اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

دولت افغانستان و طالبان بر روی شیوه مذاکرات به توافق رسیدند

نمایندگان هیات مذاکره‌کننده دولت افغانستان و طالبان اعلام کردند که بر روی نحوه مذاکرات و نهایی شدن آن به‌توافق رسیده‌اند.

دولت افغانستان و طالبان بر روی شیوه مذاکرات به توافق رسیدند

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، مذاکره‌کنند‌گان دولت افغانستان و طالبان اعلام کردند که شیوه کار مذاکرات بین‌الافغانی نهایی شده است.

«نادر نادری»، سخنگوی هیأت مذاکره‌کننده دولت امروز چهارشنبه، دوازدهم آذر در توئیتی نوشت که این دستور کار و همچنین مقدمه آن نهایی شده و کار روی برنامه مذاکرات آغاز می‌شود.

«محمدنعیم»، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز در توئیتی مشابهی این خبر را تأیید کرده است. پیش‌تر گروه طالبان اعلام کرده بود که شیوه کار مذاکرات در ۲۱ ماده تهیه و نهایی شده است.

زمان توافق روی این دستورالعمل ۲۱ ماده‌ای از سوی طالبان پانزدهم نوامبر اعلام شده بود. طبق اعلام این گروه، در هفدهم همین ماه شیوه کار در حضور نمایند‌گان قطر به خوانش گرفته شده و نسخه‌ای از آن نیز به میزبان سپرده شده است.

هیأت دولت افغانستان اما اعلام کرده بود که این دستورالعمل در ۲۱ ماده نهایی است، اما مقدمه‌ آن نهایی نیست.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان از توافق دو طرف بر روی نحوه مذاکرات استقبال کرده و آن را به دو طرف تبریک گفت. خلیل‌زاد از نقش قطر که تسهیل‌کننده این توافقات بوده است، نیز قدردانی کرد.

به گفته او، مذاکره‌کنند‌گان به یک مرحله مهم رسیده‌ و توافق‌نامه سه صفحه‌ای درباره اصول اخلاقی مذاکرات روی نقشه راه سیاسی و آتش‌بس جامع را تهیه و نهایی کرده‌اند.

خلیل‌زاد گفته است که این توافقات نشان می‌دهد که طرف‌های مذاکره‌کننده می‌توانند روی موضوعات دشوار به توافق برسند.

 نماینده‌ ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان می‌گوید که در حال حاضر مردم منتظر پیشرفت و توافق سریع روی نقشه راه سیاسی و آتش‌بس هستند. خلیل‌زاد گفته است که با شروع مذاکرات باید خشونت‌ها به صورت جدی کاهش یابد.

پیش از این گزارش شده بود که محمداشرف غنی، رییس جمهور از توافق دو هیأت ناراضی است و به همین دلیل با آن مخالفت کرده است.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، در پنجم آذر اعلام کرد که هیچ توافقی صورت نگرفته و درخواست طالبان خلاف قانون اصلی، منافع ملی و خواست مردم است.

گزارش شده است که دو طرف روی مبنا قرارگرفتن توافق‌نامه دوحه، خواست مردم افغانستان، قطع‌نامه سازمان ملل متحد و اراده طرف‌ها در مذاکرات توافق کرده‌اند. جزییات بیش‌تر این توافقات همه‌گانی نشده است.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول