اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

فارس من| آب گل آلود در منطقه کربال خرامه وجود ندارد

رئیس آبفا شهرستان خرامه گفت: در منطقه کربال آب گل‌آلود وجود ندارد و این منطقه به صورت هفتگی از نظر کیفیت آب در سطح تمام روستاها و شهر خرامه پایش و میزان آلودگی و یا شفافیت در بهترین آزمایشگاه استان فارس در شیراز انجام می‌شود.

فارس من| آب گل آلود در منطقه کربال خرامه وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، کمبود و محدویت آب واژه‌های نام آشنای سرزمین های کم آب است، زندگی در کشوری که میزان آب‌های زیرزمینی و نزولات آسمانی‌اش سقفی مشخص دارد همواره و از گذشته‌های دور کشاورزان، باغداران و سایر ساکنان این مناطق را با واقعیتی روبه‌رو کرد که آب مایه حیات این سرزمین است و باید قدر قطره قطره آن را دانست.

در طول تاریخ ایرانیان آموختند آب را به گونه‌ای مصرف کنند که علاوه بر کسب روزی حلالشان از نعمت‌های بی‌انتهای الهی در یک بهره‌برداری عادلانه به منابع زیست‌محیطی خود آسیبی نزنند. 

با گذر از آن دوره‌ها و آمدن به زمان حال و زندگی در دوره‌های اخیر به ویژه بعد از خشکسالی‌های بلند مدت و افزایش روزافزون جمعیت، برداشت‌های نامتوازن آب‌های زیرزمینی و کمبود نزولات آسمانی وضعیت آب و سفره های آب زیر زمینی را با بحرانی جدی روبه رو ساخت.

تلاش برای دستیابی به اساسی ترین حق شهروندی

در پی حل نشدن مشکلات آب شرب به عنوان یکی از اساسی ترین و ابتدایی ترین حقوق شهروندی، مردم منطقه کربال شهرستان خرامه، تاکنون پیگیری های بسیاری از سوی مسئولان انجام داده و خواهان حل این معضل شدند که بی نتیجه ماندن پیگیری ها موجب شد این موضوع از طریق سامانه "فارس من" خبرگزاری فارس با عنوان " شوری و آلودگی آب در مطقه کربال استان فارس" ثبت و دنبال شود.

در پی این مطالبه، خبرگزاری فارس به سراغ گزارش‌های میدانی رفته و علت را جویا شد.

برخی مردم این منطقه در گفت وگو با خبرنگار فارس از شوری و گل‌آلود بودن آب منطقه کربال خرامه و غیر قابل استفاده بودن آن که سبب بروز عفونت‌های چشمی و بیماری های گوارشی شده و هیچ‌کس رسیدگی نمی‌کند، گلایه کردند.

یکی از ساکنان این منطقه نیز گفت: افزایش شوری و افت کیفی شاخص های آب آشامیدنی مردم را به شدت دچار مشکل کرده و مسئولان امر باید به دور از شعار و وعده برای رفع این معضل اقدامی عاجل انجام دهند.

در این راستا علت را از رئیس آبفا شهرستان خرامه، جویا شدیم.

محسن کیانی در پاسخ به این مشکل  اظهار داشت: روستاهای کربال در قالب دو پروژه قمربنی‌هاشم و مجموعه کوثر آبرسانی می‌شود.

وی افزود: پروژه آبرسانی قمر بنی هاشم متشکل از ۱۰ روستا و مجموعه کوثر شامل ۲۱ روستا است که مجموعه ۲۳ روستا از سه حلقه آب شرب در منطقه سرآسیاب خرامه و منطقه مهرآباد مشروب می‌شود.

کیانی اضافه کرد: در سنوات گذشته در منطقه خرامه و کربال منابع آب زیرزمینی با تغییرات زیادی همراه بوده که منابع تامین آب شرب هم دستخوش این تغییرات قرار گرفته است.

نصب و راه اندازی آب شیرین کن با قدرت ۳۰متر مکعب 

وی بیان داشت: این مجموعه آب در ده سال اخیر با افزایش سختی آب از ۸۵۰ به سه هزار و منطقه ۲۱ روستایی با دو حلقه چاه واقع در سراسیاب و سختی دو هزار و ۷۰۰ ، استفاده می‌کنند.

رئیس امور آبفا خرامه گفت: آب و فاضلاب استان فارس در این راستا یک دستگاه آب شیرین کن به قدرت ۳۰ متر مکعب در منطقه کربال نصب و راه اندازی کرده و به دهیاری واگذار نموده است.

کیانی ابراز داشت: این اب شیرین‌کن مرکز توزیع و تامین آب شرب سالم مردم این روستاها را عهده‌دار بوده و آب لوله کشی فقط برای مصارف بهداشتی و آب شرب از طریق آب شیرین کن تامین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این منطقه در تمام روستاها عاملیت فروش آب شیرین قرار گرفته که با قیمت مصوب به مشترکین ارائه می‌شود.

رئیس امور آبفا خرامه تصریح کرد: امید است با پیگیری هایی که نماینده مردم خرامه در مجلس شورای اسلامی و مجموعه استانداری و مسئولان محلی برای انتقال آب از محل سد درودزن به شهرستان خرامه می‌کنند مشکل آب این منطقه برطرف شود. 

کیانی مبحث گل آلود بودن آب این منطقه را کذب خواند و افزود: آب گل آلود وجود ندارد و آب این منطقه به صورت هفتگی از نظر کیفیت آب در سطح تمام روستاها و شهر خرامه پایش و میزان آلودگی و یا شفافیت و ...در بهترین آزمایشگاه استان فارس در شیراز بررسی و آزمایش می‌شود.

وی ادامه داد: درصد سختی آب مبحث درستی بوده و در همین راستا نصب دستگاه آب شیرین کن به صورت تمام وقت ، آب شرب مردم را از طریق این دستگاه تهیه و میان مردم توزیع می شود.

رئیس امور آبفا خرامه اضافه کرد: حفر بی رویه چاه‌های عمیق و نیمه عمیق و برداشت زیاد از آب‌های زیرزمینی مسائل متعددی از قبیل:کم شدن و خشک شدن آب بسیاری از قنات‌ها، پیشروی آب شور در چاه های آب شیرین، خشک شدن چشمه های آب شیرین، پایین رفتن سطح آب زیرزمینی در یک نقطه و بالا آمدن زه آب در نقطه دیگر مشکلات آب را به وجود می اورد.

کیانی گفت: خالی شدن مخزن آب زیرزمینی، نابود شدن مزارع و روستاها، نشست کردن زمین و خسارات ناشی از آن، شکستن لایه یا قشر نفوذ ناپذیر زمین و هدر رفتن آب زیرزمینی از دیگر علل کم شدن آب زیز زمینی است.

وی تصریح کرد: کاهش بارش باران و استخراج بیش از حد و بی رویه از منابع آب در این منطقه موجب شده در طرح های مطالعاتی نشان دهد هیچ نقطه ای از این شهر و روستا به آب شیرین منتهی نمی‌شود.

بنابراین گزارش، مردم منطقه کربال خرامه فارس این روزها نه برای ایجاد اشتغال و رفاه نسبی بلکه برای بهره مندی از آب شرب سالم به عنوان اولیه ترین حقوق شهروندی چشم به همت مسئولان دارند از همین رو انتظار می رود مسئولان در کوتاهترین زمان ممکن چاره ای اساسی برای حل این معضل بیندیشند و با برنامه ریزی دقیق مانع بروز چنین بحران هایی شوند.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول