اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

نشست سران شورای امنیت سازمان پیمان امنیت جمعی

به ریاست روسیه، نشست سران شورای امنیت جمعی سازمان پیمان امنیت جمعی برای نخستین بار به صورت مجازی برگزار می‌شود.

نشست سران شورای امنیت سازمان پیمان امنیت جمعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، امروز تحت ریاست «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه برای نخستین بار نشست شورای امنیت جمعی سازمان پیمان امنیت جمعی به صورت مجازی برپا می‌شود.

در این نشست روسای جمهوری روسیه، تاجیکستان، بلاروس، قزاقستان، سرپرست ریاست جمهوری قرقیزستان، نخست وزیر ارمنستان و دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی شرکت می‌کنند.

طی این اجلاس بودجه سازمان پیمان امنیت جمعی برای سال 2021 میلادی بررسی می‌شود.

علاوه بر این اعضا شورای مذکور اوضاع امنیت بین المللی و ارتقاء بیشتر اثربخشی سازمان پیمان امنیت جمعی، اجرای تصمیمات شورای امنیت جمعی و نهادهای قانون پیمان امنیت جمعی و همچنین توسعه و تقویت همکاری‌های بین پارلمانی کشورهای عضو این سازمان را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.

انتظار می‌رود که طی این نشست تصمیمات شورای امنیت جمعی سازمان پیمان امنیت جمعی در مورد تصویب برنامه توسعه همکاری نظامی کشورهای عضو سازمان برای سال 2021-2025 و استراتژی جدید مبارزه با مواد مخدر سازمان پیمان امنیت جمعی برای سال‌های 2021-2025 اتخاذ می‌شود.

دستور کار این نشست شامل پیش نویس تصمیمات شورای پیمان امنیت جمعی، حمایت مالی، فنی و پزشکی از نیروهای جمعی و همچنین اقدامات اضافی برای بهبود سیستم آموزش کادر نهادهای دولتی کشورهای عضو این سازمان است.

پیش از این در تاریخ 1 دسامبر نشست شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی به صورت آنلاین برگزار شد.

در جریان این نشست طیفی وسیعی از مسائل مربوط به فعالیت فعلی و چشم انداز توسعه سازمان مذکور بررسی و در مورد جنبه‌های مهم دستور کار بین المللی بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

سران نهادهای دیپلماتیک کشورهای عضو سازمان پیمان امینت جمعی در مورد امنیت بین المللی و منطقه ای و همچنین فعالیت سازمان مذکور تبادل نظر کردند.

«سراج ‌الدین مهرالدین» وزیر» امور خارجه تاجیکستان طی سخنانی در این نشست دیدگاه این کشور نسبت به همکاری در مورد ابعاد اولویت‌دار دستور کار سازمان مذکور ارائه کرد.

وی خاطرنشان شد پیامدهای طولانی مدت اقتصادی و اجتماعی همه‌گیری کرونا همچنین می توانند برای امنیت خطرساز باشند.‌

مهرالدین با اشاره به مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و جرایم فراملی در فضای سازمان پیمان امنیت جمعی توجه همتایان خود را به اوضاع در مرزهای این کشور و افغانستان جلب کرد.

در پایان این اجلاس ریاست شورای وزیران امور خارجه سازمان پیمان امنیت جمعی مطابق با سازوکار چرخشی مصوب در این سازمان از فدراسیون روسیه به جمهوری تاجیکستان منتقل شد.

سازمان پیمان امنیت جمعی سال 2002 میلادی تاسیس و یک سازمان بین المللی منطقه‌ای به شمار می‌رود که کشورهای قزاقستان، ارمنستان، بلاروس، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان عضو آن هستند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول