اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

جزییاتی کامل از بارش‌های روزهای آینده/ پیش‌بینی بارش یک متری برف در کوهرنگ

سرپرست اداره کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری جزییات کاملی از بارش‌های احتمالی در روزهای آینده مطرح کرد.

جزییاتی کامل از بارش‌های روزهای آینده/ پیش‌بینی بارش یک متری برف در کوهرنگ

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد مهران چراغپور در پنجمین جلسه پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران که ظهر امروز برگزار شد، گفت: پیش‌بینی می‌شود عصر امروز سامانه بارشی از سمت دریای مدیترانه و غرب وارد کشور شود که باعث برخورد با رشته کوه‌های زاگرس و ایجاد بارش خوبی در استان می‌شود.

سرپرست اداره کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری افزود: در سامانه بارشی عصر امروز مقدار ۶۰ الی ۷۰ میلی‌متر بارش برای کوهرنگ، ۲۷ میلی‌متر برای لردگان، ۵ الی ۱۰ میلی‌متر برای بروجن، ۱۰ الی ۲۵ میلی‌متر برای خانمیرزا، ۲۰ الی ۳۰ میلی‌متر برای فارسان و ۵ الی ۱۰ میلی‌متر بارش نیز برای بن، شهرکرد و سامان پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: قدرت بارشی این سامانه در جمعه کمتر می‌شود و بیشتر مناطق غرب و جنوب مخصوصاً لردگان را تحت تأثیر قرار می‌دهد که در این شرایط نیز ۲۰ تا ۳۰ میلی‌متر بارش برای کوهرنگ، ۱۰ میلی‌متر برای اردل،  ۵ تا ۱۰ میلی ‌متر برای کیار، ۵ تا ۱۰ میلی‌متر برای خانمیرزا، ۱۵ تا ۱۰ میلی‌متر برای فارسان و برای شهرکرد نیز کمتر از ۱۰ میلی‌متر بارش پیش‌بینی خواهد شد.

بارش‌ها از روز شنبه تقویت خواهند شد/ پیش‌بینی یک متر برف

چراغپور تصریح کرد: این بارش‌ها در روز شنبه تشدید خواهد شد و از روز شنبه تا آخر وقت یکشنبه عمده بارش‌ها را خواهیم داشت که این امر همت دستگاه‌ها را می‌طلبد تا در لردگان، بازفت و چمن گلی که گرم‌ترین نقاط استان هستند با مشکلی مواجه نشویم.

وی گفت: این سامانه همراه با بارش برف نیز است که حدود یک متر برف را در ارتفاعات و کوهرنگ پیش بینی می‌کنیم و همچنین احتمالا گردن بروجن نیز مشکلات ترددی خواهد شد که جزئیات کامل در جلسه روز گذشته به ادارات راهداری و نیروی انتظامی ارائه شد.

چراغپور تصریح کرد: روز شنبه نیز در مناطق گرمسیری استان و کارون ۴ شاهد بارش باران خواهیم بود که اطلاعات لازم به این مناطق گفته شد، هرچند که این سد در حال حاضر خالی است و مشکل خاصی برای آن منطقه وجود ندارد.

سرپرست اداره کل هواشناسی استان به بارش‌های روز شنبه اشاره کرد و گفت: ۷۰ الی ۵۰ میلی‌متر بارش برای کوهرنگ، ۴۰ الی ۵۰ میلی‌متر برای اردل، ۲۰ الی۳۰ میلی‌متر برای بروجن، ۱۰ الی ۲۰ میلی‌متر برای خانمیرزا و ۲۰ الی ۳۰ میلی‌متر نیز برای سامان، بن و شهرکرد پیش‌بینی می‌شود.

تبدیل باران به برف در ارتفاعات از روز یک‌شنبه

چراغیور در ادامه توضیح داد: همچنین روز یکشنبه در ارتفاعات بارش به برف تبدیل می‌شود که بارش خوبی تا آخر وقت این روز خواهیم داشت و شرق استان را بیشتر درگیر می‌کند که پیش‌بینی می‌شود ۹۰ الی ۱۰۰ میلی‌متر بارش در کوهرنگ، ۸۰ الی ۱۰۰ میلی‌متر در لردگان، ۷۰ الی ۹۰ در اردل، ۴۰ الی ۶۰ برای کیار، ۲۰ الی ۴۵ میلی‌متر برای بروجن، ۶۰ الی ۷۰ میلی‌متر برای خانمیرزا،  ۲۰ الی۴۰ میلی‌متر نیز برای شهرکرد، بن و سامان پیش‌بینی می‌شود.

آمار کلی بارش ۴ روزه در استان

 وی آمار کلی از بارش‌های سطح استان در طول این چهار روز ارائه کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود به طور کلی در کوهرنگ ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلی‌متر، در لردگان ۱۵۰ الی ۲۰۰ میلی‌متر، در اردل ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلی‌متر، در کیار ۷۰ الی ۱۰۰ میلی‌متر، در بروجن ۴۰ الی ۶۰ میلی‌متر، در خانمیرزا ۱۰۰ الی ۱۳۰ میلی‌متر، در فارسان ۸۰ الی ۱۱۰ میلی‌متر و در بن، شهرکرد و سامان نیز ۶۰ الی ۴۰ میلی‌متر بارش داشته باشیم.

جزییاتی از سامانه بارشی پیش رو

سرپرست اداره کل هواشناسی استان در ادامه افزود: نوع بارش در این چند روز باران شدید همراه با رعد و برق، بارش برف در برخی مناطق، کولاک در ارتفاعات و کاهش دید و مه می‌باشد که برای روزهای شنبه و یکشنبه هشدار قرمز صادر شده است.

وی گفت: این بارش بیشتر مناطق غربی از جمله کوهرنگ، لردگان، اردل، خانمیرزا، کیار و بن و غرب فارسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

چراغپور تصریح کرد: بالا آمدن سطح آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها، سیلاب شدید، سیلابی شدن مسیل‌ها، اصابت صاعقه و آسیب به شیلات، رانش زمین، اختلال در تردد محورهای کوهستانی و کاهش دید شدید در گردنه‌های استانی، آبگرفتگی مسیرهای شهری و لغزندگی سطح جاده‌ها نیز اثرات مخاطره‌آمیز این بارش‌ها است.

وی نکاتی را به برخی از دستگاه‌ها گوشزد کرد و گفت: توصیه می‌شود برای جلوگیری از خطرات احتمالی توقف و اسکان در حاشیه رودخانه‌ها کنترل شود، همچنین آمادگی دستگاه‌های اجرایی از جمله فرمانداری و شهرداری برای پاکسازی آبراه‌ها و تکان دادن درختان در صورت بارش برف، تنظیم آب استخرهای پرورش ماهی، پرهیز از سفرهای غیرضروری و مجهز بودن خودرو به تجهیزات زمستانی از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

چراغپور به میانگین وزنی بارندگی سال جاری در استان اشاره کرد و گفت: این میزان بارندگی در سال جاری ۷۰ میلی‌متر می‌باشد که این نسبت به دوره مشابه سال قبل یعنی از اول مهر و تا ۵ آذر حدود ۲۰ درصد افزایش یافته و نسبت به میانگین بلند مدت دوره مشابه ۱۹ درصد کاهش یافته است.

66 درصد از مساحت استان همچنان خشک است

وی با بیان اینکه بعد از ۱۲ سال خشکسالی چهارمحال و بختیاری همچنان رتبه نخست خکشسالی کشور را دارد گفت: از ابتدای مهرماه تا ۴ آذر ماه ۷۰ میلی‌متر بارش در سطح استان داشتیم که ۳۰ درصد مساحت استان در وضعیت ترسالی ضعیف، ۲۹ الی ۳۰ درصد در ترسالی خفیف، ۱۸ درصد در خشکسالی متوسط، ۱۸ درصد در خشکسالی شدید و ۱۰ درصد نیز در وضعیت بسیار خشک است که نشان می‌دهد ۶۶ درصد از استان در خشکسالی قرار گرفته است.

سرپرست اداره کل هواشناسی استان در پایان به میانگین دما اشاره کرد و گفت: میانگین دمای استان ۹ درجه سانتی‌گراد افزایش یافته که دما نسبت به مدت مشابه ۷ درصد افزایش داشته و گرمتر شده است.

انتهای پیام/3339/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول