اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

آغاز بازسازی سومین امامزاده تاریخی تهران برای نخستین‌بار پس از انقلاب

امامزاده زید (ع) در محله بازار به عنوان سومین امامزاده تاریخی تهران است که در روزهای اخیر برای نخستین‌بار بازسازی آن پس از پیروزی انقلاب آغاز شده است.

آغاز بازسازی سومین امامزاده تاریخی تهران برای نخستین‌بار پس از انقلاب

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، امامزاده زید (ع) از فرزندان یحیی بن زید بن علی بن الحسین (ع) یکی از اماکن زیارتی و تاریخی در محله بازار به شمار می‌رود که خرداد ۱۳۱۵ به‌ عنوان یکی از سه بقعه تاریخی تهران و یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بنای این امامزاده از نظر کارشناسان به پیش از دوران صفویه بازمی‌گردد که البته در آن زمان فقط صندوق روی مرقد امامزاده زید (ره) بوده و بقعه و ایوان‌های این آستان در دوران قاجار ساخته شده است. به نوعی می‌توان گفت که قدیمی‌ترین تاریخ موجود در امامزاده متعلق به صندوق مرقد و بعد از آن کتیبه داخل گنبدخانه و دیگری در ایوان بزرگ بقعه است.

در سال ۱۳۱۵ و ۱۳۱۶ کاشی‌کاری گنبد و تعمیر آینه‌کاری رواق و اطراف مقبره انجام و در ۱۳۱۸ وزارت فرهنگ و هنر صحن و حجره‌های اطراف آن را برای احداث مدرسه ابتدایی در نظر گرفت‌.

در این زمان صحن کوچکی از طرف بازار خیاط‌ها در جنوب بقعه ایجاد شد. مقبره لطفعلی خان زند از سرداران دوره زندیه نیز که روی آن سنگ مرمری به نام وی نصب شده، در ایوان جنب بقعه قرار دارد.

با توجه به جایگاه خاص این امامزاده، این آستان سال ۱۳۱۹ مورد بررسی باستان‌شناسان قرار گرفت و پس از بازسازی گنبد برای نخستین‌بار انجام گرفت که روند بازسازی بقعه و گنبد در مدت سه سال صورت پذیرفت و روند بازسازی آستان امامزاده زید (ع) سال ۱۳۲۲ به پایان رسید.

اکنون پس از سال‌ها از تعمیر امامزاده زید (ع)، متولیان این آستان برای بازسازی این مکان مذهبی و تاریخی فعالیت را آغاز کرده و به گفته حجت‌الاسلام وحید مرادزاده، مدیر آستان امامزاده زید (ع) با توجه به تعطیلی نسبی امامزاده‌ها به دلیل شیوع کرونا و کاهش تعداد زائران در این ایام پس از تعطیلی بازار، عملیات بازسازی آستان برای نخستین‌بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حال انجام است. در این بازسازی، ایوان‌ها و بخشی از فضای داخلی بالای بقعه، هشتی‌خانه که متعلق به ۱۰۰ سال قبل است، مورد مرمت قرار می‌گیرد.

همچنین در عملیات بازسازی امامزاده زید (ع) در محله بازار، سعی می‌شود که به تاریخی بودن این مکان توجه شده و ترمیم آن متناسب با فضای تاریخی و مذهبی صورت گیرد.

امروز با توجه به اینکه تهران از نظر وضعیت کرونا نارنجی اعلام شده است، درهای آستان امامزاده زید (ع) برای حضور زائران از ساعت ۹ تا ۱۸ باز می‌شود، اما امکان برپایی نماز جماعت یا تشرف به تربتخانه و ضریح امکان‌پذیر نیست.

به گزارش فارس، امامزاده زید (ع) با وجود تعطیلی موقت به دلیل شیوع کرونا، برای مبارزه با این ویروس اقدامات مختلفی از تهیه بسته‌های معیشتی و غذایی تا توزیع ماسک و مواد ضدعفونی در دستور مار قرار داد و همچنان نیز در این زمینه فعال است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول