی چیست؟

فرهنگ و هنر ناب، فرهنگی است که غبار رخوت و انفعال را از وجود انسان بتکاند و او را به برخاستن و آراستن خویش به فضایل اخلاقی و حرکت در مسیر بندگی خدا و خدمت به خلق خدا دعوت کند. فرهنگ بسیجی نیز چیزی جز این نیست. یعنی حضور مؤمنانه در صحنه، و دعوت به حرکت و قیام برای اصلاح جامعه و احیای کرامت‌های انسانی. مکتب بسیج، مکتب انسان سازی و مردم نوازی است. آرمان غایی و نهایی هنرمند بسیجی ساختن جامعه‌ای توحیدی و عاری از فقر و فساد و تبعیض است. جامعه‌ای که وزش‌های الهی بر آن می‌وزد، ارزش‌های معنوی بر آن حاکم است و راه سعادت و رستگاری انسان در آن هموار.

حضرت امام خمینی (ره) که رحمت خدا بر او باد، نیز در تعریفی که از هنر ناب و متعهد ارائه داده است، از همین مؤلفه‌ها نام برده و فرموده است: «تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی (ص)، اسلام ائمه هدی (ع)، اسلام فقرای دردمند، اسلام پا برهنگان، اسلام تازیانه خوردگان تاریخ تلخ و شرم آور محرومیت‌ها باشد. هنری زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه‌داری مدرن و کمونیسم خون آشام و نابود کننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگی و اسلام مرفهین بی درد و در یک کلمه اسلام آمریکایی باشد. هنر در مدرسه عشق نشان دهنده نقاط کور و مبهم و معضلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و نظامی است، هنر در عرفان اسلامی ترسیم روشن عدالت و شرافت و انصاف و تجسم تلخکامی گرسنگان مغضوب قدرت و پول است.» از همین رو، هنرمند بسیجی باید انسانی بصیر و دلیر با دانش و بینشی عمیق و گسترده باشد تا بتواند خالق «هنر ناب» و پیام آور «انقلاب» باشد. 

رویش‌های جدید در عرصه هنر و ادبیات محصول شجره طیبه بسیج هنرمندان است

 * سازمان بسیج هنرمندان و انجمن‌های تخصصی تا چه حد توانسته اند در هنر انقلاب نقش آفرینی کنند؟

رویش‌های جدید در عرصه هنر و ادبیات و بالیدن و قد کشیدن نسلی از شاعران متعهد جوان  محصول شجره طیبه بسیج هنرمندان است. هنرمندان و شاعران جوان و خوش آتیه‌ای که اولین‌بار با حضور در انجمن‌های تخصصی بسیج، قابلیت‌ها و توانمندی‌های ادبی و هنری خود را کشف کرده و با کاروان ادبیات انقلاب همراه شده‌اند. این نشانه تاثیرگذاری و نقش آفرینی گسترده سازمان مظلوم بسیج هنرمندان است. بدیهی است که بپرسید سازمان بسیج هنرمندان چرا مظلوم است؟ چون سلوک بسیجی دارد و مثل بسیاری از تشکیلات کلان فرهنگی با های و هیاهو و جار وجنجال کار نمی‌کند. بی ادعا و بی هیاهوست. راه خودش را می‌رود و کار خودش را می‌کند. چون بر این اعتقاد و باور است که فرهنگ بسیجی یعنی خود را ندیدن و به دیگران پرداختن. ماخوذ به حیا بودن و نجابت ذاتی سازمان بسیج هنرمندان و مسئولان آن هر چند باعث بی‌مهری دولت و دولتمردان به این مجموعه فرهنگی شده، ولی همین سلوک بسیجی، جایگاه و پایگاه این نهاد فرهنگی را در چشم و دل هنرمندان اصیل انقلاب بالا برده و این نهاد در چشم جامعه فرهنگی از ارج و قرب بیشتری برخوردار شده است. 

 تعالی فرهنگ انقلاب با کار عاشقانه و مومنانه

با تمام این بی مهری‌ها، سازمان بسیح هنرمندان هیچ‌گاه از زیر بار مسئولیت‌های انقلابی و فرهنگی شانه خالی نکرده و به عنوان یک سرباز بی ادعا و ساده همواره در رکاب انقلاب بوده و خواهد بود. اغراق نیست اگر بگوییم مسئولین انجمن‌ها مثل دوران دفاع مقدس با سلوک بسیجی و دست خالی دارند کارها را پیش می ‌برند. مسئولین انجمن‌ها به خاطر تعهدی که به اسلام و انقلاب دارند، برای تعالی فرهنگ انقلاب، عاشقانه و مومنانه کار می‌کنند. خدا را شکر روحیه بسیجی و جهادی کارکردن در این دوستان هنوز زنده است و با همین روحیه کارها را به پیش می‌ برند. اگر غیر از این بود، باید سال‌ها پیش کرکره این انجمن‌ها را پایین می ‌کشیدیم.

*هنرمندان بسیجی چه جایگاهی در هنر معاصر دارند؟

هنرمند بسیجی به دنبال جایگاه و پایگاه نیست. هنرمند بسیجی هم قبله و هم قبیله شهیدانی چون شهید چمران است. او با خدا معامله می‌کند و اجر و پاداش خود را از او می‌طلبد، چنان که شهید چمران در نیایشی می‌گوید: «خدایا ! تو می‌دانی که تاجرپیشه نیستم و تجارت با عشق را کفر می شمارم و در مقابلِ پرستشِ تو که نیاز طبیعی قلب من است اجری نمی‌خواهم و شرم دارم که در مقابل تو بایستم و خیال داد و ستد با تو را داشته باشم. من به خود اجازه نمی‌دهم که خود را در برابر تو چیزی به حساب آورم که به فکر معامله بیفتد! من زاده توام. من از خود چیزی ندارم که در معامله با تو ارائه دهم ، هر چه هست متعلق به توست.»

هنرمند بسیجی خود را «سرباز» انقلاب می داند، نه «سربار» انقلاب

سلوک بسیجی به هنرمندان بسیجی اجازه نمی دهد که به دنبال سهم خواهی از انقلاب و نام و نان و حرف هایی از این قبیل باشند. هنرمند بسیجی خود را «سرباز» انقلاب می داند، نه «سربار» انقلاب.
البته لازم است این را هم بگویم حساب کسانی که در جلوت خود را بسیجی می نامند و در خلوت به صورت انقلاب خاک می پاشند از بسیجیان اصیل جداست. هنرمند اصیل بسیجی کسی است که حضور در صحنه انقلاب را وظیفه و فریضه الهی خود می داند و به دنبال صله و سکه و دکه نیست. هنرمند بسیجی اگر به دنبال نام و نان بود، لباس مقدس پاسداری و سربازی را به تن نمی کرد. نشان هنرمند بسیجی در بی نشانی است. ولی این ویژگی نباید باعث بی توجهی و بی مهری مسئولان نسبت به آنان شود. متولیان و مسئولان فرهنگی کشور باید در تخصیص امکانات و تسهیلات، به هنرمندان بسیجی و غیربسیجی به یک چشم نگاه کنند و خدای نکرده این ویژگی – نجابت و ماخوذ به حیا  بودن – باعث نشود که بسیجیان مورد بی مهری قرار گیرند. 

 * هنر در تراز انقلاب اسلامی چه ویژگی‌هایی دارد؟

همان گونه که اشاره شد، هنر تراز انقلاب اسلامی، هنر الهی و انسانی است. هنر «بیداری» و «پاسداری». هنری که غبار رخوت و انفعال را از چهره انقلاب پاک می کند و زشتی ها و پلشتی ها را خاک. هنر تراز انقلاب هنر شهیدان روسپید انقلاب است. هنرمندان انقلاب نیز ستاره های دنباله دار این منظومه سرخ و درخشان اند و در هوای رسالت و شهادت نفس می کشند. هنرمندان اصیل انقلاب را نیز می توان شهیدان زنده ای نامید که بر بوم عشق و امید، سیمای «انسان کامل» را ترسیم می کنند، در هوای «عدالت» نفس می کشند، و از «جامعه توحیدی» رونمایی می کنند.
از این منظر، باید صادقانه اعتراف کنیم که تا رسیدن به قاف کمال «هنر تراز انقلاب» هنوز راه زیادی در پیش داریم. با توجه به این‌ که انقلاب اسلامی - پیش و بیش از هر چیز - یک انقلاب فرهنگی است، انتظار می ‌رفت که بعد از انقلاب سیاست تابعی از فرهنگ باشد، ولی امروز اوضاع کاملاً برعکس است، یعنی فرهنگ زیر سیطره سیاست و سیاست‌ مداران است. نشانه بارز آن هم این است که امروز به ‌جای اصحاب فکر و فرهنگ، سیاست‌ مداران بر صدر نشسته‌اند و قدر می ‌بینند و اهالی فرهنگ - در بسیاری از موارد - حُکم سیاهی لشکر را دارند!

* از برنامه‌ها و جشنواره‌ها و تولیدات سازمان بسیج هنرمندان بفرمایید؟ 

در حال حاضر یکی از شاخص‌ترین برنامه‌های سازمان بسیج هنرمندان، برگزاری نهمین جشنواره سراسری شعر بسیج با عنوان «رازهای ارغوانی» است.  جشنواره‌ای که هفت محور موضوعی دارد و محصول ارزشمند آن پنج کتاب (گزیده شعر) است که ان شاءالله بزودی چاپ و منتشر خواهد شد. 

تشریح جشنواره‌های بسیج

فراخوان «رازهای ارغوانی» در هفت بخش موضوعی با محوریت رازهای ارغوانی (روایت مردان و زنان حماسه ساز هشت سال دفاع مقدس)، مکتب سلیمانی (شهید والامقام سردارقاسم سلیمانی، مدافعان حرم)، جهش تولید(شکست تحریم‌ها)، الفبای ایثار(مدافعان سلامت)، کمک مومنانه (مواسات و همدلی)، و زخم های شعله ور(مقاومت مردم مظلوم یمن، فلسطین، سوریه، عراق و...)، سبک زندگی اسلامی ایرانی و همچنین بخش شاعران نوجوان (زیر بیست سال) در اوایل مرداد ۱۳۹۹ منتشر شد. نکته دیگر این که موضوعات این فصل از جشنواره با توجه به تأکیدات و رهنمودهای مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب و با توجه به مسائل روز جامعه انتخاب شده است.

ویژه نامه لشکر سلیمانی ها را در ایام هفته بسیج در خبرگزاری فارس بخوانید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول