اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره: اروپا محافظه کاری را کنار گذاشته و ترور شهید فخری زاده را صراحتا محکوم کند

دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره در بیانیه‌ای در پی ترور شهید فخری زاده اعلام کرد: اتحادیه اروپا ضمن نشان دادن پایبندی عملی به شعارهای حقوق بشری خود، محافظه کاری و به کارگیری استانداردهای دوگانه را کنار گذاشته و این عمل تروریستی را صراحتا محکوم کنند.

دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره: اروپا محافظه کاری را کنار گذاشته و ترور شهید فخری زاده را صراحتا محکوم کند

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در قاهره امروز (یکشنبه) در پی شهید محسن فخری زاده دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی بیانیه‌ای مطبوعاتی صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: مهندس محسن فخری زاده رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران در روز جمعه هفتم آذر ۱۳۹۹ در یک عملیات تروریستی در یکی از مناطق پیرامونی شهر تهران مورد سوء قصد قرار گرفت و به شهادت رسید. در این اقدام جنایت آمیز، تعدادی از شهروندان و عابران نیز مورد اصابت قرار گرفته و شهید و یا زخمی‌ شدند.

این بیانیه می‌افزاید: محسن فخری زاده چهره برجسته علمی و پژوهشی و دانشمندی برجسته در علوم و صنایع نوین بود. به طور نمونه او از موثرترین شخصیت‌های علمی ایران در تولید کیت‌های تشخیصی کرونا و نیز مطالعات جاری برای تولید واکسن کرونا بود.

دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره در این بیانیه خاطرنشان کرده است: تاکنون هیچ طرفی مسئولیت این جنایت را به عهده نگرفت. اما رژیم اسرائیل از سال‌های گذشته محسن فخری زاده را در صدر اهداف تروریستی خود داشت و مقامات این رژیم در عالی‌ترین سطح از وی به عنوان هدف ترور نام برده بودند. همانگونه که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده‌، نشانه‌های جدی از نقش رژیم اسرائیل در ترور محسن فخری زاده وجود دارد.

این بیانیه آمده است: این اولین بار نیست که دانشمندان برجسته ایران هدف اینگونه اقدامات تروریستی قرار گرفته‌اند. عملیات‌هایی که به رغم سیاست انکار و ابهام، از مبدأ مشخصی مدیریت و اجرا شده‌اند. تحقیقات تکمیلی در این رابطه تا زمان مشخص شدن کامل حقایق ادامه خواهد یافت.

بیانیه مذکور می‌افزاید: بسیار واضح است که بانیان این اقدام تروریستی، نه فقط یک شخصیت برجسته علمی و یک مقام رسمی ایرانی، بلکه صلح و ثبات و امنیت منطقه را هدف قرار داده و به دنبال افزایش سطح تنش در منطقه هستند. مشخص است که کدام طرف‌ها منافع خود را در بی ثباتی در منطقه جستجو می‌کنند. این عملیات تروریستی به خوبی نشان می‌دهد که دشمنان دیپلماسی در روزهای پر اضطرابی به سر می‌برند و قصد دارند با به اغتشاش کشاندن منطقه، صلح و امنیت منطقه را به مخاطره بیندازند. اقدام یاد شده فراتر از نقش یک گروه تروریستی است و مصداق بارزی از تروریسم سازمان یافته و دولتی به شمار می‌رود. تأکید می‌کند که همه اعضای جامعه بین‌المللی نسبت به صلح و امنیت جهانی مسئولیت دارند. فلذا انتظار می‌رود که همه کشورها، این جنایت را که مصداق بارزی از تروریسم سازمان یافته است، صراحتا محکوم کنند. خصوصا انتظار می‌رود که اتحادیه اروپا و پایتخت‌های اروپایی، ضمن نشان دادن پایبندی عملی به شعارهای حقوق بشری خود، محافظه کاری و به کارگیری استانداردهای دوگانه را کنار گذاشته و این عمل تروریستی را صراحتا محکوم کنند.

در بیانیه مذکور آمده است: بدیهی است که مسئولیت حقوقی و نیز پیامدهای این اقدام جنایت آمیز متوجه بانی و یا بانیان آن است و جمهوری اسلامی ضمن هوشیاری نسبت به توطئه‌های دشمنان صلح و امنیت منطقه و جهان، حق خود را برای پاسخ مقتضی، محکم و بازدارنده به این جنایت و تنبیه عاملان و آمران آن محفوظ می‌داند.

در پایان این بیانیه تأکید شده است که تلاش‌های دانشمندان ایرانی در مسیر رشد و توسعه علمی و صنعتی کشور متوقف نخواهد شد، بلکه این جنایت عزم و اراده و وحدت ملی ملت ایران را برای دستیابی به حقوق شناخته شده خود در عرصه بین‌المللی تقویت خواهد کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول