اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

مطالعات فینسک را در دسترس نمایندگان قرار دهید/ اجرای این پروژه توجیه فنی و اقتصادی ندارد

پروژه سد فینسک با شتاب بی سابقه ای در حال پیشرفت فیزیکی است. باوجود تمام اما و اگرها و دلایل علمی کارشناسان حوزه آب و خاک این پروژه دوباره ردیف بودجه اختصاصی دریافت کرده است. این در حالی است که مطالعات زیست محیطی در باب راه‌اندازی این سد ناقص بوده و صرفا از سوی اداره محیط زیست استان سمنان تایید شده است.کارشناسان و دوست‌داران محیط زیست خواستار توضیح وزیر نیرو دراین باره شده‌اند.

مطالعات فینسک را در دسترس نمایندگان قرار دهید/ اجرای این پروژه توجیه فنی و اقتصادی ندارد

خبرگزاری فارس - گروه محیط زیست: ردیف بودجه سد فینسک در منطقه پشت کوه استان سمنان در بودجه 1400 ردیف بودجه ای بالغ بر 140 هزار میلیون ریال دریافت کرده است. به گفته منابع محلی پروژه های حفاری در این منطقه در سه شیفت از شبانه روز ادامه دارد و با تزریق اعتبار به این پروژه به زودی شاهد اثرات مخرب زیست محیطی آن خواهیم بود.کارشناسان حوزه آب و خاک، مخالفان انتقال بین حوضه ای آب و همچنین دوست داران محیط زیست خواستار پاسخگویی فوری وزیر نیرو در باب مطالعات و کار کارشناسی ادعا شده در خصوص این پروژه شده‌اند.

***وعده‌ای که اجرایی نشد

کارشناسان و چهره‌های دانشگاهی حوزه آب و خاک از متولیان و موافقان احداث سد فینسک در چند مرحله د عوت به برگزاری مناظره کردند. تلاشی که در چند ماه گذشته نیز با دعوت از وزیر نیرو برای ارائه توضیحات به نمایندگان مجلس ادامه داشت. اما دعوت به این نشست ها راه به جایی نبرد. وزیر نیرو در مهرماه امسال در جلسه طرح سوال به مجمع نمایندگان استان مازندران تعهد داد تا مجموعه مطالعات فنی، اقتصادی و زیست محیطی مربوط به پروژه سد فینسک را منتشر و در اختیار نمایندگان قرار دهد. وعده‌ای که با وجود نامه‌نگاری‌ها و امضاهای متعدد کارشناسان و دوست‌داران محیط زیست هیچ‌گاه اجرایی نشد.

***درخواست رییس کمیسیون کشاورزی مجلس

در جلسه پیشین کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نمایندگان در قالب کارگروه ویژه‌ای خواستار انتشار مطالعات انجام شده از سوی وزرات نیرو در خصوص اجرای پروژه سد فینسک شدند. ریاست این کمیسیون از نمایندگان وزارت نیرو در خواست کرد تا این مطالعات را در اختیار نمایندگان مجلس بگذارند. این درخواست نیز مورد توجه قرار نگرفت و گمانه زنی ها در باره عدم انجام مطالعات کافی و پیش نیازهای لازم قبل از اجرای این عملیات پرهزینه در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

***نماینده مردم ساری و میاندرود:اجرای این تخلف آشکار را متوقف کنید

نماینده مردم ساری و میاندرود داشتن ردیف بودجه برای اجرای یک پروژه را دلیلی برای صحیح بودن آن نمی‌دارند. «علی بابایی کارنامی» درباره ردیف بودجه این پروژه که حالا تبدیل به برگ برنده موافقان اندک احداث آن شده است می‌گوید: «بارها شاهد این بوده‌ایم که پروژه‌ای از سوی مجلس در ادوار مختلف ردیف بودجه دریافت کرده است اما در میانه راه و با روشن شدن تبعات مخاطره آمیز پیشرفت فیزیکی آن به سرعت متوقف شده است. اکنون تنها دلیل موافقان اجرای عملیات این سد همین ردیف بودجه‌ای است که دوباره با اختصاص اعتبار گزافی به آن تخصیص داده شده است اما به زودی تلاش‌ها و پیگیری‌های کارشناسان این حوزه که اشراف کافی به اثرات مخرب زیست محیطی این پروژه دارند نتیجه خواهد داد.»

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که حتی کارشناسان ارشد وزارت نیرو نیز بیان کرده‌اند که احداث این سد هیچ گونه توجیه فنی و اقتصادی ندارد، ادامه می‌دهد: «تخلف‌های آشکاری در خصوص احداث این سد انجام شده است. با استناد به همین تخلف‌ها است که مترصد ایجاد توقف ادامه روند این پروژه هستیم. نخستین تخلف در خصوص پروژه احداث سد فینسک این است که این عملیات بدون مطالعات کافی و صدور مجوزهای به روز زیست محیطی آغاز شده است. بارها در جلسات مختلفی که در دیوان محاسبات، وزرات نیرو و کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس داشتیم درخواست کردیم تا مطالعلاتی که ادعای آن می‌شود را در دسترس کارشناسان قرار دهند اما هر بار از این خواسته سرباز زده شده است. به نظر می رسد این پروژه مغایرت های جدی با اصل 50 قانون اساسی داشته باشد چرا که مخاطرات زیست محیطی حاصل از آن برای کارشناسان این امر روشن است.»

بابایی کارنامی همچنین به هزینه‌های نجومی این پروژه اشاره می‌کند و آن را فاقد توجیه اقتصادی می‌داند: «خدا می‌داند که ما به این پروژه در قالب یک طرح منطقه‌ای نگاه نمی‌کنیم چرا که می‌بینیم در کنار اجرای آن تا چه اندازه بیت‌المال بیهوده صرف می‌شود. انتقال بین حوضه‌ای آب را یک به عنوان یک پروژه ملی تعریف می‌کنند اما اجرای سد فینسک به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد. در اجرای این عملیات  برای دستیابی به 6 میلیون متر مکعب آب هزینه‌ای بالغ بر 2 هزار و 200 میلیارد تومان صرف می‌شود. شما این را به هر کارشناسی بگویید به شما خواهند گفت که این پروژه با این هزینه‌های سرسام‌آور آن هم در زمانی که ما در تحریم و جنگ اقتصادی به سر می بریم نادرست است.»

نماینده مردم ساری مردم سمنان را همسایه دیرینه ساکنان این شهر می‌داند و می‌گوید به دنبال نزاع بر سر انتقال بین حوضه‌ای آب نیستیم: «مسئولان و مردم محترم استان سمنان برای ما نیز عزیز هستند و دغدغه آن‌ها مسئله ما نیز هست اما اجرای این پروژه در دراز مدت دردی را دوا نمی‌کند. باید توجه داشته باشیم که مخاطرات زیست محیطی مسئله‌ای نیست که تنها مردم روستاها و شهرهای مبدا در انتقال آب بین حوضه‌ای را درگیر کند. این اقلیم‌ها به هم متصل هستند. ما در مجلس شورای اسلامی تنها نماینده مردم شهر خود نیستیم و باید به منافع ملی نیز توجه داشته باشیم. نمی‌توانیم برای حل یک مشکل ناچیز انبوهی از مخاطرات زیست محیطی و مسائل معیشتی دیگر را برای مردم بوجود بیاوریم. امیدواریم که مجموع تلاش های کارشناسان این حوزه به خروجی مطلوب برسد و به زودی شاهد حضور وزیر نیرو برای پاسخگویی در خصوص اجرای عملیات شتابزده این سد در حضور نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی باشیم.»

انتهای پیام /

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول