اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

حدود 11 درصد منابع بانکی کشور در اختیار حوزه صنعت است

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه طبق آمار رسمی ارائه شده 35 درصد منابع مالی بانک‌ها در اختیار صنایع است، گفت: عملا 11 تا 12 درصد منابع مالی کشور در اختیار حوزه صنعت قرار می‌گیرد.

حدود 11 درصد منابع بانکی کشور در اختیار حوزه صنعت است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران، ظهر امروز در بیست و دومین نشست هیات نمایندگان اتاق البرز که روز سه شنبه ۱۸ آذر در اتاق بازرگانی البرز برگزار شد، با اشاره به اینکه بهبود شرایط بازار ارز در وضعیت اقتصادی صاحبان صنایع تأثیرگذار خواهد بود، گفت: جهش دلاری که در کشور اتفاق افتاد تا جدود به نفع فعالان اقتصادی بود.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران، با اشاره به نقش برجام در فعالیت اقتصادی، اظهار کرد: باید در حوزه اقتصادی شرایط و احتمالات پس از مذاکره را در نظر بگیریم چرا که ممکن است در این شرایط مسئله دلار با تغییراتی مواجه شود.

وی با اشاره به اینکه ممکنه است در آینده تحریم‌ها از میان برداشته شوند، ادامه داد: بهتر شدن شرایط صادرات کالا و افزایش درآمد نفتی می‌تواند در اقتصاد کشور و فعالیت صاحبان صنایع بسیار تأثیر گذار باشد.

وی با اشاره به اینکه طبق آمارهای رسمی ارائه شده حدود ۳۵ درصد از منابع مالی بانک‌های کشور در اختیار صنعت است، عنوان کرد: اما این آمار در واقع صحیح نیست چراکه در رقم اعلام شده بخشی به خدمات و قسمتی نیز سهم مسکن یا معدن است و عملا رقمی برابر ۱۱ تا ۱۲ درصد منابع بانکی کشور در اختیار  حوزه صنعت است.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه جهش‌های ارزی بزرگترین معضل صاحبان صنایع است، تصریح کرد:  پیش از این موضوع منابع مالی دغدغه این گروه بود اما بی ثباتی بازار ارز چالش بزرگ سر راه امروز آن ها است.

وی همچنین در خصوص صنعت داروی کشور با این توضیح که در حال حاضر بیشترین صادرات داروی ایران به سه کشور عراق، افغانستان و سوریه است، گفت: اما فعالان این حوزه مشکلاتی در مورد برگشت ارز حاصل از صادرات دارو دارند؛ چون این مهم برای این فعالان صنعتی بیش از یکسال به طول می انجامد؛ در نتیجه باید زمان بیشتری در مورد رفع تعهدات ارزی به آنها تخصیص داده شود.

به گفته این مقام مسؤول حدود هشت میلیون تن کالای وارداتی معطل مانده در گمرکات کشور ترخیص شد و از این طریق بخشی از مواد اولیه صنایع کشور نیز تامین شدند؛ البته هنوز بحران گریبانگیر صنعت در خصوص تامین مواد اولیه به طور کامل رفع نشده است.

انتهای پیام/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول