اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

تدبیر جدید تأمین اجتماعی برای قطع بیمه کارگران/قطع بیمه بعد از ۳ ماه عدم پرداخت در شرایط کرونایی حاصل کدام تدبیر است؟

عضو هیئت‌مدیره کانون کارگران ساختمانی کشور با اشاره به بی‌توجهی مسؤولان به معیشت کارگران ساختمانی گفت: در بخشنامه جدید صادرشده هر کارگر که سه ماه موفق به پرداخت حق بیمه نشود سازمان، بیمه کارگر را قطع نموده که این موضوع مغایر با قانون مصوب حمایت از کارگران ساختمانی است.

تدبیر جدید تأمین اجتماعی برای قطع بیمه کارگران/قطع بیمه بعد از ۳ ماه عدم پرداخت در شرایط کرونایی حاصل کدام تدبیر است؟

مهدی خجسته امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به وضعیت کارگران ساختمانی در دوران کرونا اظهار کرد: متأسفانه پس از شیوع ویروس کرونا در کشور دولت برخلاف تبلیغات حمایتی از قشر کارگر نه‌تنها قشر ضعیف کارگران را حمایت نکرده، بلکه هر از چند گاهی با صدور بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های ضد حمایتی خود، ضربات مهلکی را بر پیکره جامعه کارگران ساختمانی‌ زده است. 

وی جامعه کارگران ساختمانی‌ را محروم‌ترین اقشار کارگری کشور دانست و افزود: سازمان‌ها و نهادهای مربوطه به کارگران ساختمانی، گوی سبقت را در هرچه بیشتر قرار دادن کارگران در تنگنا از هم ربوده‌اند.

عضو هیئت‌مدیره کانون کارگران ساختمانی کشور با بیان اینکه بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها علیه کارگران ساختمانی مغایر قانون اساسی و برخلاف منویات مقام معظم رهبری می‌باشد، تصریح کرد:  سازمان تأمین اجتماعی و سازمان فنی و حرفه‌ای در این ماراتون ضد‌کارگری پیروزمندانه جولان می‌دهند، به‌طوری‌که جدیداً سازمان تأمین اجتماعی در اقدامی کاملاً ضدکارگری بخشنامه‌ای صادر کرده که بازرسی اشتغال کارگران ساختمانی را به کارگزاری‌ها واگذار کرده است.

اقدام غیرقانونی تأمین اجتماعی 

وی با تبیین اقدام سازمان تأمین اجتماعی برای کارگران  ساختمانی خاطرنشان کرد: اقدام سازمان تأمین اجتماعی مغایر قانون بوده چراکه مطابق ماده ۱۸ بهبود مستمر محیط فضای کسب‌وکار این مسؤولیت به‌درستی به انجمن‌های صنفی سپرده‌شده حتی در پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی این ماده نیز بر آن تأکید شده است. 

خجسته با اذعان به اینکه کارگزاری‌ها نه توان بازرسی را به‌صورت تخصصی دارند نه نیروی انسانی آموزش‌دیده در این زمینه را دارند، تصریح کرد: انجمن‌های صنفی با گستره جغرافیایی و حرفه‌ای در کشور بزرگ‌ترین تشکل کارگری را دارا هستند که با اقداماتی که تاکنون از سوی هیات مدیره کانون صورت گرفته و تدابیر پیشکسوتان و نخبگان این عرصه به پختگی و کارآمدی قابل‌توجه ای دست‌یافته‌اند. 

رئیس قشر بسیج کارگری لاهیجان با اشاره به اقدامات حرفه‌ای و دقیق  انجمن‌های صنفی گفت:  اقداماتی که تاکنون از سوی هیات مدیره کانون صورت گرفته و تدابیر پیشکسوتان و نخبگان این عرصه به پختگی و کارآمدی قابل‌توجه ای دست‌یافته‌اند، به‌طوری‌که در زمینه‌هایی از قبیل بازرسی و احراز اشتغال کارگران ساختمانی درصد خطایی نزدیک به صفر دارند.

عضو هیئت‌مدیره کانون کارگران ساختمانی کشور با بیان اینکه عملکرد انجمن‌های صنفی بار مالی برای سازمان ندارد، افزود: با تعریف سامانه رفاهی بازرسی‌ها سیستماتیک و تخصصی انجام‌گرفته و مهم‌تر بار مالی نیز برای سازمان نداشته، در این فرایند یک بانک اطلاعاتی قوی ایجاد می‌شود که می‌تواند برای مسؤولین امر محل بهره‌برداری‌های زیادی جهت برنامه‌ریزی‌های آتی برای این قشر زحمتکش گردد. 

نارضایتی کارگران ساختمانی از سازمان تأمین اجتماعی

عضو هیات اجرایی خانه کارگر گیلان با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی بجای آنکه از صاحبان اصلی خود حمایت کند موجبات نارضایتی کارگران را فراهم آورده‌ است گفت: این برخورد سازمان تأمین اجتماعی تعجب‌برانگیز است چراکه با وضعیت کنونی کشور و هجوم ویروس کرونا و سیل بیکاری بخشنامه‌ای صادر کند که هر ۳ ماه یک‌بار برای کارگران ساختمانی بازرسی  انجام شود که با این امر، سازمان عملاً کمر بر برچیده شدن بیمه کارگران ساختمانی بسته است. 

رئیس قشر بسیج کارگری لاهیجان با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری  در دیدار با شورای عالی هماهنگی اقتصادی مبنی بر توجه به معیشت مردم خاطرنشان کرد: رهبری در مورد رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی آحاد مردم تأکید داشتند که همت دست‌اندرکاران را می‌طلبد، اما انگار سازمان تأمین اجتماعی کمر بر برچیده شدن بیمه کارگران ساختمانی بسته است. 

خجسته با اشاره به تغییر رویه بیمه‌گذاری کارگران ساختمانی توسط تأمین اجتماعی مغایر با توافقات انجام‌شده، تصریح کرد: در توافقات ماضی با سازمان مقررشده بود که کارگران ساختمانی که به هر نحوی توان پرداخت مبلغ  هفت درصد خود را نداشتند، پس از ۶ ماه پرونده آن‌ها در سازمان به حالت تعلیق درآید که پس از مراجعه با پرداخت حق بیمه و جریمه دودرصدی به بیمه پردازی ادامه دهند.

عضو هیئت‌مدیره کانون کارگران ساختمانی کشور با بیان اینکه کارگران ساختمانی در سایه بی‌توجهی مسؤولان به معیشت کارگران ساختمانی بیان کرد: در بخشنامه جدید  صادرشده هر کارگر که سه ماه موفق به پرداخت حق بیمه نشود سازمان بیمه کارگر را قطع نموده و کارگر باید منتظر بماند تا چند سال دیگر اگر احیاناً سازمان نسبت به اختصاص سهمیه اقدام نمود طبق نوبت بیمه شود که با هیچ منطقی سازگار نیست.

خجسته با انتقاد از تصمیم جدید سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر تنگنا قرار دادن کارگران ساختمانی افزود: کارگران زحمتکش و نمایندگان آن‌ها این امر را برنمی‌تابند و مراتب اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام می‌دارند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸/ق

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول