اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

ساماندهی ایستگاه‌های تولید بذر مرتعی کشور ضروری است

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، وضعیت ایستگا‌ه‌های تولید بذر و نهال مرتعی در کشور را نامناسب خواند و بر ساماندهی و مدیریت صحیح این ایستگاه‌ها تاکید کرد.

ساماندهی ایستگاه‌های تولید بذر مرتعی کشور ضروری است

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان جنگل‌ها، مسعود منصور در نشست ساماندهی و مدیریت ایستگاه تولید بذر مرتعی خاطرنشان کرد: ایستگاه‌های تولید بذر سرمایه‌ای است در اختیار سازمان جنگل‌ها و بهره‌برداران و ارزش افزوده آن باید صرف تهیه امکانات و زیرساخت‌های آن و توسعه فعالیت‌های منابع ‌طبیعی قرار گیرد.

وی افزود: سیاست‌های اصولی سازمان جنگل‌ها کشت گیاهان دارویی، توسعه زراعت چوب، جنگل‌کاری اقتصادی و تولید نهال‌های مورد نیاز است و این عرصه‌ها باید در راستای نیازهای منابع‌طبیعی مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گیرد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه این نشست، معاونت آبخیزداری، مراتع و امور بیابان را موظف کرد در مدت زمانی کوتاه کلیه ایستگاه‌های تولید بذر و نهال را شناسایی و فهرستی از پتانسیل و توانمندی آن را اعلام کند.

وی تاکید کرد: ایستگاه‌هایی که قرار است برای تولید بذر فعالیت کنند حتماً باید زیر‌ساخت‌های فنی، علمی و اصولی آن فراهم شود تا تولید بذر به خوبی انجام گیرد.

منصور با بیان این که هرگونه فعالیت‌های اقتصادی در ایستگاه‌های تولید بذر باید متناسب و مرتبط با فعالیت‌های منابع طبیعی و بویژه تولید بذر و نهال باشد تصریح کرد: اگر اجرای طرح، احاله مدیریت شد بخشی از درآمد حاصله باید صرف تهیه امکانات و تجهیزات آن شود.

این مقام مسئول همچنین گفت: آن دسته ایستگاه‌هایی که متناسب با شرایط اقلیمی برای تهیه و تولید بذر مناسب نیست باید به فعالیت‌های مرتبط با منابع طبیعی و پوشش گیاهی، مثل تولید گیاهان دارویی، زراعت چوب و جنگل‌کاری اقتصادی اختصاص داده شود.

وی افزود: نظام حقوقی حاکم بر بهره‌برداری از این عرصه‌ها مبتنی بر ماده ۳ قانون حفاظت و بهره‌برداری و همچنین حفظ مالکیت انفالی عرصه‌ها است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تاکید کرد: آن دسته از ایستگاه‌هایی که شرایط بهره‌برداری و قابلیت اجرای طرح‌های منابع‌طبیعی را ندارند با صلاحدید کمیته‌ای متشکل از شورایعالی جنگل، معاونت آبخیزداری، امور مراتع و بیابان، معاونت حفاظت و امور اراضی، دفتر حقوقی و دفتر امور بهره‌برداری می‌تواند برای سایر فعالیت‌ها اختصاص داده شود.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر ۲۲ ایستگاه تولید بذور مرتعی با مساحتی حدود ۶ هزار هکتار در کشور وجود دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول