اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

داغ‌ترین‌های «فارس من» در برنامه پایش؛ از مافیای زیرِ زمین تا خودروهای خاک خورده گمرک

داغ‌ترین مطالبات هفته جاری «فارس من»، پرداختن به نقش مافیای معادن و دپوی خودروهای وارداتی در گمرک بوشهر بود که در برنامه پایش مطرح شد.

داغ‌ترین‌های «فارس من» در برنامه پایش؛  از مافیای زیرِ زمین تا خودروهای خاک خورده گمرک

به گزارش خبرگزاری فارس؛ داغ‌ترین سوژه‌ها از جنس مطالبات اقتصادی در برنامه پایش بحث و بررسی شد. با گریزی در شبکه‌های اجتماعی  و با توجه به ابرکلمات درمی‌یابیم که بیشترین واکنش‌های مردم در هفته اخیر به مباحث تومان، بازار، سکه، ارز، قیمت، بانک مرکزی و شرکت‌ها اختصاص دارد بنابراین ۱۸۰ هزار مطلب از مجموع یک میلیون و ۴۸۰ هزار مطالب درج شده موضوعات اقتصادی و معیشتی مردم در سطح جامعه را دربرمی‌گیرد.

همچنین با توجه به محاسبات آماری مشاهده می‌شود که بیشترین دغدغه‌های مردم؛ آشفتگی ۳۵ درصدی بازار خودرو و مسکن، ۳۱ درصد بهبود شاخص بورس، ۲۱ درصد قیمت مرغ و ۱۲ درصد وضعیت تحریم‌ها را شامل می‌شود.

و اما با مرور در سامانه «فارس من»، داغ‌ترین سوژه‌ها از نگاه مردم به مباحث اصلاح قانون معادن با ۳ هزار حمایت، کلاهبرداری ماینینگ با امضای هزار مخاطب و دپوی خودروهای گمرکی با ۸۰۰ حامی اختصاص دارد. از این رو تعداد کل مطالبات ۴۲۷ مورد است که ۶۹ هزار و ۵۳ نفر این سوژه‌ها را امضاء کرده‌اند. 

 

مطالبات زیر از پرامضاترین سوژه‌هایی است که در برنامه پایش مورد بحث قرار گرفت.

لزوم بازبینی و اصلاح قوانین معادن

مشکلات محیط زیستی، برداشت غیرمجاز و غیرفنی، دست‌درازی سودجویان و مافیاها به حریم بیت‌المال و تصاحب میلیاردها میلیارد از ثروت مردم از جمله حواشی داغ معادن در سال‌های اخیر است. متأسفانه در قانون معادن خلأهای قانونی وجود دارد به همین خاطر بسیار مفسده‌خیز است. سال‌هاست معادن ما را غارت می‌کنند و عجیب است که تا به حال ورود جدی به این موضوع نشده است.

اما با پیگیری‌های مجلس از وضعیت بخش معدن قرار بر این شد که مسائل و مشکلات مربوط به این بخش در کمیسیون مطرح و برای آن چاره‌اندیشی شود.

سوءاستفاده برخی شرکت‌های فعال ماینینگ

دیگر سوژه پرامضایی که در یک هفته به ثبت رسید مربوط به مشکل برخی شرکت‌های فعال ماینینگ است. در این بخش سرمایه‌گذاران متضرر در حوزه ارزهای دیجیتال می‌گویند: برخی شرکت‌های فعال در این حوزه، فقط دارای مجوز اجاره دادن دستگاه تولید بیت‌کوین هستند اما به صورت غیرقانونی، سرمایه مردم را جذب می کنند. آنها به راحتی نماد اعتماد و درگاه بانکی اخذ کرده و در رسانه‌ها با جلوه دادن قانونی بودن کارشان در اذهان عمومی شروع به تبلیغ می‌کنند.

در صورتی که این شرکت‌ها فاقد هر گونه فارم (مزرعه استخراج) هستند و صرفاً فعالیتی پانزی‌گونه (هرمی یا کلاهبرداری) دارند، اما متأسفانه با توجه به ضعف سیستم نظارتی شاهد افزایش تعداد این شرکت‌ها و حجم وسیعی از کلاهبرداری هستیم. مبالغی که به صورت بیت‌کوین یا سایر ارزهای دیجیتال به راحتی از داخل کشور به خارج منتقل شده و مطمئناً در آینده نزدیک جبران این خسارت‌ها برای کشور غیرممکن خواهد بود.

تکلیف خودروهای دپوشده در گمرک چیست؟

این مطالبه واردکنندگان خودرو و مشکلات ثبت سفارش خودرو در سال ۹۵ است. دولت در آن زمان، تاریخی را مشخص کرد و گفت که از این تاریخ به بعد ورود خودروهای خارجی به کشور ممنوع است و سامانه ثبت سفارش بسته می‌شود. اما بعد از این ممنوعیت، سازمان صمت به یکباره سایت را باز می‌کند و خیلی از افراد دوباره اقدام به سفارش خودرو می‌دهند.

در حالی که قوه قضاییه بلافاصله بعد از این اقدام به موضوع ورود کرده و تعدادی از متخلفین را در سازمان صمت دستگیر و خودروهایی که آن زمان ثبت سفارش شده را قاچاقی و غیرمجاز عنوان می‌کند از آن زمان یعنی سه سال پیش تاکنون این خودروها از گمرک ترخیص نشده و بلاتکلیف هستند.

با توجه به اطلاعات دریافتی، سال گذشته یعنی ۱۰ ماه پیش، رئیس قوه قضاییه با سفر به استان بوشهر و بعد از بازدید از گمرک این استان، دستور تعیین تکلیف خودروهای دپو شده را صادر کرد اما متأسفانه اقدامی تاکنون در این خصوص صورت نگرفته است.

 

 

ابراهیم عزیزی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در برنامه پایش حضور یافت و به بررسی لوایح مصوب در مجلس و تأثیر طرح‌ها بر سفره مردم و بهبود معیشت مردم توضیح داد.

در این برنامه، نماینده مردم کرمانشاه در خصوص جزئیات طرح کمک معیشتی مجلس برای افراد مشمول، مصوبه اخیر خانه ملت در طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، شفافیت حقوق و مزایای مسؤولان، مبارزه با ویروس کرونا و شهدای عرصه سلامت به بخشی از مطالبات مردم در «فارس من» پاسخ می‌دهد.   

 

* گام‌های بلند مجلس برای ساماندهی اوضاع آشفته اقتصاد

عزیزی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مجلس به قول‌های خود در زمینه رفع مشکلات اقتصادی چقدر عمل کرده است، گفت: در تشریح برنامه‌های مجلس برای ارتقای وضعیت معیشتی مردم، دو موضوع قابل بحث است؛ یک بخش آن مربوط به جهش خدمت یعنی ایجاد رفاه، رفع فقر، تأمین معیشت و نیازهای اساسی مردم و بخش دیگر به پیشرفت، توسعه و رفع محرومیت اختصاص دارد. 

 

وی افزود: کشور ما در مباحث مربوط به رفع فقر و محرومیت‌زدایی موفقیت‌های چشمگیری داشته، همچنین در نهضت  خدمت‌رسانی و پیشرفت مثل هدفمندی یارانه‌ها، سهام عدالت، مسکن مهر، صندوق شکوفایی برای نخبگان، توسعه دانش، صندوق بیمه روستاییان و عشایر و ... افتخارات زیادی کسب کرده است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم اولویت کاری مجلس است لذا مجلس برای جهش خدمت و نهضت خدمتگزاری که قسمتی از آن اشاره به بحث معیشت مردم دارد، کمر همت بسته و تمام تلاش خود را در کاهش فشارهای اقتصادی انجام خواهد داد.

 

* طرح «تأمین کالاهای اساسی» مانعی بر کوچک‌تر شدن سفره خانوارها

عزیزی اضافه کرد: با توجه به تورم و گرانی که از جیب مردم هزینه می‌شود، سفره مردم کوچک شده است، بنابراین نباید مواردی پیش آید که سفره از این هم کوچکتر شود لذا باید طرحی ارائه شود که نیازهای اساسی و ضروری مردم به وفور و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد از این رو یکی از این طرح‌های بسیار مهم تأمین کالاهای اساسی است که به تأیید شورای نگهبان و دولت رسیده است.

 

وی در پاسخ به این سؤال که تأمین کالاهای اساسی تا چه اندازه می‌تواند باری از روی دوش مردم بردارد، گفت: تأمین کالاهای اساسی یک نیاز ضروری است لذا دولت و مجلس خادم مردم هستند و باید به وظیفه اصلی خودشان یعنی خدمت صادقانه به مردم و استفاده از ظرفیت‌های کشور با توجه به منابع موجود و عدم ایجاد خسارت به شهروندان گام بردارند.

عزیزی درباره ماجرای اختلاف دولت و مجلس در محل تأمین بودجه برای طرح معیشتی، اظهار داشت: شورای نگهبان به این طرح دو ایراد گرفته بود به طوری که ایراد اول عدم روشن بودن مشمولین و ایراد دوم مربوط به اصل ۷۵ قانون اساسی و عدم تأمین منابع مالی لازم بوده است که بعد از رفع ایرادات مجدداً این طرح به شورای نگهبان ارسال و مورد تأیید قرار گرفت و دیوان عدالت هم منابع قابل تأمین را گزارش داده است.

 

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس، به جزئیات طرح تأمین کالاهای اساسی، پرداخت و گفت: برای سه دهک اول که حقوق کمتر از حداقل حقوق مصوب می‌گیرند، ماهانه برای هر نفر ۱۲۰ هزار تومان و برای سایر دهک‌ها ماهانه ۶۰ هزار تومان برای هر نفر به حساب سرپرست خانوار واریز خواهد شد. هر چند که با توجه به نیازها این مبالغ بسیار ناچیز است.


 * اهتمام مجلس برای برقراری عدالت اجتماعی و اشتغال پایدار

وی به پرتکرارترین مطالبه مردمی و اینکه آیا برای حل مشکلات اقتصادی ناشی از بیکاری راه‌حلی وجود دارد، بیان کرد:  در بحث خدمت‌رسانی؛ اشتغال یکی از مهمترین دغدغه جوانان است. در اصل 28 قانون اساسی داشتن شغل برای افراد بحق است و ما باید در تأمین اشتغال پایدار با درآمد کافی چه در بخش دولتی و چه در بخش غیردولتی تمام تلاش خود را کنیم.

این نماینده مجلس ضمن اشاره به رفع دغدغه خانواده‌ها در زمینه اشتغال و معیشت خاطرنشان کرد: ما به دنبال این هستیم با تمرکز بر روی بحث نیروی انسانی خصوصاً جوانان، تمام توان خود را متناسب با نیازها و توانمندی‌های اقتصادی برای توسعه،  تولید، سرمایه‌گذاری و ساخت انبوه مسکن در شهرها و روستاها به کار بندیم.

 

* تخصیص اعتبارات تملک دارایی به استان‌های کم‌برخوردار

عزیزی در ادامه به دیگر مشکلات پیش‌روی مردم در سطح جامعه اشاره کرد و گفت: از عمده‌ترین مطالبات مردم مربوط به بخش سرمایه‌گذاری است لذا این بخش باید متناسب با نیازهای افراد صورت گیرد. این بدان معناست که در اصل 48 قانون اساسی صراحتاً اعلام شده همه استان‌ها با توجه به فراخور استعدادهایشان به طور یکسان از امکانات برخوردار شوند و درآمدهای ملی به صورت متوازن توزیع گردد.

 

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از ردیف بودجه‌های کشوری برای اجرای طرح‌های ملی و کلان استانی، افزود: سرمایه‌گذاری در بخش‌ طرح‌های عمرانی و تملک دارایی‌های سرمایه‌‌ای باید به طور دقیق بررسی شود و برای استان‌های کمتر برخوردار و یا متوسط، اعتبارات تخصیص داده تا سال به سال رشد و ارتقاء یابند همچنین نوع دیگر سرمایه‌گذاری‌ها، تسهیلات و ایجاد انگیزه از جمله معافیت‌های مالیاتی در استان‌ها است.

وی بحث بودجه سنواتی را از مهمترین اولویت در دستور کار مجلس عنوان کرد و گفت: در بودجه سنواتی امسال تمرکز بر روی تصویب بودجه‌ای کارآمد در بخش خدمت‌رسانی، پیشرفت و توسعه کشور است تا بتوانیم با تخصیص اعتبارات مناسب استان‌های محروم و توسعه‌نیافته هم در بخش آب، برق، گاز و راه، طعم برخورداری را بچشند.

 

عزیزی در پایان از پیگیری شفافیت آرای نمایندگان، شفافیت حقوق و مزایای مسؤولین، جاماندگان سهام عدالت و هدفمندی یارانه‌ها همچنین توازن بودجه ۱۴۰۰ در تمامی استان‌ها خبر داد و از ایجاد بستر و سازوکار مناسب برای اشتغالزایی جوانان سخن گفت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول