اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

ادامه بحران اطلاع‌رسانی در مدیریت استان اصفهان/ سخنگویی که فرصت پاسخ به خبرنگاران را ندارد

اپیدمی عدم اطلاع‌رسانی مناسب که ظاهرا در مجموعه مدیریتی فعلی استان سابقه طولانی دارد آن هم درست در مواقعی که مردم نیاز به اطلاع‌رسانی مناسب دارند، حالا در موضوع کرونا نیز این موضوع به شیوه‌ای قابل توجه نمایان شده است.

ادامه بحران اطلاع‌رسانی در مدیریت استان اصفهان/ سخنگویی که فرصت پاسخ به خبرنگاران را ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، با توجه به گسترش رسانه‌ها و فضای مجازی، پس از شیوع بحران کرونا و لزوم اطلاع‌رسانی‌ به موقع درباره ایجاد و اعمال محدودیت‌ها و سایر اخبار مربوط به کرونا، بیش از بیش احساس می‌شد.

در این موضوع نیز با توجه به اینکه استان اصفهان از همان ابتدا درگیر بیماری کرونا شده بود و با توجه به جمعیت مخاطب ۵ میلیون نفری در سطح استان، نیاز بود که آگاهی‌ و اطلاع‌رسانی در زمینه این بیماری به نحوه شایسته صورت گیرد.

موضوعی که به طور جدی در دستور وزارت بهداشت نیز قرار گرفت و با وجود چند تغییر اما اطلاع‌رسانی مستمر و روزانه در این رابطه، یکی از مأموریت‌های این وزارتخانه در ایام درگیری با همه‌گیری کرونا بوده است.

اما اپیدمی عدم اطلاع‌رسانی مناسب که ظاهرا در مجموعه مدیریتی فعلی استان سابقه طولانی دارد و در مواقعی که مردم نیاز به اطلاع‌رسانی مناسب دارند این نقص بیشتر به چشم می‌اید. برای مثال استانداری اصفهان در موضوعات انتخابات مجلس، نحوه فعالیت مدارس در مواقع خاص یا اطلاع‌رسانی درباره فعالیت مدارس و نهادها در جریان آلودگی‌ هوای اصفهان و شهرستان‌های استان در سال گذشته، به نحو شایسته عمل نکرده و با انتقادات شدید مردم و اصحاب رسانه مواجه بوده است. اتفاقات و نواقص رخ داده در حوزه اطلاع‌رسانی استانی و فرمانداری‌ها در موضوع کرونا نیز که چالش جدید استان بود، این موضوع را به شیوه‌ای قابل توجه نمایان ساخت.

پس از آغاز بحران کرونا، استاندار اصفهان، مجموعه علوم پزشکی اصفهان و رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را به عنوان سخنگوی ستاد کرونا در اصفهان اعلام کرد اما در همان آغاز کار طاهره چنگیز نیز بنابر آنچه مشغله زیاد کاری می‌دانست این مسؤولیت را به آرش نجیمی، مسؤول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سپرد تا پاسخگوی سوالات خبرنگاران باشد.

اما این تغییرات، ضعف هماهنگی و عدم اعمال وحدت رویه در خبررسانی، کل مجموعه رسانه‌های استان و مردم را دچار سردرگمی کرده و علاوه بر آن عدم ارتباط‌ گیری مناسب سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با خبرنگاران نیز بر این چالش افزوده بود.

پس از ابلاغ تشکیل ستادهای استانی مقابله با کرونا، عباس رضایی استاندار اصفهان در ابلاغی حجت‌اله غلامی، معاون امور عمرانی استانداری اصفهان را به عنوان سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا منصوب کرد و مقرر شد که کلیه اطلاع‌رسانی در زمینه اعمال محدودیت‌های ستاد کرونا و سایر مسائل کرونا به غیر از مسائل مربوط به درمان که در حوزه پاسخگویی دانشگاه علوم پزشکی بود، توسط غلامی به رسانه‌ها منعکس شود.

بر این اساس مقرر شد که در قالب کنفرانس‌های هفتگی، غلامی به صورت مجازی پاسخگوی سؤالات خبرنگاران در زمینه بیماری کرونا باشد؛ اما کار به اینجا ختم نشد و عدم تشکیل جلسات هفتگی آنلاین کنفرانس خبری و همچنین ابهامات متعدد در پاسخگویی‌ها، افکار عمومی و رسانه‌ها را سردرگم می‌کرد؛ برای مثال در حالی چندین بار از سوی ستاد استانی اعلام شد که تردد بین شهری در استان ممنوع است که این ممنوعیت تنها در پلیس راه‌های استان اعمال می‌شد و سایر مبادی شهرها به ویژه شهر اصفهان به روی مسافران باز بودند.

معضل و چالش دیگر اما عدم پاسخگویی صحیح آقای سخنگو به خبرنگاران است؛ چه بی‌توجهی‌ها و یا سانسور سؤالات در نشست‌های مجازی و چه در مواقعی که خبرنگاران برای پرسش موضوعی درباره موضوع کرونا با آقای سخنگو تماس می‌گیرند. بارها شنیده شده که خبرنگاران اصفهانی در چندین مرتبه با لحنی ناشایست از دریافت پاسخ پرسش خود از سخنگوی ستاد کرونا (که وظیفه اصلی وی پاسخگویی است) به دلیل آنچه مشغله زیاد عنوان می‌شود، باز مانده‌اند.

آخرین مورد این نقص اطلاع‌رسانی مفرط هم در هفته گذشته رخ داد و در حالی که همه مردم منتظر دریافت اخبار و اطلاعات درباره تمدید یا عدم تمدید محدودیت‌های احتمالی در استان اصفهان بودند، کنفرانس خبری مجازی آقای سخنگوی ستاد مقابله با کرونا نیز لغو شد. در این شرایط عملا خبرنگاران تنها با تماس مستقیم می‌توانستند پاسخ سوالات را از سخنگوی ستاد کرونا دریافت کنند، اما خبرنگار فارس پس از ۴ بار تماس با حجت‌اله غلامی در نهایت با لحنی خارج از شأن خبرنگار با عدم پاسخگویی به بهانه مشغله مواجه و نتوانست پاسخ سوالات خود را دریافت کند.

سؤال جدی اصحاب رسانه در ماه‌های اخیر از رئیس ستاد مقابله با کرونای استان اصفهان این است که آیا بهتر نبود فردی که مشغله کمتری را در مجموعه استانداری اصفهان دارد و البته با ادبیات تعاملات اجتماعی و سواد رسانه‌ای آشنایی بیشتری دارد برای این سمت انتخاب می‌شد تا موضوع اقناع افکار عمومی از سوی ستاد مقابله با کرونا به صورت صحیح رخ دهد و مشکلات این چنینی حادث نشود؛ سؤالی که بدون شک پاسخ درست و اقدام مناسب درباره آن می‌تواند مانع از شکل‌گیری بحرانی به نام ضعف در اطلاع‌رسانی و سردرگمی مردم در دل بحران کرونا شود.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ص۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول