اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  غرب از نگاه غرب

در صورت تحقق وعده انتخاباتی بایدن، شرکت های آمریکایی مجبور به کاهش کارکنان و خودکارسازی خواهند شد

میلتون فریدمن اقتصاددان برنده جایزه نوبل گفته است «یکی از بزرگ ترین اشتباه ها این است که در مورد سیاست ها و برنامه های اقتصادی بر اساس نیات آنها قضاوت شود تا نتایج آنها.» وقتی پای افزایش حداقل دستمزد 15 دلاری پیش می آید که جو بایدن و بسیاری از دمکرات های هم حزبی اش حامی آن هستند، هر چه می گذرد بیشتر روشن می شود که چنین سیاستی نتایج ناخوشایندی به دنبال دارد.

در صورت تحقق وعده انتخاباتی بایدن، شرکت های آمریکایی مجبور به کاهش کارکنان و خودکارسازی خواهند شد

گروه غرب از نگاه غرب خبرگزاری فارس: میلتون فریدمن اقتصاددان برنده جایزه نوبل گفته است «یکی از بزرگ ترین اشتباه ها این است که در مورد سیاست ها و برنامه های اقتصادی بر اساس نیات آنها قضاوت شود تا نتایج آنها.» وقتی پای افزایش حداقل دستمزد 15 دلاری پیش می آید که جو بایدن و بسیاری از دمکرات های هم حزبی اش حامی آن هستند، هر چه می گذرد بیشتر روشن می شود که چنین سیاستی نتایج  ناخوشایندی به دنبال دارد.
گزارش های جدید نشان می دهند که ماموران مالی ارشد در شرکت های بزرگ آمریکایی «در حال بررسی افزایش دادن قیمت ها، کاستن از ساعات کار کارکنان و سرمایه گذاری روی خودکارسازی برای جبران افزایش احتمالی هزینه های نیروی کار هستند.»
به گزارش وال استریت جورنال «شرکت ها از جمله شیپتول مکزیکن گریل اینک، پوتبلی کورپ و تگزاس راند هاوس اینک هم اکنون در حال حساب و کتاب کردن و ارزیابی این هستند که یک حداقل دستمزد فدرال بیشتر، برای عملیات ها و پایه هزینه های آنها چه عواقبی می تواند به دنبال داشته باشد.»
این روزنامه در گزارش خود ادامه می دهد: «برخی از مدیران از این بیم دارند که افزایش حداقل دستمزد فدرال بتواند دستمزدها را در تمام طبقات درآمدی افزایش دهد، به سود آنها لطمه بزند و کسب و کارها را وادار به یافتن راه هایی برای صرفه جویی در هزینه ها و جبران هزینه بالاتر نیروی کار خود کند.»
اول و مهم تر از همه اینکه می توانیم انتظار داشته باشیم که کسب و کارها به افزایش مصنوعی و دستوری دستمزدها با کاستن از تعداد کارکنان خود و کاهش دادن ساعت کار آنها واکنش نشان دهند. چرا؟
برای اینکه نیروی کار نیز مثل هر فرآورده دیگری یک محصول است. اگر دولت قیمت نوشیدنی گازدار را به طور مصنوعی هر قوطی 10 دلار تعیین کند، واقعیت ساده این است که مصرف کننده مقدار کمتری از آن را خریداری می کند. وقتی قانون کارفرمایان را وادار می کند تا به نیروی کار خود بیشتر از آنچه که بازار ارزش  آن را تعیین می کند دستمزد بپردازند، آنها طبیعتا و به ناگزیر این کار را انجام می دهند.
توماس سول اقتصاددان معروف در «اصول پایه اقتصاد» می نویسد: «بر اساس ساده ترین و اساسی ترین مبانی اقتصادی، قیمتی که به طور مصنوعی تعیین شود، معمولا به نسبت زمانی که قیمت ها به خودی خود در یک بازار آزاد بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شدند، باعث بیشتر شدن عرضه و کمتر شدن تقاضا می شود. نتیجه این کار یک مازاد است، حال چیزی که قیمت آن به طور مصنوعی تعیین شده یک محصول تولیدی در مزرعه باشد چه نیروی کار.»
سول اینطور نتیجه گیری می کند که «متاسفانه بازده نهایی حداقل دستمزد واقعی همیشه صفر است. این دستمزدی است که بسیاری از کارگران به دنبال تعیین یا افزایش یک حداقل دستمزد دستوری از سوی دولت دریافت می کنند.»
شواهد فراوانی وجود دارند که این پیش بینی های تئوریک را تایید می کنند. برای مثال دفتر بودجه غیرحزبی کنگره پیش بینی می کند که اعمال حداقل دستمزد 15 دلاری در سطح کشور، یک میلیون و 300 هزار تا 3 میلیون و 700 هزار شغل را از بین خواهد برد. به همین ترتیب تحلیلگران «موسسه سیاست های اشتغال» نتیجه گیری می کنند که حداقل دستمزد فدرال می تواند تا 2 میلیون شغل را از بین ببرد.
این مطالعات محدود به همین ها نیستند. یک بازنگری تحقیقی که از سوی موسسه کاتو انجام شده، به این نتیجه گیری رسیده است که «عمده ترین یافته تئوری های اقتصادی و تحقیقات تجربی طی 70 سال گذشته این است که تعیین حداقل دستمزد، گرایش به سمت کاهش استخدام نیرو را افزایش می دهد.»
از این رو منصفانه است اگر فرض را بر این بگیریم که دامنه هشدارهایی را که مقامات ارشد شرکت ها در مورد کاهش بالقوه اشتغال می دهند، می توان به  فراتر از این شرکت ها نیز تسری داد. احتمالا نیت مدافعان یک حداقل دستمزد 15 دلاری کمک به کارگران باشد، اما اگر این تلاش ها موفقیت آمیز باشد، آنها به ناگزیر و بدون تردید در مجموع میلیون ها نفر از همین کارگران را بیکار خواهند کرد. 
در همین حال سایر شرکت ها به وال استریت جورنال گفته اند که آنها با افزایش دادن قیمت های خود، این هزینه ها را بر دوش مصرف کنندگان خواهند انداخت. (آیا این یک پیروزی برای طبقه حقوق بگیر است؟)
 برخی شرکت ها نیز گفته اند که آنها به دنبال فرصت های بیشتری برای سرمایه گذاری روی خودکارسازی و به طور کلی از بین بردن تقاضای خود به نیروی کار خواهند رفت، سرمایه گذاری هایی که هزینه آنها  کمتر از پرداخت دستمزدهای اجباری است که میزان آن بسیار بیشتر از ارزش نیروی کار آنهاست.
به نوشته وال استریت جورنال «پول کورپ که یک توزیع کننده تجهیزات استخر شناست، برنامه هایی را برای افزایش دادن سرمایه گذاری های خود روی این فناوری ها به منظور جبران افزایش احتمالی هزینه های نیروی کار خود است. این شرکت قصد دارد با خودکارسازی، روندهای دستی مثل ثبت سفارش ها و عملیات های انبارداری مشخصی را  کاهش دهد.»
مارک جاسلین از مقامات ارشد پول کورپ می گوید: «وقتی مسئله کاستن از اثرات افزایش احتمالی هزینه نیروی کار در چشم انداز وجود دارد، خودکارسازی مهم ترین سرمایه گذاری است که ما می توانیم انجام دهیم.»
تمام این ها خبرهای بدی برای حقوق بگیران است. گروهی که قرار است برای کمک به آنها، پرداخت یک حداقل دستمزد 15 دلاری الزامی شود.
پس بیایید امیدوار باشیم که خیال حداقل دستمزد جو بایدن هیچگاه تحقق پیدا نکند، وگرنه این کارگران هستند که بهای این خیالات را خواهند پرداخت.
نویسنده: برد پولومبو (Brad Polumbo) تحلیلگر مسایل اقتصادی 
 منبع: https://b2n.ir/715360 

انتهای پیام. 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول