اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

«بانو یار» بانوان 48 روستای محروم را توانمند کرد/ معرفی تولیدات بانوان گلستان برای اتصال به بازار از طریق نمایشگاه‌های رایگان

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری گلستان گفت: در حوزه اشتغال طرح «بانو یار» یکی از برنامه‌های این دفتر است که براساس آن ۴۸ روستای محروم با هماهنگی مدیرکل روستایی استانداری برای اشتغال و سلامت آنها برنامه‌ریزی شد.

«بانو یار» بانوان 48 روستای محروم را توانمند کرد/ معرفی تولیدات بانوان گلستان برای اتصال به بازار از طریق نمایشگاه‌های رایگان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، مطالبات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، کارآفرینی و ... در حوزه بانوان سبب شده تا مسوولان با احصاء آن در قالب تدوین برنامه‌های مختلف، ایده‌های کاغذی را عملیاتی کنند، طرح‌هایی که گاه گره اشتغال را باز کرده و گاه در قالب تسهیلات به کمک بانوان آسیب‌دیده و نیازمند آمده است، اتفاقاتی که در سایه همدلی منجر به اثرات مثبت شده و توانسته خروجی قابل قبولی برجای بگذارد، واکاوی عملکردها و بیان آمارها می‌تواند بر این مهم صحه بگذارد، الهه غیناقی مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری گلستان در گفت‌وگویی تفضیلی با خبرنگار فارس در گرگان به تشریح عملکردش در حوزه زنان و خانواده پرداخت تا مروری بر کارنامه مدیریتی یک بانوی گلستانی را به نظاره بنشینیم.

فارس: چشم‌انداز مدیریتی شما با قبول مسوولیت دفتر امور بانوان و خانواده استانداری گلستان چه بوده و تا چه حد محقق شده است؟

غیناقی: از زمانی که مسوولیت دفتر امور بانوان و خانواده استانداری گلستان را بر عهده گرفتم نسبت به شناسایی چالش‌ها و ترسیم سیاست‌ها و برنامه‌های اثرگذار تلاش‌هایی انجام شد که در قالب اهداف کلان و خرد در حال عملیاتی شدن است.

باور داریم که خانواده یک واحد بنیادی است و سنگ بنای جامعه را شکل می‌دهد و کانون رشد و تعالی انسان و پشتوانه سلامت، بالندگی، اقتدار و اعتلای معنوی کشور است به همین دلیل مقابله موثر با جنگ نرم دشمنان انقلاب برای فروپاشی و انحراف روابط خانوادگی و رفع موانع همچنین زدودن آسیب‌ها از چالش‌های بسیار مهم خانواده است.

اهداف کلان دفتر بانوان و خانواده بر مبنای تقویت و تحکیم بنیان‌خانواده مبتنی بر سبک زندگی اسلامی-ایرانی و کاهش آسیب‌های تهدیدکننده آن ترسیم شده است در این حوزه نسبت به توسعه مشارکت اجتماعی-سیاسی و اقتصادی زنان و افزایش سرمایه اجتماعی آنان نیز تاکید داریم.

خوشبختانه در یک سال اخیر با حمایت‌های خوبی که از سوی دکتر حق‌شناس استاندار گلستان در حوزه اشتغال بانوان، برنامه‌های حمایتی برای تقویت بنیان‌خانواده، توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار صورت گرفته است شاهد تحول در این بخش‌ها هستیم که امیدواریم با تلاش مجموعه همکاران این دفتر و واحدهای مشاوره بانوان در دستگاه‌های اجرایی مشکلات و آسیب‌های حوزه زنان در این استان روزبه‌روز کاهش یابد.

*گروه‌های تخصصی تحکیم و تعالی خانواده در گلستان فعال شد

تحکیم بنیان خانواده و ارتقاء جایگاه زنان، ساماندهی و ارتقای کیفی و کمی سرمایه‌های انسانی، سطح سلامت و بهداشت روان آنان، توسعه مشارکت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی زنان و ارتقای نقش سازنده آنان در این عرصه‌ها، تقویت و تحکیم بنیان خانواده مبتنی بر شاخص‌های الگوی زندگی اسلامی – ایرانی به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی مترتب بر آن جزو برنامه‌هایی است که در حوزه زنان و خانواده همواره به دنبال تحقق آن بودیم.

فعال کردن گروه‌های تخصصی تحکیم و تعالی خانواده، برگزاری دوره‌های آموزشی و تهیه بسته‌های آموزش خانواده ویژه کارکنان، همکاری در حوزه امر به معروف و نهی از منکر، عفاف و حجاب، همکاری و تدوین تفاهم‌نامه‌های مشترک با دستگاه‌ها بود که در خصوص توانمندسازی زنان و دختران در روستاها و مناطق عشایری، شهرها و مناطق کم‌برخوردار اتفاقات خوبی رقم خورد، پیگیری بیمه زنان خانوار، حمایت اجتماعی زنان و پیشگیری از خشونت علیه زنان کارهای خوبی در این مدت انجام شده است.

* تشکیل اتاق فکرهای تخصصی با استفاده از ظرفیت ادارات

یکی تاکیدات استاندار گلستان بهره‌گیری از نقطه نظرات نخبگان و اساتید علمی و دانشگاهی است برای همین اتاق فکرهای مختلفی شکل دادیم تا به‌صورت تخصصی نسبت به حل مشکلات حوزه زنان و خانواده اقدام شود، در حوزه آسیب‌های اجتماعی با دبیری بهزیستی وارد میدان شدیم، «اتاق فکر سلامت، نشاط و تندرستی» را با دبیری دانشگاه علوم پزشکی شکل دادیم، «اتاق فکر اشتغال» با دبیری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه‌اندازی شد، «اتاق فکر فرهنگ» را با همکاری اداره تبلیغات اسلامی شکل دادیم، «اتاق فکر کودک» با دبیری دادگستری را پیگیری می‌کنیم. همه اینها را به دلیل همسو کردن اقدامات و عدم موازی‌کاری در بین دستگاه‌های اجرایی برنامه‌ریزی کردیم و در هر حوزه‌ای چالش‌ها احصاء و راهکارهای اولویت‌دار نیز اتخاذ شدند.

به عنوان مثال در حوزه آسیب‌های اجتماعی، بحث طلاق و اعتیاد را پیگیری کردیم، در حوزه سلامت نیز در راستای کم‌تحرکی و سرطان‌های شایع بانوان؛ طرح غربالگری بانوان را با محوریت تامین اجتماعی بخش درمان اجرا کردیم.

طرح غربالگری سرطان، زنان مستمری‌بگیر تامین اجتماعی را زیرپوشش قرار دادیم و هم اکنون در حال اجرا است، زمانی که در کارگروه مصوبه آن را گرفتیم دکتر حق‌شناس استاندار گلستان در آن جلسه دستور داد که حیطه حمایت‌های غربالگری به صورت ویژه مشمول بانوان کارمند استان نیز قرار گیرد که الحمدالله این طرح به طور دقیق اجرایی شد.


طرح غربالگری بیماری‌های زنان به مناسبت هفته سلامت بانوان ایرانی، در مراسمی با حضور استاندار گلستان


طرح غربالگری بیماری‌های زنان به مناسبت هفته سلامت بانوان ایرانی، در مراسمی با حضور استاندار گلستان

کمیته پیشگیری از اعتیاد بانوان در استان را شکل دادیم، «همایش صبر و گلریزان آزادی زنان» با جرایم مالی غیرعمد را برگزار کردیم، بررسی آسیب طلاق به‌عنوان اولویت اصلی آسیب در استان مورد واکاوی قرار گرفت.

* تبلیغات رایگان تولیدات بانوان در طرح «مهر یار»

فراهم‌سازی زمینه‌های اشتغال برای بانوان خصوصا زنان سرپرست خانوار یکی از دغدغه‌های مهم و همیشگی استاندار گلستان و مطالبه جدی ایشان از دفتر بانوان استانداری در جلسات مختلف بوده است که برای تحقق این دغدغه نماینده عالی دولت در زمینه اشتغال چندین طرح را پیگیری کردیم که در این زمینه از ظرفیت افراد متخصص و کارشناس به عنوان تسهیل‌گران استفاده شد، طرح «مهر یار» که پرتال آن در زمینه اشتغال طراحی شده است با دبیری اداره کل پست پیگیری می‌شود، بر این اساس زنان سرپرست خانوار، زنان بدسرپرست و زنان آسیب‌دیده‌ای که در دورترین نقاط استان و در روستاها هستند و قابلیت فروش محصولات خود را در شرایط شیوع کرونا ندارند در اولویت قرار گرفتند.

در این طرح عکس‌هایی از محصولات تولیدی بانوان در پروتال بارگذاری می‌شود و این تبلیغات صددرصد رایگان است این امکان وجود دارد که محصولات تولیدی در داخل استان، خارج استان و حتی خارج از کشور مشتری پیدا کند.

از طریق نظام پستی یکپارچه کشور، محصول از درب منزل تحویل گرفته و درب منزل خریدار تحویل داده می‌شود و هزینه پستی طبق هماهنگی‌های صورت گرفته با تخفیف ویژه اعمال می‌شود، این اتفاق در زمینه تجارت الکترونیک باب خوبی ایجاد کرده است.

*فارس: استقبال بانوان از اجرای طرح «مهر یار» چگونه بوده و توانسته پاسخگوی مطالبات آنها در حوزه اشتغال باشد؟

غیناقی: فاز اول طرح اجرا و نسبت به شناسایی تولیدکنندگان اقدام شده است استقبال از اجرای طرح تا الان خوب بوده و بالغ بر ۴۶۰ نفر از بانوان در پروتال ثبت‌نام شدند و اکنون در حال شناسایی افراد جدید هستیم، اطلاعات بیش از ۳۰۰ نفر دیگر نیز در حال بارگذاری است.

مشکل اصلی بانوان تولیدکننده این بود که کسی آنها را نمی‌شناخت و ما از طریق این طرح توانستیم حاشیه سود تولیدکننده را بالا ببریم و آنها دیده شوند و هرکسی از هر نقطه‌ای این امکان را دارد بدون واسطه نسبت به تهیه محصولات تولیدی اقدام کند حتی گارانتی محصول نیز پیش‌بینی شده که اگر استاندارد نباشد قابل بازگشت است.

استاندار گلستان برای اجرایی شدن این طرح «مهریار» حمایت و کمک‌های زیادی انجام دادند در طول هفته بارها پیگیری روند اجرایی این طرح بودند و حتی در مراسم افتتاحیه این طرح که با حضور مشاور وزیر کشور در هفته دولت امسال برگزار شده بود، حضور یافتند.

*فارس: نسبت به اشتغال پایدار بانوان تمهیدات لازم اتخاذ شده تا با تغییر سیاست‌ها و مدیران به جامعه هدف آسیبی وارد نشود؟

غیناقی: در پایدارسازی شغلی؛ مسئله اصلی موضوع برندسازی است، قشری که ما با آنها مواجه هستیم به دلیل اینکه ساختار تحصیلاتی پایینی دارند و ساختار فرهنگی به گونه‌ای بوده که نسبت به اهمیت برندسازی آگاهی لازم را نداشتند لذا در وهله نخست، برندسازی محصولات کار سختی است اما برنامه داریم با ارائه آموزش‌های لازم این مهم محقق شود.

بانوان تولیدکننده در اجرای این طرح به دلیل اینکه با اهمیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی و اینترنت آشنا شدند، با راه‌اندازی کانال و پیج‌های مختلف حتی نسبت به طراحی کاتالوگ اقدام کردند که برای این افراد در فرمت اولیه اقداماتی به‌صورت رایگان انجام دادیم تمام تلاش ما این بوده تا اشتغال ایجاد شده، پایدار باشد.

* معرفی نخستین روستاهای «دیجیتال مارکتینگ» کشور از گلستان

در فاز بعدی قرار است دیتابیس قابل دسترسی از بانوان تولیدکننده را در اختیار بازار مصرف قرار دهیم، ما ۱۰ روستای هدف در استان گلستان را به عنوان نخستین روستاهای «دیجیتال مارکتینگ» در کل کشور معرفی کردیم که شامل روستاهای «بالاجاده» کردکوی، «سیاه‌رودبار» علی‌آبادکتول، «عزیز آباد» کلاله، «چقر« گالیکش، «ده چناشک» مینودشت، «زنگیان»، «قرن آباد» و شاهکوه گرگان، «لیوان شرقی» بندرگز و «آق آباد» گنبدکاووس بوده است.

تلاش داریم تا ساختار آن را در روستاها پیاده‌سازی کنیم که تشکلی از روستائیان ایجاد شود و روستا کاملا در بستر فناوری تجارت الکترونیک قرار بگیرد که اکنون کارگروه اجرای این طرح با دبیری اداره کل پست و کارفرمایی دفتر امور بانوان و خانواده استانداری گلستان در حال پیگیری است و ماه آینده وارد اجرایی شدن ۱۰ روستای گلستان در زمینه «دیجیتال مارکتینگ» خواهیم شد، این طرح در هفته دولت با حضور مشاور وزیر کشور افتتاح شده است.

طرح دیگری که در حوزه اشتغال بسیار اثرگذار بوده با عنوان «مهربند» و با همکاری اداره کل زندان‌ها در حال اجراست، با اجرای این طرح، تسهیل‌گران را با هماهنگی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به زندان آوردیم، تسهیل‌گرانی که بازار فروش خوبی دارند اینها مواد اولیه و آموزش رایگان را در اختیار زندانیان قرار دادند و قرار است در بخش رنگرزی و تولید نخ‌های ابریشمی در زندان گنبدکاووس افتتاح کنیم که اشتغالزایی خوبی برای زندانیان ایجاد کرده است.

پیگیری مداوم استاندار گلستان برای ایجاد اشتغال پایدار و رونق کسب‌وکارهای خانگی برای زنان خصوصا بانوان آسیب‌دیده و سرپرست خانوار باعث یکی از مهمترین برنامه‌های دفتر بانوان و خانواده استانداری تحقق تعهد اشتغال زنان باشد.

 

* «بانو یار» بانوان 48 روستای محروم را توانمند کرد

یکی دیگر از طرح‌های خوبی که در حوزه اشتغال پیش‌بینی کردیم «جشنواره ملی غذا» است که به دلیل شیوع کرونا در بستر فضای مجازی برگزار خواهد شد، «جشنواره ملی فرش» نیز یکی دیگر از طرح‌های ترسیم شده در حوزه تقویت اشتغال است.

در حوزه اشتغال طرح «بانو یار» یکی دیگر از برنامه‌ها بود که براساس آن ۴۸ روستای محروم با هماهنگی مدیرکل روستایی استان در راستای اشتغال و سلامت آنها برنامه‌ریزی شد، مانند میز خدمت، خدماتی که بانوان می‌خواستند برای اشتغال و سلامت داشته باشند برای آنها تسهیل شد فاز دوم اجرای طرح «بانو یار» در حوزه اشتغال؛ صندوق‌های خرد بود که طی نشستی که با جهاد کشاورزی و بنیاد برکت داشتیم قرار شد ما روستاهایی که محروم و هدف بودند از تسهیلات و حمایت‌های چندجانبه برخوردار کنیم.

هر سال برای ۷۰ نفر تسهیلات ۳۰ میلیون ریالی از حوزه معاونت زنان به استان اختصاص پیدا می‌کند تا در اختیار بانوان آسیب‌دیده قرار دهیم.

*تولیدات بانوان برای اتصال به بازار از طریق نمایشگاه‌های رایگان معرفی شد

سال ۱۳۹۸ تعداد ۲۰۰ زن سرپرست خانوار که پشت نوبت بهزیستی و کمیته امداد بودند برای حمایت به جهاد دانشگاهی معرفی و دفتر امور بانوان استانداری به عنوان ناظر و اداره کل تعاون به صورت کارفرما تعیین شدند.

تولیدات بانوان برای اتصال به بازار از طریق نمایشگاه‌های رایگان معرفی شد، برای حمایت از زنانی که در سیل آسیب‌دیده بودند نمایشگاهی را در مشهد با همکاری خیری که از سوی نهاد ریاست جمهوری معرفی شده بود برپا کردیم. همچنین طرح گلخانه‌های کوچک مقیاس در حوزه اشتغال روستایی برگزار شد.

 

*فارس: دفتر بانوان و خانواده چه تعداد تفاهم‌نامه به امضاء رسانده تا با هم‌افزایی بین دستگاهی به مرحله اجرا برسد؟

غیناقی: در راستای اجرایی شدن مفاد سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان با اداره کل ورزش و جوانان، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای، اداره کل بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تفاهم‌نامه‌های متعددی منعقد کردیم.

همچنین انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با اداره کل پست در راستای طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین مشاغل خانگی انجام شده است.

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با اداره کل امور زندان‌ها در راستای اجرای طرح «مهربند» و کمک به آموزش کارآفرینی و اشتغال به بانوان محبوس و اجرای طرح و راه‌اندازی کارگاه عروسک‌سازی و اشتغال ۱۷ نفر از بانوان در این کارگاه صورت گرفت.

تفاهم‌نامه همکاری با نیروی انتظامی در راستای اجرای طرح تاب‌آوری اجتماعی و توان‌افزایی در جوامع محلی منعقد شد، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با اداره کل اوقاف و امور خیریه به منظور ایجاد مراکز کارگاهی راه‌اندازی مشاغل خرد و خانگی را نیز داشتیم.

طرح‌های اجرا شده و مصوب کارگروه تخصصی اجتماعی، فرهنگی، سلامت و بانوان نیز در قالب اجرای تفاهم‌نامه سه جانبه همکاری با سازمان امور اجتماعی کشور و آموزش فنی و حرفه‌ای و معاونت زنان در خصوص توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار انجام شد.

*اجرای «طرح مهر یار» با رویکرد توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار/ راه‌اندازی «پورتال جامع کسب و کار زنان»

رونمایی از «طرح مهر یار» با هدف کمک به توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار و با همکاری اداره کل پست، اجرای طرح «ترافیک یار» با همکاری نیروی انتظامی برای آموزش بانوان از قوانین راهنمایی و رانندگی، اجرای طرح «توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین مشاغل خانگی» و فراخوان و ثبت‌نام از ۲ هزار و ۳۰۰ نفر از بانوان و برنامه‌ریزی برای ارائه آموزش و توانمندسازی در سال جاری از دیگر برنامه‌ها بود.

اجرای طرح «تاب‌آوری اجتماعی و توان‌افزایی بانوان» در جوامع حاشیه‌نشین با همکاری نیروی انتظامی استان، هماهنگی اجرای طرح «غربالگری سلامت زنان در سرطان پستان ویژه زنان شاغل و سرپرست خانوار» با همکاری مدیریت درمان تامین اجتماعی و شبکه بهداشت و درمان  استان و افتتاح طرح در هفته سلامت بانوان ایرانی انجام گرفت از نکات قابل توجه این طرح با دستور ویژه‌ای دکتر حق‌شناس استاندار گلستان برای تحت پوشش قرار دادن زنان شاغل و کارمند انجام گرفت که با پیگیری ایشان با موفقیت خوبی اجرایی شد.

همکاری در برنامه‌ریزی اجرای «استارتاپ اعتیاد» با محوریت پارک علم و فناوری استان همچنین هماهنگی و برگزاری جلسات برای ایجاد «صندوق‌های خرد زنان روستایی در شهرستان‌های استان» با همکاری جهاد کشاورزی استان، افتتاح «پورتال جامع زنان در زمینه کسب و کار زنان» در راستای اجرای «طرح مهریار» از دیگر برنامه‌های اجراشده در حوزه بانوان و خانواده استانداری است.

* فارس: سایر برنامه‌هایی که در حوزه بانوان و خانواده پیگیری می‌کنید، چیست؟

غیناقی: جمع‌بندی مشکلات زنان و کودکان در دوران کرونا و انعکاس به مراجع ذیربط و پیگیری رفع آن، شناسایی خیرین در دوران بیماری کرونا و استفاده از ظرفیت ایشان در خدمت‌رسانی به نیازمندان علی‌الخصوص دانش آموزان، رایزنی برای تهیه ملزومات مورد نیاز زنان کارآفرین و هدایت به سمت تولید ماسک و لباس‌های بیمارستانی، شناسایی زنان توانمند و پیشنهاد و معرفی به مسوولان برای اخذ پست‌های مدیریتی، بازدید از مراکز کارآفرینی و مراکز حوزه حمایت از زنان و کودکان و پیگیری مطالبات و مشکلات آنان جزو برنامه‌هایی است که با جدیت پیگیری خواهیم کرد.

همچنین برگزاری اتاق‌های فکر ۶ گانه «اشتغال، آسیب، کودک، سلامت، فرهنگ و آموزش» و پیگیری اجرای مصوبات را در برنامه داریم، ایجاد نرم‌افزار بانک جامع اطلاعات زنان استان و شاخص‌های عدالت جنسیتی در سامانه سیمابر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و به روز رسانی آمار و اطلاعات جزو دستور کار قرار دارد.

*به روزرسانی بانک آماری زنان کارآفرین استان

تشکیل جلسات حضوری و مجازی با حضور کارشناسان و مشاوران بانوان فرمانداری‌های تابعه و مشاوران امور بانوان دستگاه‌های اجرایی، شناسایی زنان توانمند و به روزرسانی بانک آماری زنان کارآفرین استان در سامانه، تهیه گزارش عملکرد هشت ساله دولت تدبیر و امید دفتر بانوان و خانواده، نشست با وکلا و قضات زن در خصوص چالش‌ها و محدودیت‌های قانونی در حوزه زنان و خانواده و پیگیری موارد مرتبط از دیگر برنامه‌هاست.

 معرفی بانوان سرپرست خانوار و نیازمند به بانک‌های رفاه کارگران، ملت و کارآفرینی امید طی تفاهم‌نامه‌های منعقد شده معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری با بانک‌های مذکور و پیگیری دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه جزو برنامه است.

نسبت به تقویت سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه زنان خانواده و کودکان به صورت انجام بازدید، معرفی به کنوانسیون حقوق کودک، نشست‌های تخصصی و به روزرسانی بانک اطلاعات سمن‌ها تلاش می‌کنیم.

از جمله برنامه‌های در دست اقدام تا پایان سال نیز می‌توان به برنامه‌ریزی و هماهنگی اجرای طرح «روستای دیجیتال در روستاهای استان» با همکاری اداره کل پست اشاره کرد، هماهنگی اجرای «جشنواره غذا» با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان «اجرا منوط به شرایط بیماری کرونا» و تهیه نرم‌افزار معرفی غذاهای سنتی استان در سامانه اداره کل میراث جزو برنامه است.

هماهنگی اجرای طرح «جشنواره فرش» با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان که اجرای آن منوط به شرایط بیماری کرونا خواهد بود، هماهنگی با ادارات مرتبط در خصوص ایجاد بازارچه های مشاغل خانگی در شهرستان‌های استان که در دست اقدام است، هماهنگی با شهرداری‌های تابعه استان در خصوص «ایجاد پارک بانوان و جاده سلامت»، انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان به منظور همکاری در خصوص آموزش مهارت‌های مورد نیاز بانوان، پیگیری اجرای «طرح مهربند» در زندان گنبدکاووس با همکاری اداره کل امور زندان‌ها، تدوین و پیگیری اجرای طرح پوشش یکسان کارکنان با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همچنین تدوین و پیگیری اجرای طرح شادی و نشاط کودکان در دوران بیماری کرونا با همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان در دستور کار است.

 

* ایجاد اشتغال برای 3 هزار و 359 نفر با یک هزار و ۱۹۸ میلیارد ریال تسهیلات از اعتبارات اشتغال روستایی و عشایری برای طرح‌های بانوان

*فارس: عملکرد اجرای طرح‌های اشتغال در حوزه بانوان استان گلستان را با رویکرد ارائه آمار ارائه بفرمایید؟

غیناقی: با همکاری اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ سهم استان در اشتغال روستایی و عشایری ۵ هزار و ۹۵ نفر بود که تعداد ۲ هزار و ۸۷۵ طرح از طرح‌های بانوان به بانک معرفی شد و از این تعداد ۲ هزار و ۷۴۰ طرح با تسهیلات یک هزار و ۱۹۸ میلیارد ریال زمینه اشتغال ۳ هزار و ۳۵۹ نفر را فراهم کرد و در این زمینه ۲۴ درصد طرح‌ها محقق شدند.

سهمیه بانوان استان در طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ۹۷۵ نفر بود که تعداد ۲ هزار و ۸۸۵ کارورز به ۴۰۴ واحد پذیرنده معرفی شدند که منجر به قرارداد ۱۱۳ نفر شد.

*اجرای استارتاپ زنان خلاق را برای اولین بار در کشور

همچنین برگزاری استارتاپ زنان خلاق را برای اولین بار در کشور اجرا کردیم. تدوین طرح اشتغالزایی زنان قالیباف مناطق سیل‌زده و تامین اعتبار از دفتر اجتماعی، برگزاری همایش زنان کارآفرین همگام با دولت در رونق تولید، بازدید از مراکز کارآفرینی زنان، برگزاری نمایشگاه‌های کارآفرینی و سلامت و تولیدات بانوان از برنامه‌هایی بود که رقم خورد.

همچنین اتاق فکر مشارکت اقتصادی بانوان استان را ایجاد کردیم که منجر به شناسایی سرمایه‌گذاران داخل و خارج استان شد و فرم شناسایی سرمایه‌گذارانی که در نمایشگاه حضور داشتند را تنظیم کردیم، ایجاد تفاهم‌نامه همکاری با دستگاه‌های اجرایی و شرکتهای غیردولتی انجام گرفت.

* فعالیت ۱۲۵ سمن در حوزه زنان و خانواده گلستان

*فارس: چه تعداد از سازمان‌های فعال مردم‌نهاد حوزه زنان و خانواده در استان گلستان فعالیت دارند؟

غیناقی: نسبت به بروزرسانی بانک اطلاعاتی سمن‌ها اقدام کردیم که بر این اساس ۲ هزار و ۷۲۶ سمن ثبت شده است که از این تعداد ۱۲۵ سمن در حوزه زنان و خانواده در زمینه‌های خیریه‌ای، فرهنگی، اجتماعی،کودک، کارآفرینی، بیماری‌های خاص و سلامت فعالیت دارند.

ساماندهی سمن‌های فعال حوزه زنان و خانواده در ۶ گروه «سلامت، ورزش، نشاط و شادابی- اشتغال و کار آفرینی - مشارکت اقتصادی- کودک - کاهش آسیب‌های اجتماعی و تحکیم بنیان خانواده- آموزش و فرهنگ» انجام گرفت و دبیران اتاق‌های فکر سمن‌ها در این ۶ گروه مشخص شدند.

انتهای پیام/83001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول