اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

نشریات استان گلستان در «سامانه سنا» نیستند

جای نشریات استان گلستان در «سامانه سنا» خالی است، نهادهای متولی باید این کار را از مدیران مسوول نشریات بخواهند، ضمناً خودشان هم تا جای امکان، به این امر کمک کنند.

نشریات استان گلستان در «سامانه سنا» نیستند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، در «سامانه سنا» که توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران راه‌اندازی شده، متن کامل نشریات ایران از دوره قاجار تاکنون در دسترس پژوهشگران قرار می‌گیرد، متاسفانه در آنجا، جای نشریات استان گلستان، خالی است.

محمد انصار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان با انتقاد از این مسأله گفت: نشریات از مهم‌ترین منبع پژوهش‌های علمی هستند. مثلاً اگر ما بخواهیم تاریخ دو دهه گذشته استان گلستان را بنویسیم، مهم‌ترین منبع ما، نشریات استانی هستند.

وی با اشاره به اینکه در دسترس بودن نشریات به هر شیوه‌ای، ضروری است، تصریح کرد: مثلاً برخی از نشریات استانی، سایت اختصاصی راه‌اندازی کرده‌اند که به راحتی و با جستجو در آن، می‌توانید مطالب دلخواهتان، را بیابید.

نویسنده کتابشناسی استان گلستان افزود: قرار دادن نشریات بر روی سایت اختصاصی یا «سامانه سنا»، بهترین راه دسترسی به مطالب آنهاست، هر کسی در هر جایی، می‌تواند به طور غیرمستقیم از آن بهره‌مند شود.

انصار بیان کرد: از راه‌های دیگر، آن است که نشریات به طور سالانه صحافی شده و حداقل به یکی از کتابخانه‌های شهر داده شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه نشریات با بهانه بی‌پولی، این کار را حتی برای خودشان هم انجام نداده‌اند یعنی آرشیو مناسب و مدونی ندارند، نهادهای متولی باید این کار را از مدیران مسوول نشریات بخواهند، ضمناً خودشان هم تا جای امکان، به این امر کمک کنند.

انصار گفت: متاسفانه برخی از مدیران مسئول، با اهداف زودگذر مثل ثروت و شهرت وارد عرصه روزنامه‌نگاری شدند و چیزهای دیگری برایشان اهمیت ندارد.و پس از مدتی دلزده و خسته می‌شوند و به تعطیلی می‌روند دفترشان را جمع می‌کنند و دیگر اثری از نشریه‌شان در جایی نیست لذا تلاش‌هایشان را به سادگی، هدر می‌دهند و پژوهشگران را برای تاریخ نگاری دوره معاصر با ضعف منابع روبه رو می‌کنند.

وی تاکید کرد: نشریات استانی اگر بر فرض، محتوای علمی و مستندی هم نداشته باشند باز هم با نگاهی به ظاهر نشریه و سبک کاری، می‌توان از اوضاع و احوال زمانه، باخبر شد.

انتهای پیام/83001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول