اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

مرمت بافت تاریخی ماسوله کویر ایران+ تصاویر

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود از پایان مرمت و سامان‌دهی بافت تاریخی مجن که به ماسوله کویر ایران معروف است، خبر داد.

مرمت بافت تاریخی ماسوله کویر ایران+ تصاویر

حمیدرضا حسنی به خبرنگار خبرگزاری فارس در شاهرود گفت: مرمت بافت تاریخی مجن با اجرای ازاره با سنگ لاشه به همراه بندکشی، یکسان‌سازی سطح دیوارها، اجرای اندود گچ، کاه‌گل و سیم‌گل و ... با همکاری شهرداری مجن انجام شد.

او با اشاره به اینکه مجن شاهرود به ماسوله کویر ایران شهرت دارد، گفت: مرمت بافت تاریخی و ارزشمند این شهر در جذب هر چه بیشتر گردشگر به منطقه مؤثر است.

حسنی بیان کرد: مجن مانند روستای ماسوله گیلان به‌گونه‌ای ساخته شده که بام هر خانه حیاط خانه فوقانی است و این عامل چشم‌انداز بی‌نظیری را به وجود آورده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود با بیان اینکه در بافت قدیمی شهر دیوارها و سقف اتاق‌ها با خاک قرمز و زرد تزئین شده‌اند و نشانگر زیبایی معماری بومی و اقلیم منطقه هستند، گفت: مصالح به کار رفته در خانه‌ها از سنگ و چوب است و روی دیوارهای سنگی اندود کاه‌گل شده و نمای آن گل قرمز است.

حسنی یکی از جاذبه‌های مجن را کوچه‌های تنگ و پرپیچ‌وخم و شیب‌دار عنوان کرد و افزود: شیوه خاص ساخت منازل مسکونی چشم‌انداز بافت را زیباتر کرده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: مجن علاوه بر بافت تاریخی از جاذبه‌های گردشگری فراوانی برخوردار است که می‌توان به آبشار طبیعی تنگ داستان، منطقه سرسبز و دیدنی فرح‌زاد، چشمه هفت رنگ، آبشار صوری و غارهای طبیعی اشاره کرد.

مجن در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شاهرود در دامنه رشته‌کوه‌های البرز شرقی قرار دارد.

انتهای پیام/۷۴۰۰۱/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول