اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

مدیر انتشارات لب‌المیزان: کمبود کاغذ مشکل اساسی ما است

مدیر انتشارات لب‌المیزان گفت: مشکل اساسی ما بحث کاغذ است زیرا خیلی محدود است. البته بعضاً همکاری‌هایی می‌شود ولی آنچه اختصاص داده شده، جواب‌گوی نیاز ما نیست.

مدیر انتشارات لب‌المیزان: کمبود کاغذ مشکل اساسی ما است

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، گروه فرهنگی «المیزان» در سال ۱۳۶۹، با همکاری عده‌ای از معلمان و دانشجویان و طلاب در راستای پشتیبانی و تدارک جلسات استاد اصغر طاهرزاده تشکیل شد و کار خود را ابتدا با ضبط جلسات استاد در قالب نوار و تکثیر جزوات ایشان شروع کرد.

این گروه در ادامه اقدام به ضبط صوتی و بعضاً تصویری جلسات در قالب CD و DVD و تبدیل جزوات به کتاب کرد. در سال ۱۳۸۲ با دریافت مجوز نشر، ویرایش و چاپ و نشر کتاب‌ها سرعت گرفت و تا به امروز تعداد عناوین کتب منتشره به عدد ۶۵ رسیده است.

انتشارات لب‌المیزان چند سالی در نمایشگاه تهران حضور داشت اما به دلیل هزینه‌های بالا و همچنین امکانات محدود ادامه حضور را مقرون به صرفه ندانست. از این رو با مشارکت برخی از ناشران مثل نشر معارف کتب خود را در نمایشگاه کتاب عرضه کرد.

از سال ۱۳۸۴، گروه فرهنگی المیزان فعالیت‌های خود را به فضای مجازی کشاند و سایت لب‌المیزان را راه‌اندازی کرد. در ادامه بیان فعالیت‌های گسترده این گروه با «مرتضی توکلی»، «مدیر انتشارات لب‌المیزان» گفت‌وگویی صورت گرفت که در ادامه می‌خوانید.

* کار نشر را با پیاده‌سازی مباحث شروع کردید؟

عمده فعالیت ما متمرکز بر مباحث استاد اصغر طاهرزاده است. این مباحث یا به صورت صوتی بوده و پس از آن پیاده شده و سپس ویرایش شده و یا جزواتی بوده که بازنویسی و ویرایش شده‌اند که مجموع این بازنویسی‌ها ۶۵ اثر شده است.

مباحث استاد طاهرزاده غالباً‌ با محوریت عرفان نظری و مباحث دینی است.

* این ۶۵ اثر به جز مباحث صوتی هستند که پیاده شده‌اند؟

بله. مباحث صوتی از این آثار منتشر شده مجزا هستند. البته برخی از مباحث صوتی پیاده‌سازی شده و به صورت کتاب تدوین شده است.

* کدام یک از آثارتان به عنوان کارویژه نشر لب‌المیزان محسوب می‌شوند؟

آخرین اثری که منتشر شده، با عنوان «فُصوص الحِکَم» نوشته مرحوم شیخ اکبر محی‌الدین ابن‌عربی است که استاد طاهرزاده شرح و ترجمه مفصلی بر آن نوشته‌اند. این کتاب در باب عرفان نظری است و به گفته استاد طاهرزاده، خیلی از مباحثش با زمان فعلی قابل تطبیق نیست. البته تنوع موضوعات در بین آثار استاد بسیار زیاد است و هرکدام به نوعی کارویژه محسوب می‌شوند، اما این کار تازه‌ترین و ویژه‌ترین اثر انتشارات است.

* درباره سایت مؤسسه و خدماتی که در آن ارائه شده است، کمی توضیح دهید.

در سایت لب‌المیزان، تمام آثار آقای طاهرزاده از جمله کتاب، جزوات، حدود صد یادداشت ویژه و همچنین پرسش و پاسخ‌هایی که به صورت مکتوب از استاد پرسیده‌اند، در بخش مکتوبات گردآوری شده‌اند. تمام فایل‌های صوتی جلسات استاد هم به صورت صوتی و رایگان در سایت بارگزاری شده است. همه آثار مکتوب به صورت pdf و word در سایت موجود است.

* علت این بارگزاری‌های رایگان چیست؟

این کار به دلیل این است که آقای طاهرزاده معتقدند قرار است یک کار فرهنگی انجام دهیم و اصلاً نیازی به درآمدزایی هم نداریم. از طرفی هم مخاطبانی که توانایی مالی ندارند و برای خرید کتاب به مشکل برمی‌خورند، بتوانند از فایل pdf کتاب‌ها و جزوات، بدون هیچ هزینه‌ای استفاده کنند.

*به نظر شما آیا نمایشگاه مجازی کتاب می‌تواند خلأ نمایشگاه بین‌المللی کتاب را پوشش دهد؟

اگر این کار فقط در حد اطلاع‌رسانی باشد، بله، می‌تواند این خلأ را پر کند. اما در نمایشگاه بین‌المللی مخاطب کتاب را در دستش می‌گیرد و آن را لمس می‌کند و با آن ارتباط می‌گیرد؛ اما در نمایشگاه مجازی چنین ارتباطی برقرار نمی‌شود.

* حمایت‌های دولت و ارشاد در دوره کرونا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا توانسته است مشکلات به وجود آمده را حل و فصل کند؟

مشکل اساسی ما بحث کاغذ است که خیلی محدود است. البته بعضاً همکاری کرده‌اند ولی آنچه اختصاص داده شده، جواب‌گوی نیاز ما نیست.

*کاغذ یارانه‌ای دریافت نکرده‌اید؟

دریافت کرده‌ایم؛ اما فقط همان کاغذی بود که از طرف مجمع پیگیری شد و به دست ما رسید. منتهی متناسب با نیاز ما نیست. مجدداً هم ثبت‌نام کردیم اما تا سیر اداری را طی کند، زمان می‌برد. البته آنچه ما درخواست می‌دهیم، خیلی کمتر از نیازمان است.

* راه‌های دسترسی مردم به کتاب‌های شما چیست؟

علاوه بر سایت که در دسترس عموم قرار دارد، با کتابفروشی‌ها و سایت‌های معتبر برای فروش آثار استاد همکاری می‌کنیم. مخاطبان می‌توانند با مراجعه به کتابفروشی‌ها در کل کشور، آثار استاد را تهیه کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول