اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

ماجرای نیروهای شهرداری فردیس؛ قانون اجرا می‌شود یا قاعده یک بام و دوهوایی؟!

داستان‌های مدیریت شهری فردیس این روزها رنگ و بویی دیگر گرفته است، حکایت نیروهای تعدیل شده شهرداری فردیس و سرانجامی که هنوز معلوم نیست نیاز به ورود دستگاه‌های نظارتی دارد.

ماجرای نیروهای شهرداری فردیس؛ قانون اجرا می‌شود یا قاعده یک بام و دوهوایی؟!

به گزارش خبرگزاری فارس از فردیس، موضوع نیروهای بلاتکلیف شهرداری فردیس از مدت‌ها پیش و از روزهای ابتدایی استقلال مدیریت شهری، مطرح و دستمایه اعتراضات شورا به شهردارمنتخب فردیس بود. نیروهایی که باید از بدنه شهرداری خارج شوند و در محل قرارداد پیمان خود مشغول باشند، همواره مطرح بوده اما در ابتدای سال جاری توسط شهردار وقت فردیس اجرایی شد. البته در میان تعداد افرادی که ناگهان بدون هیچ سابقه کاری با قرارداد تأمین نیرو وارد بدنه شهرداری شدند کم نبوده است.

جذب یا تعدیل نیرو در شهرداری فردیس به کلاف سردرگمی تبدیل شده است که اعتراض برخی از کارگران را به دنبال داشته است.

 

در این اقدام، تر و خشک با هم سوختند و  برخی از نیروها که سال‌ها در شهرداری زحمت کشیدند نیز بدون قرارداد و بدون حقوق همچنان مشغول به کارند. برخی علیرغم شرایط سخت کاری، به محل پیمان بازگشتند و  برخی دیگر عطای کار در  شهرداری فردیس را به لقایش بخشیدند و رفتند. اما مشکل  تعدادی از نیروهای سد معبر همچنان باقی است و هنوز حل نشده است.

خواسته کارگران معترض شهرداری فردیس: ما فقط قرارداد می‌خواهیم

به گفته یکی از نیروها، در حال حاضر تعداد نیروهای معترض سد معبر شهرداری فردیس ۱۹ نفر است که از سال ۹۱  در شهرداری کار کردند و پس از اجرای قانون بازگشت به محل پیمان، علیرغم  تحصیلات لیسانس و فوق لیسانس، حتی حاضر به جارو زدن کف خیابان شدند.

یکی دیگر از این نیروها می‌گوید: ما سال‌ها در حوزه سد معبر و پلیس ساختمان زحمت کشیدیم، کتک خوردیم و برایمان پرونده قضایی تشکیل دادند. اما حالا برخی اعضای شورا می‌گویند با شما قرارداد نمی‌بندیم و نیروهای دیگری را می‌خواهیم جایگزین کنیم‌. می‌گویند که شما به خاطر پول‌هایی که درپلیس ساختمان و سدمعبر از مردم گرفتید حاضر به کار در محل دیگری نیستید؛ در حالیکه ما حاضریم خیابان‌ها را هم جارو بزنیم و در فضای سبز کار کنیم. از مرداد ماه که شورا لایحه شهرداری برای تعیین تکلیف ما را تصویب کرد تاکنون بدون قرارداد و بدون حقوق  همچنان مشغول کاریم اما لایحه در فرمانداری تایید نشده و ما همچنان بلاتکلیفیم. ما فقط میخواهیم قرارداد داشته باشیم، اما دادمان به جایی نمی‌رسد. ماه هاست حقوق نگرفتیم.

نان زن و بچه ام را ازکجا بدهم؟! مقصر جنجال در شورا کارگران نبودند

یکی دیگر از معترضان گفت: از سال‌های گذشته با کامیونم برای شهرداری کار کردم اما وقتی شهرداری فردیس مستقل شد، از من خواستند که در حوزه سد معبر مشغول شوم. بعد از چندی گفتند نمی‌شود هم کامیونت حقوق بگیرد هم خودت در سد معبر حقوق بگیری. ماشینم را فروختم و حالا با این بلاتکلیفی که نه قرارداد هست و نه حقوق و نه دیگر کامیونی برای کارکردن دارم، نان زن و بچه ام را ازکجا بدهم؟!

دیگری حاشیه‌هایی که در خصوص جنجال این نیروها در صحن شورای شهرمطرح شده  را تکذیب کرد و گفت: برخی‌ها سیاهنمایی کردند، ما فقط برای مطالبه حقمان و بیان حرف‌هایمان به شورا رفته بودیم.  شکسته شدن شیشه به خاطر توهین نیروی حراست شورا به همکاران من  بود.

معاون خدمات شهر شهرداری فردیس: مطالبه حقوق از سوی کارگران به حق است

در این راستا حشمت الله عزیزی معاون خدمات شهر شهرداری فردیس به اعتراضات و شلوغ کاری های اخیر نیروهای سد معبر اشاره کرد و گفت: خواسته این افراد در رابطه با حقوقشان، به حق است اما شلوغ کاری راه درستی برای رسیدن به هدف و نتیجه نیست. بر اساس نامه سازمان بازرسی در فروردین ماه به نیروهای پیمانی از جمله این افراد اعلام شد که به محل پیمان برگردند اما این نیروها خواستار همکاری با شهرداری هستند و نه پبمانکاران!

وی ادامه داد: با توجه به مشکلات این افراد و زحمات آنها در سال‌های گذشته، اراده مدیریت شهری بر حل این مشکل است که به زمان نیاز دارد.‌

 سرانجام دو لایحه مربوط به نیروهای سد معبر شهرداری فردیس

ظاهرا پس از اعتراضات اخیر نیروهای سد معبر، لایحه ای دیگر از سوی شهرداری به شورا ارائه شده که در خصوص آخرین اقدامات مدیریت شهری برای تعیین تکلیف نیروهای سدمعبر با رئیس شورای اسلامی شهر فردیس گفتگو کردیم.

مجتبی قاسمی رئیس شورای اسلامی شهر فردیس با اشاره به اینکه طبق قانون اشتغال نیروهای پیمانکاری در بدنه شهرداری ممنوع است، گفت: علاوه‌ بر این، با توجه به  تازه تاسیس بودن شهرداری فردیس سازمان بازرسی طی نامه ای از شورا و شهرداری فردیس خواست تا نیروهای پیمانی را از بدنه شهرداری خارج و به محل قرارداد پیمان خود بازگرداند. بر این اساس از ۱۵۱ نفر نیروی پیمانی، خواسته شد که به محل پیمان خود بازگردند و در همانجا مشغول شوند. این اقدام  به منزله اخراج نیروها از شهرداری نیست بلکه در راستای اجرای قانون صورت گرفته است.

وی افزود: در این راستا برخی ازاین نیروها، حتی تعدادی از بانوان به حوزه فضای سبز بازگشتند و در سطح پارک ها به عنوان کارشناس مشغول به کار شدند، برخی ها از شهرداری رفتند، اما  ۱۹ نفر از نیروهای سد معبر حاضر نشدند به محل پیمان خود بازگردند. با این حال شورا و شهرداری با نگاه حمایتی، در مردادماه گذشته لایحه ای را در خصوص انعقاد قرارداد و تعیین تکلیف این نیروها مصوب و به کمیته انطباق ارسال کرد. اما این کمیته با  ایراد اینکه هرگونه بکارگیری نیروها به بدنه شهرداری باید با اجازه سازمان شهرداری ها و از طریق آزمون استخدامی باشد، مصوبه شورا را رد کرد.

قاسمی اظهار کرد: در راستای حمایت از این نیروها، اخیرا شهرداری لایحه دیگری  به شورا ارائه کرده، که با توجه به قوانین بالادستی، بخشنامه های موجود و ایرادات کمیته تطبیق فرمانداری در کمیسیون برنامه و بودجه شورا به صحن ارسال شده و به زودی دد خصوص آن تصمیم گیری می‌شود. اما در صورت تصویب لایحه در شورا، معلوم نیست مصوبه در کمیته تطبیق تایید شود.  

شهرداری مسئول پرداخت حقوق معوقه کارگران سد معبر نیست

وی در خصوص عدم پرداخت حقوق کارگران سدمعبر شهرداری فردیس از مردادماه تا کنون، یادآور شد: شهرداری هیچگونه رابطه استخدامی با این افراد ندارد تا بتواند به آنها حقوق پرداخت کند. پرداخت حقوق آنها تنها از طریق قرارداد و توسط  پیمانکاران مربوطه امکانپذیر است. ضمن اینکه پذیرش این افراد به پیمانکار مربوط می شود و  شهرداری در این خصوص اختیاری ندارد.

رئیس شورای شهر فردیس معتقد است که شهرداری وظیفه ای در قبال پرداخت حقوق کارگران شهرداری ندارد.

 

نیروهای سفارشی با قرارداد تامین نیرو جذب شهرداری فردیس شدند

در طول مدت استقلال شورا و شهرداری فردیس شاهد ورود و  قراردادی شدن بسیاری از نیروهای سفارشی توسط اعضای شورا، شهرداران، سرپرستان و حتی مسؤولان شهرستان به بدنه شهرداری فردیس بوده ایم. اما تعدادی از نیروها که سالها در شهرداری فردیس خدمت کرده وحتی شرایط اقتصادی سختی نیز دارند یا هنوز بدون حقوق در شهرداری کار می‌کنند و یا عذرشان به طور کلی خواسته شد. تعدادی حتی با وعده برخی از مدیران برای بازگشت به شهرداری، به اداره کار شکایت نکردند. کسانی هم که شکایت کردند تهدید به اخراج شدند و هنوز به نتیجه نرسیدند.‌

رئیس شورای فردیس در این خصوص توضیح داد: شهرداری می تواند  از طریق شرکت تامین نیرو، اقدام به جذب نیرو کند و این افراد از این طریق جذب بدنه شهرداری شده اند.

وی در خصوص تعدادی از کارمندان شهرداری که قرارداد تامین نیرو داشتند و قرارداد جدیدی با آنها منعقد نشد،  بیان کرد: ۳۴۴ نیرو در شهرداری فردیس طرف قرارداد شرکت تامین نیرو بودند که در حال حاضر ۲۴۰ نفر قرارداد تامین نیرو دارند و مابقی توسط این شرکت تعدیل شدند.

شاید بتوان گفت؛ ورود دوستان و آشنایان یک مدیر به سازمان یا دستگاه متبوعش در کشورما عرف شده و عادت کرده ایم. خصوصا شهرداری فردیس که با این همه تغییر شهردار و سرپرست، دچار بیشترین تغییر ساختاری مدیران بوده است. اگرچه شاید منطقی باشد که هر فردی بتواند مسؤول دفتر و راننده خود را از افراد امین خود انتخاب کند؛ اما سوال اینجاست که آن قانونی که می‌تواند جذب این افراد به بدنه شهرداری را از طریق شرکت تامین نیرو میسر کند، نمی‌تواند برای دختری که  به سبب نیاز مالی پس از دستور بازگشت نیروهای پیمانی به محل پیمان، مجبور شد زیر آفتاب داغ درفضای سبز شهری فردیس، همراه باغبانان بیل بزند وحالا در فصل سرما بیکار شود، کاری بکند؟

یا این قانون نمی‌تواند برای نیروهای زحمتکشی که سال‌هاست به شهرداری فردیس خدمت می کنند، قرارداد تامین نیرو منعقد کند؟

شاید وقت پایان دادن به بلاتکلیفی نیروهای شهرداری فردیس توسط مسؤولان دستگاه‌های نظارتی باشد. آیا در جذب و عدم جذب نیروهای شهرداری فردیس قاعده قانونی اجرا می‌شود یا قاعده یک بام و دوهوایی در جریان است؟

حال که شرایط اقتصادی کشور چنگی به دل نمی‌زند و وضعیت معیشتی مردم به دلیل شیوع بیماری کرونا با مشکل مواجه شده است، بهتر نیست مجموعه مدیریت شهری فردیس با حفظ اصول و در چهارجوب قانون قدمی خیرخواهانه برای رفع مشکل این کارگران بردارد؟

گفتنی است حدود دو ماه گذشته شورای شهر فردیس وعده رفع مشکل این کارگران کرده بودند اما هنوز هم خبری از اقدام جدی و قابل توجهی نیست! امید است در چند ماه باقیمانده از عمر شورا شاهد اقدامی مثبت از سوی آن‌ها باشیم.

انتهای پیام/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول