اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

رضایی: با عاملان ترور فخری زاده برخورد جدی خواهد شد/ مهدی پور: اطلاعات بجا مانده از فخری زاده محرمانه باقی خواهد ماند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: با عاملان ترور شهید محسن فخری زاده برخورد جدی خواهد شد؛ در آینده نزدیک از عاملان حادثه به نتایج خوبی خواهیم رسید؛ خون بهای این شهید نابودی رژیم صهیونیستی توسط محور مقاومت خواهد بود.

رضایی: با عاملان ترور فخری زاده برخورد جدی خواهد شد/ مهدی پور: اطلاعات بجا مانده از فخری زاده محرمانه باقی خواهد ماند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از صداوسیما،  ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و فرشاد مهدی پور عضو هیات علمی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در برنامه شب گذشته (یکشنبه) گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما حضور داشتند. 

ابراهیم رضایی افزود: در جلسه شب گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که با حضور نمایندگان دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی و ذیربط تشکیل شد ابعاد مختلف ترور شهید محسن فخری زاده مورد بررسی قرار گرفت.

او ادامه داد: روند یافتن عاملان حادثه به خوبی در جریان است و انتظار داریم که در آینده نزدیک به نتیجه برسیم.
رضایی تصریح کرد: بی شک با مجاهدت سربازان ایران زمین در این عرصه حتماً و به طور قطع با عاملان این ترور برخورد خواهد شد.

در این برنامه، مهدی‌پور هم گفت: بومی سازی دانش هسته ای، بزرگترین میراث شهید فخری زاده برای کشور است.

وی افزود:​ شهید محسن فخری زاده می توانست سال ها در محافل دانشگاهی باقی بماند و به برندی در حوزه علمی تبدیل شود اما ترجیح ایشان پیشرفت علمی در سایه گمنامی بود ایشان حتی در بسیاری از محافل علمی با نامی مستعار حضور پیدا می کرد.

او ادامه داد: ​با این حال، از اواسط دهه 80 وقتی زمزمه نام فخری زاده بر زبان دشمنان کشورمان افتاد، توطئه‌هایی علیه او در حال شکل گیری بود.

مهدی پور به بومی سازی دانش هسته ای توسط محسن فخری زاده اشاره کرد و افزود:​ بزرگترین میراث این دانشمند شهید برای ما، همین بومی سازی دانش هسته ای است.

این کارشناس و پژوهشگر تصریح کرد: شهید فخری زاده به خواست و اراده و علم خود، گمنامی را برگزید تا در سایه این سبک زندگی به پیشرفت علمی دست یابد. به این لحاظ دایره اطلاعات بجا مانده از وی چندان زیاد نیست و در آینده هم چندان افزوده نخواهد شد و شاید این اطلاعات طبقه بندی شده و محرمانه باقی بماند.

وی گفت: از اواخر دهه 80، شهید محسن فخری زاده به سمت سایر علوم همچون علوم شناختی نانو، اینفو و ... گرایش پیدا کرد و حتی بعد ها علوم زیستی هم در زمره علاقمندی ها و دایره فعالیتش قرار گرفت. او را می توان به نوعی پیوند دهنده علوم شناختی و علوم انسانی در کشور نامید. به گونه ای در مورد اتم، ذره و انرژی صحبت می کرد که گویی در مورد توحید صحبت می نماید.

رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ترور شهید فخری زاده نشان از ضعف و شکست دشمنان دارد، دشمنان وقتی دیدند که در شرایط فعلی و با وجود تحریم ها و فشارهای حداکثری بر ایران نتوانسته اند به مقاصد خود دست یابند، دست به دامن ترورهای دزدانه و خیابانی شدند، دوره این ترورها گذشته و این اقدامات دیگر هنر به حساب نمی آید.

وی ادامه داد: اگر تحریم ها، نظر دشمنان را تامین کرده بود، دیگر شاهد چنین ترورهایی نبودیم،​ اما این دست اقدامات نشانگر این است که ما مسیرمان را درست انتخاب و طی کرده و به اهداف خود رسیده ایم، پیش از این هم ترور سردار شهید سلیمانی نتوانست مانع از حرکت مقاومت در منطقه شود،​ ترور شهید سردار تهرانی مقدم هم نتوانست مانع پیشرفت های موشکی کشورمان شود، قطعاً ترور شهید فخری زاده هم پیشرفت های دفاعی و هسته ای و پیشرفت های علمی ما را که شهید فخری زاده این اواخر در حوزه کرونا به دست آورده بود نمی تواند مانع شود.

مهدی پور پژوهشگر با بررسی و دوره کردن جریان ترورهای دانشمندان در 40 سال اخیر، به ترورهای دهه 60 اشاره کرد و افزود: دهه 60 دست خوش ترورهای گوناگون اشخاص و نخبگان علمی و دانشگاهی و فرهنگی بود زیرا در آن دوره زیر ساختار های حکومتی جدید در حال شکل گیری بود پس از آن دشمنان که دریافتند با ترور این اشخاص راه به جایی نمی برند در دهه هفتاد اقدام به ترور شخصیت های نظامی و امنیتی کشور کرد زیرا فکر می کرد آن اشخاص،​ ستون های امنیتی کشورمان هستند، از اوایل یا نیمه دهه 80 هم شاهد ترور و اقدامات ایذایی علیه توانمندی های دانشگاهی و علمی کشورمان بودیم، محدود سازی و ایجاد موانع بر سر راه دانشجویان ایرانی خارج از کشور برای انتخاب و تحصیل در رشته های علوم زیستی، فیزیک و هسته ای از آن جمله به حساب می آید.

وی گفت: با اینکه شهید فخری زاده بعید است که جایگزین داشته باشد اما این اقدام دشمنان ما، با این پیام همراه است که؛ آنها در حال رصد ما و وضعیت علمی کشورمان هستند، دشمنان می دانند که نمی توانند حرکت علمی ما را از حرکت باز دارند، پس با این ترورها قصد کند سازی حرکت ما را دارند، دشمنان هر کسی را که نتوانند مهار کنند ترور می کنند.

در ادامه، رضایی گفت:​ برخی نباید موضع ایران را در خصوص ترور شهید فخری زاده، منفعلانه ببینند زیرا ما همان کشور هستیم که در خلیج فارس، گلوبال هاوک آمریکا را هدف قرار دادیم و آمریکا هیچ پاسخی نتوانست بدهد. ما پایگاه عین الاسد در عراق را مورد اصابت قرار دادیم و آمریکا پاسخی نداد. درست است که آنها مخفیانه دانشمند ما را ترور کردند ولی ما علنی با آنها برخورد می کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: ما از خون شهدا نمی گذریم، همانطور که خون بها شهید سردار سلیمانی، اخراج کامل آمریکا از منطقه خواهد بود، خون بها شهید فخری زاده هم نابودی رژیم صهیونیستی توسط محور مقاومت خواهد بود اما پاسخ اولیه ما به این اقدام،​ عجولانه و شتاب زده نخواهد بود به این لحاظ در گام نخست، مجلس شورای اسلامی کلیات طرح دو فوریتی لغو تحریم ها علیه ایران را تصویب نمود امشب هم در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مفاد 9 گانه این طرح مورد تصویب قرار گرفت که انشاءالله در هفته پیشرو مورد تصویب همه نمایندگان مجلس هم خواهد بود. اولین اقدام و درخواست ما از دولت،​ رسیدن به غنای 20 درصدی غنی سازی و تولید اورانیوم خواهد بود.

رضایی گفت: احیاء راکتور 40 مگاواتی آب سنگین اراک، تحقیق و تولید ماشین آلات جدید و در ادامه انشاءالله خاتمه اجرای پروتکل الحاقی از دیگر درخواست های ما از دولت خواهد بود این پاسخ ما به کسانی است که اقدام به ترور کور می کنند.

وی در خصوص تیم های بازرسی اعزامی از سوی آژانس اتمی گفت: در خاطرات آقای روحانی در دهه 80 هم قید شده که در میان بازرسان آژانس، جاسوسانی وجود داشته ما هم نسبت به این موضوع معترض هستیم اما باید نحوه محاسبه خودمان در داخل کشور را مورد بررسی و تغییر قرار دهیم. معنی ندارد که بیش از 90 درصد بازرسی های آژانس انرژی اتمی از ایران باشد این بازرسی ها نه در حوزه معیشتی برای ما منافعی داشته و نه جلوی پیشرفت ما را گرفته است چرا همیشه غرب باید طلبکار باشد و ما پاسخگوی آنها؟ امروز آنها هستند که باید پاسخگوی ما باشند امروز در مجلس، ما دو ماه به 1+4 فرصت دادیم روابط بانکی و فروش و معاملات نفتی ایران را به حالت عادی بر گردانند، اگر این روند به شکل سابق برگشت، همکاری و تعهداتمان را می پذیریم در غیر این صورت لزومی به وفاداری به تعهداتمان در قبال آژانس انرژی اتمی نیست در این راستا هم اولین اقدام، خروج از پروتکل الحاقی خواهد بود.

مهدی پور در سوی دیگر استودیو گفت:​ آمریکایی ها از سال 1940 پروپاگاندای سیاسی خود را به جریان انداختند این جریان دارای سه ضلع عملیات روانی، عملیات اقتصادی و عملیات ترور، آشوب و وحشت است که آمریکایی ها در کلاس های آکادمیک خود همه عملیات های سخت و نیمه سخت را تجویز و تدریس می نمایند. این سه هدف همزمان در حال جریان است تحریم ها در راستای عملیات روانی و سپس ترور و ایجاد وحشت شکل می گیرد این در حالی است که محاکم خارجی یک دیپلمات ایرانی را در خارج از کشور به جرم احتمالی و ثابت نشده قصد بمب گذاری متهم کرده و به 20 سال زندان محکوم می کنند اما نسبت به ارتکاب جرم یک خارجی در خاک ایران که ثابت هم شده عکس العمل نشان نمی دهند این بدان خاطر است که رسانه ها در مسیر درست و طبق رسالت خود پیش نمی روند.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول