اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

ایجاد اشتغال و افزایش درآمد با توسعه کشت گلخانه‎ای زعفران در گلستان/ کیفیت بالای زعفران در روش کشت گلخانه ‎ای

مجری طرح کشت زعفران با روش گلخانه‎ای، افزایش تولید، کاهش هزینه، درآمدزایی بالا و اشتغالزایی را از جمله مزایای مهم کشت زعفران به روش گلخانه‎ای عنوان کرد.

ایجاد اشتغال و افزایش درآمد با توسعه کشت گلخانه‎ای زعفران در گلستان/ کیفیت بالای زعفران در روش کشت گلخانه ‎ای

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، با افزایش جمعیت نیاز آدمی به مواد غذایی بیشتر می‎شود، از آنجایی که طی سال‎های اخیر بسیاری از اراضی کشاورزی تغییر کاربری داده و در آنها منازل مسکونی ساخته شده است بنابراین بسیاری از کشورها به دنبال راهکارهایی برای تأمین امنیت غذایی خود هستند با شرایط موجود کشت محصولات در واحد سطح کمتر، با هزینه کمتر و تولید بیشتر مورد توجه کارشناسان کشاورزی قرار گرفت و روش کشت گلخانه‎ای توسعه پیدا کرد، این روش چند سالی نیز می‎شود مورد استقبال کشاورزان گلستانی واقع شده و به تازگی اخباری مبنی بر انجام موفقیت‌آمیز بودن کشت گلخانه‎ای زعفران به روش هواکشت در هنرستان امام خمینی علی‌آبادکتول به عنوان یک طرح آموزشی منتشر شده است، در همین ‌رابطه با «محمدعلی شیخ» مجری طرح کشت زعفران به روش گلخانه‎ای گفت‌وگویی انجام داده‎ایم که در ذیل می‎خوانید.

فارس: چرا کشت زعفران در سال‎های اخیر مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است؟

شیخ: زعفران یکی از گرانبهاترین ادویه‎های جهان محسوب می‎شود و به دلایل ویژگی‎هایی از جمله نیاز آبی کم و کشت چند ساله آن و از سویی درآمدزایی بالا مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است.

زعفران در صنعت دارویی نیز جایگاه مهمی دارد و علاوه بر ایجاد ارزش‌افزوده و سوددهی بالا به اشتغال نیز کمک‌ بسزایی می‎کند، در برخی نقاط  گلستان نیز شرایط برای کشت زعفران فراهم است.

فارس: کشت گلخانه‎ای زعفران چه مزایایی نسبت به کشت در فضای باز دارد؟

شیخ: بعد از برداشت زعفران در فضای گلخانه‎ای می‎توان پیازها را به خاک برگرداند و تا سال و کشت بعدی آنها را حفظ کرد این کار علاوه بر اینکه موجب تکثیر پیازها (حدود دو برابر) می‎شود در سال بعدی نیز موجب کاهش چشمگیر هزینه‎ها خواهد شد در سال بعدی کشت، نیاز به خرید پیاز وجود ندارد چرا که مقدار پیاز نسبت به سال گذشته دو برابر شده است در مجموع در روش گلخانه‎ای شاهد کاهش هزینه، افزایش درآمد و افزایش تولید در واحد سطح خواهیم بود.

*کیفیت بالای زعفران در روش کشت گلخانه‎ای/ عدم استفاده از آفت‌کش و سم‌کش در روش هوا کشت

فارس: آیا تفاوتی در کیفیت زعفرانی که در فضای گلخانه‎ای کشت شده با زعفران کشت شده در فضای باز وجود دارد؟

شیخ:در روش گلخانه‎ای به طریق سیستم هوا کشت به خاک نیاز نیست بنابراین محیط در کنترل است و از آفت‌کش و سم‌کش استفاده نمی‎شود از طرفی به دلیل آن‎که این زعفران‎ها در معرض مستقیم نور خورشید نیستند زعفران با کیفیت‌تر و با اسانس بیشتری تولید می‎شود از طرفی در روش کشت گلخانه از یک کیلوگرم گل زعفران ۲۰ گرم زعفران خشک حاصل می‎شود اما در روش کشت در فضای باز ۱۳ گرم تا ۱۴ گرم زعفران به دست می‎آید.

فارس: هدف اصلی اجرای طرح کشت گلخانه در یک هنرستان چه بود؟

شیخ: قبل از اجرای طرح کشت گلخانه‎ای زعفران در هنرستان امام خمینی (ره) طرح‎هایی از جمله نشاکاری پنبه، خشکه‌کاری شالی و پرورش قارچ دکمه‎ای و صدفی در این هنرستان با موفقیت انجام شده بود، اما دلیل اصلی ما از اجرای این قبیل طرح ها در هنرستان‎ها آموزش و توانمندسازی دانشجویان و آماده کردن بسترهای لازم برای ورود به بازار کار است با توجه به افزایش بیکاری در جامعه و با در نظر گرفتن این که گلستان استان کشاورزی خیز است اجرای این طرح‎ها می‎تواند به ایجاد اشتغال در جامعه کمک شایانی داشته باشد.

فارس: کشت گلخانه‎ای زعفران در چه مساحتی انجام شده ‌و چه شرایطی برای این کشت لازم است؟

شیخ: این کشت در فضای بسته ۳۰ متری انجام شد اگر در فضای باز کشت می‎شد به ۶۰۰ متر زمین نیاز بود دما در ماه اول بین ۲۳ تا ۲۷ درجه و رطوبت ۸۰ درجه و فضا باید کاملأ تاریک باشد.

فارس: و حرف آخر؟

شیخ: باید جامعه به سمتی برود که کشاورزی مدرن ترویج شود این طرح‎ها علاوه بر کاهش هزینه و افزایش درآمد می‎تواند کمک مؤثری به ایجاد اشتغال داشته باشد.

انتهای پیام/۸۳۰۱۷/ق

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول