اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

تصفیه‌خانه سنندج نیازمند ارتقا است/ورود فاضلاب به سدها همچنان ادامه دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: تا زمانی که تجهیزات تصفیه خانه آب سنندج را ارتقا ندهیم, نمی توان کیفیت آب شرب را بالا برده و طعم و بوی بد را از آن حذف کرد.

تصفیه‌خانه سنندج نیازمند ارتقا است/ورود فاضلاب به سدها همچنان ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، کامران خرم ظهر امروز در ششمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه استانی سازگاری با کم آبی کردستان اظهار کرد: هر چند که با افزایش حجم میزان آب ذخیره شده در مخزن سدها از طریق انتقال آب سد آزاد به سد قشلاق تا حدودی از مشکلات آب شرب سنندج کاسته شد, اما تا زمانی که تصفیه‌خانه را ارتقا ندهیم، اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

وی افزود: سد قشلاق سنندج بدون شک دچار تغذیه‌گرایی شده و ورود فاضلاب روستاهای بالادستی، سم و کودهای شیمیایی کشاورزی و فاضلاب های صنعتی که بسیار ناچیز هستند در این امر تاثیرگذار بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان ادامه داد: تا زمانی که یک تصمیم واحد برای جلوگیری از ورود این آلاینده‌ها به مخازن سدها گرفته نشود با تزریق آب نمی‌توان کیفیت آب شرب را بالا برد, چرا که ممکن است همین مشکل طی چند سال آینده گریبان سد آزاد را بگیرد و این سد نیز تغذیه‌گرا شود.

خرم یادآور شد: مشکل کیفیت آب شرب سنندج به تصفیه‌خانه شهر باز می‌شود و باید از تجهیزاتی استفاده کرد که بتواند به راحتی جلبک‌های موجود در آب را از بین ببرد که با توجه به پیشرفت تکنولوژی این کار دور از نصور نیست و به راحتی می‌توان آن را اجرا کرد.

وی بیان کرد: بحث دیگر ورود فاضلاب‌های انسانی مرتبط با روستاهای بالادستی مخازن سدها است که هر چند ادعا می‌شود حجم بسیار پایینی دارد اما باز هم باید حتی از ورود یک مترمکعب فاضلاب به این آب‌ها جلوگیری کرد که متاسفانه همچنان این کار صورت نگرفته و ورود فاضلاب به سدها ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت بارندگی حوزه های آبریز استان کردستان در حوزه های سفیدرود، سیروان, دریاچه ارومیه و کرخه اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در حال حاضر وضعیت بسیار مناسبی در این خصوص داریم.

خرم با بیان اینکه حجم ورودی روان‌آب‌ها به سدهای کردستان بالا رفته، اظهار کرد: در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 64 درصد افزایش بارندگی داشته‌ایم.

وی به وضعیت سفره‌های زیرزمینی آب نیز اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 704 میلیون مترمکعب کسری مخزن آب‌های زیرزمینی در دشت‌های دهگلان، قروه، چاردولی، مریوان و قزلچه داریم.

انتهای پیام/2330/75

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول