اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

خواناسازی برج بزرگ سلطانیه

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از ساماندهی و خواناسازی برج بزرگ جنوب شرقی ارگ سلطانیه خبر داد.

خواناسازی برج بزرگ سلطانیه

امیر ارجمند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: برج بزرگ در گوشه جنوب شرقی بارو و حصار ارگ سلطانیه ساماندهی و خواناسازی می‌شود که به دلیل ساختار و ریخت‌شناسی در تراش سنگ، متفاوت و دارای اهمیت است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: در این راستا با توجه به نظر کارشناسی و مشخص بودن پلان اصلی، عملیات برچیدن آجرها و جایگزین کردن سنگ متناسب با دیگر برج‌ها و حصار برای ساماندهی و خواناسازی در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در بررسی‌های صورت گرفته، ردیف بالایی سنگ‌های موجود در این برج، چند نمونه سنگ تزیینی و طرح‌دار وجود دارد که نمونه‌های آن را در هیچ قسمت از حصار و برج‌های ارگ مشاهده نشده است که این موضوع انگیزه‌ای شد که ساماندهی و خواناسازی این برج در اولویت قرار گیرد.

ارجمند گفت: استادکاران کارگاه سنگ‌تراشی گنبد سلطانیه با دقت بسیار و رعایت الگو به تراش و تولید سنگ‌های تزیینی موردنظر پرداختند تا در ادامه کار سنگ‌های تولیدی با دقت در محل خود قرار گیرند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: بخش پژوهشی این پایگاه‌ها به دنبال بررسی علل این نوع تفاوت در سنگ‌های تزیینی به کار رفته در این برج‌­ها است.

وی با بیان اینکه ارگ سلطانیه دارای فرم مستطیلی بوده که با اختلاف بسیار اندک به فرم مربع می‌رسد، اضافه کرد: ابعاد این مربع‌ مستطیل از شمال به جنوب 319 متر و از شرق به غرب 295 متر است و مساحت داخل ارگ نزدیک به 10 هزار متر مربع است که با قواره‌های بزرگ سنگی با ارتفاع سه متر محصور شده است.

ارجمند افزود: ارگ سلطانیه مجموعاً دارای 16 برج سنگی است که چهار برج آن بزرگ و 12 برج دیگر کوچک‌ترند و در مرکز جبهه شمالی و جنوبی دو شکستگی (معبر) وجود دارد که دروازه‌های شمالی و جنوبی را تشکیل می‌دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان تصریح کرد: برج مورد اشاره در قسمت جنوب شرقی ارگ قرار گرفته است که در دوره‌های قبل قسمتی از آن با آجر چیده شده است.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول