اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

درمان ایدز به‌صورت رایگان و محرمانه در سراسر کشور

کارشناس اچ‌آی وی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه درمان اچ‌آی‌وی به‌صورت رایگان و محرمانه در سراسر کشور ارائه می‌شود، گفت: با مراجعه به سایت www.hiv-sti.ir نشانی نزدیکترین مرکز مشاوره بیماری رفتاری را پیدا کنید.

درمان ایدز به‌صورت رایگان و محرمانه در سراسر کشور

به گزارش خبرگزاری فارس مازندران، فاطمه شعبانی کارشناس اچ‌آی وی معاونت بهداشتی دانشگاه بابل طی گفت‌وگویی از افزایش انتقال اچ آی وی از طریق رابطه جنسی محافظت نشده خبر داد و گفت: ۴۷ درصد از راه‌های انتقال را در سال ۱۳۹۸ به خود اختصاص داده است. 

وی با اشاره به اینکه عفونت HIV یک بیماری قابل کنترل است، گفت: همچنان بعد از حدود چهل سال به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل بهداشت عمومی در تمام دنیا و ایران مطرح است. 

شعبانی عنوان کرد: شعار روز جهانی ایدز ۲۰۲۰ "همبستگی جهانی، مسؤولیت مشترک" است و نقش مهم  همه ما را در  پذیرش این مسؤولیت اجتماعی، حتی به اندازه  قدمی کوچک در برنامه‌های کنترل اچ آی وی بیش از پیش پر رنگ‌تر می‌کند.

کارشناس اچ‌آی‌وی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: مطابق روش‌های آماری تخمین زده می‌شود که ۶۰ هزار و ۴۳۱ نفر در کشور مبتلا به اچ‌آی‌وی هستند.

این مسؤول ادامه داد: براساس نظام جامع مدیریت داده‌های الکترونیک اچ‌آی‌وی کشور، تا پایان سال ۱۳۹۸ از بین افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی شناسایی، ثبت و گزارش شده ۲۲ هزار و ۳۳۰ نفر زنده هستند، که از این تعداد ۱۵ هزار و ۹۴۹ نفر برای دریافت خدمات به مراکز ارائه دهنده خدمت مراجعه می‌کنند و تعداد ۱۴ هزار و ۴۰۲ نفر تحت درمان قرار دارند.

وی گفت: اگرچه ۸۲ درصد کل موارد را مردان و ۱۸ درصد را زنان تشکیل می‌دهند، اما الگوی راه انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان در سال‌های اخیر تغییر کرده است به گونه‌ای که از کل موارد شناسایی و گزارش شده در سال گذشته، ۲۹ درصد موارد ثبت را زنان و ۷۱ درصد آن‌ها را مردان تشکیل می‌دهند. 

شعبانی اعلام کرد: ۵۰ درصد از کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص، در گروه سنی ۲۰ تا ۳۵ سال بودند و ۷۶ درصد از کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص، در گروه سنی ۲۰ تا ۴۵ سال بودند.

کارشناس اچ‌آی‌وی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: علل ابتلا به HIV در بین کل مواردی که از سال ۱۳۶۵ تا مدت‌ها در کشور به ثبت رسیده‌اند به ترتیب، تزریق با وسایل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد ۵۹/۵ درصد، رابطه جنسی ۲۲/۷ درصد و انتقال از مادر به کودک ۱/۷ درصد بوده است و راه انتقال در ۱۶ درصد از این گروه نامشخص مانده است.

این مسؤول اضافه کرد: این در حالی است که در بین مواردی که در سال گذشته تشخیص داده شدند راه احتمالی انتقال در ۲۶/۵ درصد موارد اعتیاد تزریقی، ۴۷ درصد روابط جنسی، ۲/۷ درصد مادر به کودک و در ۲۳/۸ درصد راه احتمالی ابتلا بیان نشده است.

وی عنوان کرد: افراد در معرض خطر ابتلا به  HIV ، مبتلایان به اچ‌آی‌وی و خانواده‌های آن‌ها، افراد مبتلا به بیماری‌های آمیزشی، افرادی که در تماس با اشیای تیز و برنده مشکوک قرار گرفتند و می‌توانند به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در شهر خود جهت دریافت مشاوره و خدمات لازم مراجعه کنند.

شعبانی با اشاره به اینکه درمان اچ‌آی‌وی به‌صورت رایگان و محرمانه در سراسر کشور ارائه می‌شود، گفت: با مراجعه به سایت www.hiv-sti.ir  نشانی نزدیکترین مرکز مشاوره بیماری رفتاری را پیدا کنید.

این کارشناس اذعان داشت: علاقمندان جهت گرفتن مشاوره بیماری‌های رفتاری می‌توانند به آدرس: آدرس بابل خیابان طالقانی، موزیرج، خاورداران، ارشاد ۲۶ ، مرکز بهداشتی درمانی شهیدرستمی، طبقه‌ی دوم و یا با شماره تلفن ثابت: ۰۱۱_ ۳۳۰۴۲۵۷۰ شماره همراه ۰۹۳۷۸۷۶۱۲۸۰ ساعات اداری به‌صورت حضوری و تلفنی و در ساعات غیر اداری به صورت تلفنی تماس حاصل کنند.

وی ضمن تاکید بر اینکه اچ‌آی‌وی یک بیماری عفونی مانند سایر بیماری‎های عفونی است و درمان به هنگام و موثر آن احتمال انتقال ویروس را نزدیک به صفر می‌رساند، گفت: خانم‌های باردار و خانم‌های شیردهی که با اچ‌آی‌وی زندگی می‌کنند می‌توانند با مصرف داروهای ضد ویروسی خاص از انتقال اچ‌آی‌وی به نوزاد خود پیشگیری کنند.

انتهای پیام/۸۶۰۴۸/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول