اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

مشکل بادمجان‌های برزمین مانده هرمزگان از زبان دبیر خانه کشاورز هرمزگان/ کشت گلخانه‌ای در کشور باید ساماندهی شود

دبیر خانه کشاورز هرمزگان گفت: اکنون با توسعه کشت گلخانه‌ای در سراسر کشور، حتی در استان‌های سردسیر کشور هم بادمجان و فلفل و ... در فصول زمستان کشت می‌شود و این ضربه بزرگی به کشت خارج از فصل هرمزگان وارد کرده است و وزارت جهاد کشاورزی می‌بایست در این زمینه تدابیر کنترلی داشته باشد.

مشکل بادمجان‌های برزمین مانده هرمزگان از زبان دبیر خانه کشاورز هرمزگان/ کشت گلخانه‌ای در کشور باید ساماندهی شود

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، طی روزهای اخیر در چندین نوبت تصاویری از مناطق مختلف هرمزگان در سایت‌ها و فضای مجازی به نمایش درآمد که نشان می‌دهد کشاورزان، بادمجان تولیدی‌شان را به دلیل نبود مشتری به دور می‌ریزند و در برخی فیلم‌ها نیز این محصول، خوراک شترها و دیگر دام‌ها شده بود.

خبرنگار فارس در بررسی چرایی بروز این موضوع پس از آنکه تعاون روستایی اعلام کرد که بادمجان تولیدی کشاورزان هرمزگانی را با قیمت 500 تا 800 تومان خریداری می‌کند (اینجا)، با هدف بررسی دقیق‌تر علل و عوامل این اتفاق با یکی از چهره‌های مطرح کشاورزی و صاحب‌نظر در این زمینه به گفت‌وگو پرداخت.

ابوطالب جوادی دبیر خانه کشاورز هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس در خصوص پیگیری‌ها در مورد دلایل بر زمین ماندن بادمجان تولیدی کشاورزان جنوب کشور، اظهار کرد: اولین مشکل در این زمینه به بی‌توجهی جهاد کشاورزی و تعاون روستایی باز می‌گردد به طوری که باید الگوهای کشت به درستی طراحی و عملیاتی شود تا مازاد نیاز کشور محصولی کشت نشود که کشاورز مجبور باشد آن محصول را بدلیل نبود مشتری به دور بریزد.

 

 

یکی از فیلم‌های پخش شده در فضای مجازی

 

وی با بیان این که تعاون روستایی هرمزگان باید پیش از رسیدن به فصل برداشت هر محصول، برنامه ریزی دقیقی در زمینه خرید توافقی و تضمینی محصولات کشاورزی داشته باشد و از طریق دامنه وسیعی از ارتباطاتی که با تعاونی‌های روستایی سراسر کشور دارد، نسبت به عرضه این محصولات در دیگر استان‌ها اقدام کند تا بادمجان تولیدی کشاورز هرمزگان که برای هر کیلوی آن بیش از 1500 تومان هزینه کرده است، به قیمت 300 تومان و 500 تومان توسط دلالان تاراج نشود.

دبیر خانه کشاورز هرمزگان میزان تولید محصول بادمجان در هرمزگان را سالانه 500 هزار تن عنوان کرد و بیان داشت: اکنون با توسعه کشت گلخانه‌ای در سراسر کشور، حتی در استان‌های سردسیر کشور هم بادمجان و فلفل و ... در فصول زمستان کشت می‌شود و این ضربه بزرگی به کشت خارج از فصل هرمزگان وارد کرده است و وزارت جهاد کشاورزی می‌بایست در این زمینه تدابیر کنترلی داشته باشد.

جوادی همچنین خاطرنشان کرد: میزان تولید محصول نیز در هر هکتار به میزان قابل توجهی افزایش یافته که ناشی از استفاده از کود شیمیایی و آبیاری قطره‌ای است و لذا باید کشاورزان پیش از کشت، متناسب با بازار و میزان نیاز بازار نسبت به کشت اقدام کنند تا محصول تولیدی‌شان زمین نماند.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی می‌بایست ضمن دریافت نظرات بخش‌های صنفی، تصمیمات خود در زمینه کشاورزی در کشور را تخصصی‌تر کند به نحوی که در هر منطقه از کشور، تولید انبوه بر مزیت آن استان قرار گیرد و در استانی که مزیت کشت برنج دارد، سایر محصولات کشت نشود. این همان الگویی است که ما در سفر به هند نمونه آن را مشاهده کردیم که بیش از 250 کیلومتر از یک مسیر میان دو استان هند، فقط به کشت برنج اختصاص یافته بود و کشاورزان آن منطقه صرفا کشت برنج انجام داده بودند.

دبیر خانه کشاورز هرمزگان تأکید کرد: جهاد کشاورزی باید میزان نیاز و میزان تولید یک محصول را در کشور رصد دقیق کند و اگر شاهد تولید محصولی مازاد است با مشاوره درست به کشاورزان، زمینه کشت محصول دیگری را فراهم کند نه این که کشاورز به حال خود رها شود که سم کیلوی 250 هزار تومان و کود شیمیایی کیسه‌ای 500 هزار تومان را به محصول بدهد و بعد از آن محصول را به دور بریزد.

جوادی از افزایش بی‌سابقه قیمت کود و سم انتقاد کرد و بیان داشت: قیمت سم چند ده برابر و قیمت کود شیمیایی نیز از کیسه‌ای 50 هزار تومان به کیسه‌ای 500 تا 600 هزار تومان رسیده است و این قبیل افزایش قیمت‌های بی‌سابقه، کمر کشاورزی هرمزگان را شکسته است.

انتهای پیام/ 88055

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول