اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

حال و هوای دانشگاه‌های کردستان در کرونا/حضور ۸۸ درصدی دانشجویان در کلاس‌های مجازی

سال‌های قبل در این روزها دانشگاه‌ها رنگ و بوی دیگری داشتند از جوش و خروش دانشجویان، هیجانات، تا پیگیری مطالبات فعالین دانشجویی و ... حال و هوای خاصی به این روز می‌بخشید اما امسال همه چیز رنگ کرونا به خود گرفته است....

حال و هوای دانشگاه‌های کردستان در کرونا/حضور ۸۸ درصدی دانشجویان در کلاس‌های مجازی

خبرگزاری فارس/ سنندج/صمدنیا؛ سال‌های قبل در این روزها دانشگاه‌ها رنگ و بوی دیگری داشتند از جوش و خروش دانشجویان، هیجانات، تا پیگیری مطالبات فعالین دانشجویی و ... حال و هوای خاصی به این روز می‌بخشید.

سالن‌های اجتماعات مملو از جوانان پرانرژی می‌شد که به دلیل ازدیاد جمعیت فضای سالن‌ها با صندلی‌های پلاستیکی پر می‌شدند برای ورود به سالن که برنامه‌های جذاب این روز را از دست ندهند و سخنرانی‌هایی که گاه به نشانه اعتراض با کف و سوت همراه می‌شد و با همخوانی موسیقی‌های زنده پرانرژی می‌شدند.

 هر سال دانشگاه‌های ایران در روز ۱۶ آذر به یاد ۳ شهید دانشجویان مدافع ایران در سال ۱۳۳۲ مراسمی به عنوان روز دانشجو برگزار می‌کنند، اما امسال همه چیز رنگ و بوی کرونایی به خود گرفته است، هیجانات سالن‌های اجتماعات جای خودش را به فضای مجازی و برگزاری برنامه‌های مجازی داد، مطالبات دانشجویی نیز انگار به کرونا مبتلا شده‌اند.

دانشجویان و دانشگاهیان نقش موثری در مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و در نهایت سرنوشت جامعه دارند چه بسا با نگاهی به تاریخ نیز می‌توان به نقش موثر این قشر در تحولات و انقلاب‌های گوناگون اشاره کرد.

روز دانشجو بهانه‌ای شد تا ضمن گفت‌وگوهایی با دانشجویان، موضوعات دانشجویی در سال‌تحصیلی جاری را از زبان مسوولین و متولیان دانشگا‌ها بشنویم.

هزینه تحصیل بالا در سلیمانیه عراق

«جوهر جمعه‌علی» اهل سلیمانیه و دانشجوی ارشد رشته آمار در دانشگاه کردستان است، می‌گوید؛ یکسال است که در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستم و متاسفانه خوابگاه دانشجویی در اینجا مختص به دانشجویان مجرد است و من بخاطر متاهل بودن مجبور به اجاره منزل شخصی شده‌ام.

مشکلات اقامت

وی می‌گوید؛ هزینه‌ تحصیل در سلیمانیه بیشتر از هزینه‌ تحصیل در سنندج است به همین دلیل دانشگاه کردستان را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده‌ام، که متاسفانه به من اقامت دو ساله نداده‌اند و لذا مجبور به رفت و آمد و متحمل هزینه‌های زیادی می‌شوم.

اعلام رضایت از دانشگاه کردستان

جوهر با اشاره به کرونا و مجازی بودن کلاس‌ها می‌گوید که از روش تدریس مدرسان و سیستم آموزشی دانشگاه کردستان رضایت دارم، اما متاسفانه طبق بخشنامه یک ماه اخیر وزارت علوم اقلیم کردستان، مدرک تحصیلی دانشگاه کردستان قابل پذیرش نخواهد بود.

مشکلات فضای مجازی

کیارش رحمانی‌پور دانشجوی ترم سوم کارشناسی رشته عمران در دانشگاه کردستان است، می‌گوید؛ دو ترم است دانشگاه تعطیل است و کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شود و درس‌های عملی نیز به صورت فایل‌های ضبط شده در کلاس‌های آنلاین منتشر می‌شود.

او معتقد است، کیفیت یادگیری کلاس‌های حضوری بسیار بهتر از کلاس‌های مجازی است و در خصوص دسترسی به اینترنت می‌گوید؛ خوشبختانه مشکلی در دسترسی به اینترنت ندارم اما بعضی از دوستانم که در روستاها زندگی می‌کنند با مشکل آنتن‌دهی و اینترنت مواجه هستند.

وی از دغدغه‌های شغلی آینده نگران است و می‌گوید؛ دیدن فارغ‌التحصیلان بیکار تاثیرات منفی در ایجاد انگیزه برای ادامه تحصیل به جای می‌گذارد.

فراهم‌بودن فضای نقد و اظهارنظر در دانشگاه

معاون فرهنگی، دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج نیز در گفت‌وگو با ما اظهار داشت: حدود ۶۵۰۰ نفر دانشجو در حال حاضر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج مشغول به تحصیل هستند.

قباد میمنت‌آبادی با اشاره به جایگاه دانشجویان نخبه در دانشگاه گفت: این دانشجویان سرمایه‌های اصلی کشور هستند و برای تشویق و ترغیب آنها امکانات موجود کارگاهی، آزمایشگاهی، کتابخانه، بسترهای مجازی و تخفیفات شهریه منظور می‌شود.

 وی اذعان داشت: توسط صندوق رفاه دانشگاه به دانشجویان متقاضی، وام شهریه تعلق می‌گیرد و در ترم جاری کل شهریه دانشجویان (ثابت و متغیر) به صورت وام در سه قسط از دانشجویان دریافت می‌شود.

میمنت‌آبادی افزود: در کشور و استان به طور کامل مشکل اینترنت وجود دارد اما در فضای عمومی و در کل مشکل خاصی در برگزاری کلاس‌های مجازی وجود ندارد به طوریکه بعضی از کلاس‌های عملی که دارای قابلیت ارائه فایل، فیلم و...هستند به صورت مجازی برگزار می‌شود و برخی از دروس که لزوما نیاز به برگزاری کلاس‌های حضوری دارند در گروه‌های کم تعداد با رعایت پروتکل‌ها با مجوز ستاد استانی مبارزه با کرونا برگزار می‌شود.

وی همچنین گفت: برای دانشجویان دختر غیربومی که دارای درس‌های عملی هستند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اسکان صورت می‌گیرد اما به دستور ستاد استانی مبارزه با کرونا سلف سرویس غذاخوری و بوفه‌های دانشگاه تعطیل است.

میمنت‌آبادی اظهار داشت: فضای نقد و اظهارنظر در نشست‌های مجازی و کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه وجود دارد.

وی ادامه داد: مجموعه فعالیت‌های دانشجویان در پایه‌های علمی، پژوهشی، ورزشی مفید و اثربخش است که به دلیل شرایط کرونا این فعالیت‌ها در فضای مجازی صورت می‌گیرد.

دیدگاه تشکل‌های دانشجویی 

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان نیز اظهار داشت: مدرک‌گرا بودن جامعه از سویی و همچنین سیستم آموزشی تئوری‌محور که در آن دانشجو بسیار کم در مباحث کلاسی شرکت داده می‌شود از سویی دیگر، موجب عدم کسب مهارت عملی لازم برای دانشجو شده است و در نتیجه بعد از ورود دانشجو به جامعه با محیطی مواجه می‌شود که برای پیشرفت باید علاوه بر مهارت‌های درسی، مهارت‌های زندگی از قبیل زندگی مشترک، تربیت فرزند، کنترل خشم و ... را داشته باشد و با توجه به ضعف در این مهارت‌ها دچار انزوا می‌شود.

متین سفیری ادامه داد: متاسفانه بعضی از دانشگاه‌ها و موسسات غیردولتی نیز دانشجویان را صرفا از دیدگاهی برای کسب منبع درآمد در نظر می‌گیرند و به کیفیت تدریس توجهی ندارند.

وی افزود: شرایط اقتصادی کشور و نبود شغل نیز موجب عدم رغبت دانشجو به کسب مهارت می‌شود.

سفیری اذعان داشت: بالابودن پینگ و کم بودن سرعت اینترنت اصلی‌ترین مشکل دانشجویان در دریافت مباحث به صورت برخط است و کلاس‌های عملی عمدتا بصورت ترکیبی، به طوریکه بخشی بصورت تئوری و بخشی بصورت عملی با حضور حداکثر ۴ یا ۵ نفر در هر کلاس برگزار می‌شوند.

وی تصریح کرد: بزرگترین و مهمترین مطالبه دانشجویان و اساتید که باید در اولویت و دستور کار مسئولین قرار بگیرد، اصلاح سامانه آموزشیار است به طوریکه رابط کاربری بسیار ضعیف و پیچیده این وبسایت متاسفانه موجب سردرگمی دانشجویان و اساتید شده است.

این دانشجوی سنندجی در ادامه گفت: سامانه آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج نیز پیچیده است و گزارش‌های زیادی از نارضایتی دانشجویان در این خصوص وجود دارد.

سفیری عنوان کرد: انتظار می‌رود دیدگاه مسئولین دانشگاه مطالبات دانشجویان را به عنوان گزارش‌هایی جهت شناسایی حفره‌ها در سیستم آموزشی و نه با دیدگاه توهین ببینند که در آن صورت دانشجویان دلگرم‌تر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و راغب‌تر در دانشگاه فعالیت دارند و در نهایت با اصلاح مواردی که ذکر شد، دانشجو برای حضور در جامعه آمادگی بیشتری پیدا خواهد کرد.

جایگاه دانشجویان نخبه در دانشگاه 

علی آقامحمدی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج نیز اظهار داشت: در باشگاه پژوهشگران جوان، تسهیلاتی در خصوص طرح‌های مسئله‌محور (که یکی از چالش‌های استان یا کشور را بررسی و به ارائه راه حل می‌پردازد) به  دانشجویان نخبه تخصیص داده می‌شود.

وی افزود: چنانچه دانشجویان نخبه در کارهای تیمی، مسابقات استانی، ملی و یا استارآپی نیز شرکت کنند، تسهیلات هزینه سفر و تسهیلات باشگاه(غیر مطابق آیین‌نامه) نیز به آنان تعلق می‌گیرد.

وی ادامه داد :این دانشجویان نخبه در حوزه کشاورزی، افتخاراتی را در این دانشگاه به ثبت رسانده‌اند.

حضور ۸۸ درصد دانشجویان در کلاس‌های مجازی

رییس دانشگاه کردستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: دانشگاه کردستان 12 هزار و 130 دانشجو دارد که 550 نفر از آنان در مقطع دکتری و 4 هزار نفر در مقطع کارشناسی‌ارشد و 7 هزار و 580 نفر در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل هستند.

رحمت صادقی اذعان داشت؛ به دانشجویان برتر، کمک هزینه تحصیلی و خوابگاه رایگان اختصاص داده می‌شود. و دفتر استعداد درخشان دانشگاه نیز امر تشویق, حمایت و توانمندسازی آنها را به عهده دارد.

مشکلات اینترنت و فضای مجازی

وی در خصوص کلاس‌های مجازی گفت: کلیه واحدهای ارائه شده به صورت آنلاین تدریس می‌شود و حدود ۸۸ درصد دانشجویان در این کلاس‌های مجازی حضور دارند و در بسیاری از موارد، تدریس کتاب‌ها به صورت فایل‌های ضبط شده در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.

رئیس دانشگاه کردستان گفت: روش‌های ابتکاری مانند استفاده از نرم‌افزار فیلمبرداری آزمایش‌ها و غیره برای دروس عملی نیز استفاده می‌شود. خوشبختانه تعداد بسیار کمی از دانشجویان که آن هم در نقاط دور افتاده باشند، ممکن است مشکل دسترسی به اینترنت داشته باشند.

وی افزود: دانشجویان تحصیلات تکمیلی که دارای پروژه‌های عملی هستند و لزوما باید در دانشگاه حضور داشته باشند، با رعایت نکات بهداشتی در خوابگاه اسکان داده شده و جیره خشک برای کمک غذای دانشجویان مستقر در خوابگاه نیز در نظر گرفته شده است.

مطالبات دانشجویان

 صادقی در خصوص مطالبات دانشجویی اظهار داشت: حتی‌الامکان سعی شده است که به مطالبات دانشجویان توجه شود و جلسات متعددی با شورای صنفی دانشجویان در این خصوص برگزار شده است.

وی ادامه داد: از اقدامات انجام شده در خصوص مطالبات دانشجویی در دوران کرونا به مواردی از جمله؛ انعطاف‌پذیری و تعامل اساتید در تدریس و برگزاری امتحانات در دوران کرونا، تخفیف ۳۰ درصدی شهریه در ترم قبل برای دانشجویان (واجد شهریه)،حذف ترم بدون احتساب سنوات و تسهیل حذف درس در ترم قبل، تخفیف اجاره خوابگاه، ودر کل اعطای وام تحصیلی و وام شهریه به دانشجویان متقاضی و واجد شهریه‌ می‌توان اشاره کرد.

و اما....

با توجه به پژوهش‌های صورت گرفته در بررسی مشکلات دانشجویان می‌توان به مشکلات تحصیلی، اقتصادی، ازدواج، روابط اجتماعی، عاطفی، خانوادگی، گذراندن اوقات فراغت و چه بسا می‌توان مهمترین مشکل را مربوط به اشتغال و آینده دانست که از تبعات آن می‌توان خروج دانشجویان از کشور و تاثیرات منفی در ایجاد انگیزه در پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانست.

انتهای پیام/2330/87/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول