اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

بازی برلین در پازل صهیونیست‌ها

وزیر خارجه آلمان در حالی عنوان می‌کند که به دنبال جایگزینی برای برجام است که این کشور به همراه دو عضو اروپایی این توافق تاکنون به تعهداتشان پایبند نبوده و به گفته تحلیلگران، برلین با طرح چنین مباحثی به دنبال بازی در پازل صهیونیست‌هاست.

بازی برلین در پازل صهیونیست‌ها

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان اخیرا در گفت‌وگویی با مجله «اشپیگل» گفت که این کشور به دنبال یک جایگزین و توافق هسته‌ای گسترده‌تر با ایران است، زیرا به ادعای او توافق فعلی دیگر کافی نیست. 

وی افزود: شکلی از "توافق هسته‌ای پلاس" نیاز است که مطابق با منافع ما است. ما از ایران انتظارات روشنی داریم: نبود سلاح هسته‌ای و همچنین نبود هیچ برنامه موشک بالستیک که کل منطقه را تهدید می‌کند. ایران همچنین باید نقش دیگری در منطقه بازی کند. 

وزیر خارجه آلمان همچنین بیان کرد نیاز به توافق گسترده‌تری با ایران است، چرا که نمی‌توان به ایران اعتماد کرد.

 

 

برلین نه تنها چندی پیش در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به همراه دو عضو دیگر برجام یعنی انگلیس و فرانسه بانی صدور قطعنامه‌ای علیه ایران شد، در پی ترور شهید محسن فخری زاده دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی ایران هم این اقدام را محکوم نکرد و تنها عنوان کرد که این اقدام اوضاع منطقه را بدتر می‌کند و از همه طرف‌ها خواست که از اقداماتی که باعث تشدید تنش‌ها می‌شود، خودداری کنند.

آلمان به همراه دو کشور دیگر عضو برجام اخیرا (۲۹ آبان ماه) نیز در بیانیه‌ای خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شدند که علی‌رغم تلاش‌های مبتنی بر «حسن نیت» آنها ایران، اقدامات متعددی در نقض این توافق انجام داده است.

در این بیانیه آمده است: «همواره صراحت داشته‌ایم که از خروج آمریکا از برجام و احیای تحریم‌ها متأسفیم. ما تحریم‌ها را به نحو پیش‌بینی‌شده در برجام رفع کرده و مضاف بر آن از طریق ایجاد ساز و کار مالی اینستکس، تلاش‌هایی اضافی جهت مجاز کردن تجارت مشروع با ایران به کار بسته‌ایم. با وجود این، علی‌رغم این تلاش‌های مبتنی بر حسن نیت، ایران اکنون یک سال و نیم است که مرتکب اقدامات متعددی در نقض جدی تعهدات هسته‌ای خود شده است. ما کماکان به شدت از اقدامات ایران که در حال تهی کردن توافق از مزایای اصلی آن در زمینه منع اشاعه است نگرانیم.اکنون اهمیت حیاتی دارد که ایران به سرعت اقداماتش را به عقب برگردانده و به پایبندی کامل برجام برگردد.» (بیشتر بخوانید)

* ظریف: به رفتار شرورانه خود در منطقه ما پایان دهید

اظهارات اخیر وزیر خارجه آلمان در مصاحبه با اشپیگل (+) ، بلافاصله واکنش محمدجواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت و ظریف جمعه شب در توئیتی در این خصوص نوشت: این چیزی است که هایکو ماس و سه کشور اروپایی پیش از آنکه بگویند ایران باید چه کند، خودشان باید انجام دهند:

ـ آپارتاید نفرت‌انگیز کرونایی را متوقف کنید

- تعهدات خود را ذیل قطعنامه ۲۲۳۱  اجرا کرده و نقض برجام را متوقف کنید

- به رفتار شرورانه خود در منطقه ما پایان دهید: فروش ۱۰۰ میلیارد دلار سلاح در منطقه خلیج فارس و حمایت کور از تروریسم اسرائیل.

ظریف به ضمیمه این پیام عکسی از خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه آلمان قصد دارد اسرائیل را «کشور اروپایی» در نظر بگیرد و دسترسی زودهنگامش به واکسن کرونا را مهیا کند، در حالی که فلسطینی‌ها مشمول این توافق نخواهند شد.

 

 

پس از آن نیز وزرات خارجه آلمان اعلام کرد اروپا منتظر نظرات دولت جدید آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران است تا بتواند درباره آن تصمیم‌گیری کند. در حال حاضر باید به مفاد توافق هسته‌ای ایران پایبند باشیم و بعداً پیشنهادها را بررسی کنیم. (جزییات بیشتر)

 

 

اظهارات هایکو ماس در حالی عنوان شده که «جرمی ایزاکاروف» سفیر رژیم صهیونیستی در آلمان هم همزمان در مصاحبه‌ای گفته است که در برجام شکاف‌هایی وجود دارد که باید پر شود و برنامه موشکی و حضور ایران در منطقه در آن لحاظ شود. (اینجا بخوانید)

گفتنی است آلمان به همراه دو عضو اروپایی برجام، بعد از خروج آمریکا از این توافق، تعهدات ۱۱ گانه‌ای را برای تامین منافع اقتصادی ایران از برجام قبول کردند که تاکنون هیچکدام را عملیاتی نکرده‌اند.

«هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان مهر ماه سال جاری نیز در مصاحبه با روزنامه الشرق ‌الاوسط گفته بود: «توافق هسته‌ای وین، تنها مکانیسم موجود برای مهار برنامه هسته‌ای ایران و نگهداشتن آن تحت نظارت است، چرا که قوانین کنترل و شفافیت وضع‌شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جامع‌ترین قوانین در دنیا هستند. حفظ این توافق، در راستای منافع امنیتی مشترک اروپا و دنیا و در راستای حفظ ثبات و امنیت در خاورمیانه است. با این وجود، این تنها زمانی میسر خواهد بود که ایران به مسئولیت‌هایش پایبند باشد و اجرای تعهداتش در برجام را بدون کم و کاست ادامه دهد. ما قویاً از این اقدام حمایت می‌کنیم.» (اینجا بخوانید)

علاوه بر این اقدامات از یاد نبریم که آلمان به همراه فرانسه و بلژیک در اقدامی هماهنگ «اسدالله اسدی» دیپلمات ایرانی را بازداشت کرده‌اند. اقدامی که به گفته «سعید خطیب‌ زاده» یک توطئه‌چینی بوده است. در این خصوص سخنگوی وزارت امور خارجه (+) روز سه‌شنبه ۱۱ آذر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران بیان کرد: بدعت بدی در مسیر مصونیت‌های دیپلماتیک گذاشته می‌شود. این کوته‌بینانه است. این یک توطئه‌چینی بوده و ایشان قربانی این توطئه چینی است که یک سر آن گروهک منحط منافقین است و یک سر همین کمپین فشار حداکثری بر ایران است. با جدیت و قوت مسیر خود را ادامه می‌دهیم تا از منافع تک تک شهروندان ایران و آقای اسداللهی به خاطر مصونیت‌های که داشته و توسط چندین دولت اروپایی نقض شده، حفاظت کنیم.

*زارعی: اظهاراتی از سر حماقت آلمان‌ها/ بازی برلین در پازل صهیونیست‌ها 

در همین خصوص «سعدالله زارعی» تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره این اظهارات وزیر خارجه آلمان و همچنین عدم پایبندی سه کشور اروپایی و اروپا به تعهدات برجامی با ذکر این نکته که اروپایی‌ها عادت دارند توپ پر صدایی را شلیک کنند، یادآور شد: در حالی که این توپ از خرج لازم برخوردار نیست، یعنی خرج انفجاری این توپی که در می‌کنند بسیار کم است اما صدای زیادی را منعکس می‌کنند، برای اینکه طرف مقابل را مرعوب کنند.

 

 

زارعی بیان کرد: اینکه وزیر خارجه آلمان از چنین ادبیاتی در ارتباط با ملت ایران استفاده می‌کند، نشانگر حماقت آلمانی‌هاست و اگر آلمانی‌ها از هوشمندی لازم برخورار بودند، باید می‌دانستند که نباید از چنین ادبیاتی آن هم از سوی این کشور که سال‌هاست ذلیل آمریکا در اروپاست و فاقد حداقلی از توانایی‌های نظامی است، در مواجهه با ملت ایران استفاده کنند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: اصل این حرف از سمت آلمانی‌ها پذیرفته نیست و باید با صراحت تمام در برخورد با آلمان به یادشان بیاوریم که جایگاهشان در دنیا چیست و تحقیری که هر روز از سوی آمریکا متوجه آنهاست را به آنها یادآوری کنیم.

 

 

وی در تشریح چنین رفتاری از سوی آلمان خاطرنشان کرد: آلمانی‌ها می‌خواهند وانمود کنند که در جبهه غرب این توانایی را دارند که از یک موضع بالا در مناسبات بین‌المللی صحبت کنند و آلمانی‌ها یک ژست قدرت‌محورانه را در این جا گرفته‌اند تا بلکه بتوانند هویت ملکوک (لکه دار شده) خود را احیا کنند و از سوی دیگر اظهارات وزیر خارجه آلمان در شرایطی انجام می‌شود که یک تبلیغات صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران در حال اجراست و اینجا آلمان در پازل صهیونیست‌ها بازی کرده و صحبت می‌کند.

 

 

زارعی ادامه داد: همین دو روز پیش صهیونیست‌ها اعلام کردند یک ناو مجهز به سیستم‌های پدافند و سیستم‌های خنثی کننده حملات موشکی را از آلمان خریده‌اند و همزمان با اینکه آلمانی‌ها به یک رژیم جنایتکار دارای تسلیحات اتمی کشتی فروخته‌اند، وزیر خارجه آلمان برای ایران خط و نشان می‌کشاند و نشان می‌دهد آلمان به نمایندگی از اسرائیل صحبت می‌کند. کما اینکه آلمان‌ها اعلام کردند اسرائیل را به عنوان یک کشور اروپایی به رسمیت بشناسند که اینها وضعیت مفلوک آلمانی‌ها را نشان می‌دهد.

* اظهارنظرهای این‌چنینی از بزرگ‌تر از آلمان هم در ایران مسموع نیست

وی درباره اظهارات هایکو ماس مبنی بر اینکه از ایران انتظارات روشنی داریم از جمله نبود سلاح هسته‌ای و همچنین نبود هیچ برنامه موشک بالستیک که کل منطقه را تهدید می‌کند و اینکه ایران باید نقش دیگری در منطقه بازی کند، گفت: آلمانی‌ها می‌دانند در جایگاهی نیستند که شرط و شروطی برای ایران بگذارند و بحث خالی کردن یک توپ بدون خرج است، یک توپ صدادار بی محتوایی است که آلمانی‌ها شلیک کردند وگرنه می‌دانند اظهارنظرهای این‌چنینی از بزرگ‌تر از آلمان هم در ایران مسموع نیست و به اعتقاد من چنین اظهاراتی ارزش پاسخگویی ندارد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره عدم محکومیت ترور شهید محسن فخری‌زاده دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی ایران از سوی آلمان و دو کشور دیگر عضو برجام نیز عنوان کرد: اینها ماهیت خودشان را نشان دادند، وقتی جرأت ندارند در مواجهه با ترور آشکاری که یک رژیم جنایتکار علیه یک ملت انجام می‌دهد موضع بگیرند، چطور به خودشان اجازه می‌دهند درباره اینکه ایران چه کاری باید انجام دهد یا ندهد اظهارنظر کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول