اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

قطعات ریلی ساخت داخل اجازه واردات ندارد/ فراخوان تولید قطعه در صنایع ریلی

وزیر راه و شهرسازی گفت: هر قطعه‌ای که در داخل توسط کارخانه‌‌های داخلی صنایع ریلی ساخته می‌شود اجازه خرید از خارج کشور ندارد و برای قطعه‌ای که نیاز است در داخل ساخته شود، فراخوان داده شده است.

قطعات ریلی ساخت داخل اجازه واردات ندارد/ فراخوان تولید قطعه در صنایع ریلی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد اسلامی در حاشیه انعقاد تفاهم‌نامه ساخت و تولید انبوه چرخ منوبلوک واگن باری که برای اولین بار در کشور ساخته می‌شود، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: باید باور کنیم که کشور ما مملو از ظرفیت و استعداد است، البته تفکر در راه‌آهن از گذشته وجود داشت و جهاد خودکفایی در راه‌آهن از اول انقلاب اسلامی پیگیری می‌شد؛‌ راه‌آهنی‌ها همیشه به دنبال این بودند که کارهای خود را، خود انجام دهند، اما در دوران مختلف این موضوع در فراز و نشیب قرار داشت.

وی ادامه داد: اما در دوره فعلی با تلاش همه کارکنان و مدیران راه‌آهن سازوکار این کار فراهم و مسؤولیت‌ها به خوبی تعریف شد تا هر کسی به درستی نقش خود را ایفا کند؛ مهم‌ترین اقدام از این سازوکار، راه‌اندازی مرکز جهادی و پیشرفت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است که تلفیقی از نخبگی و خبرگی است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: این مرکز همه مسأله‌ها، معضلات و وابستگی‌های شرکت راه‌آهن را احصا کرده است، همه نظارت، پیشنهادات و همه مواردی که می‌توانست در بدنه راه‌آهن وجود داشته باشد، از ترکیب دو قشر نخبه و خبره بررسی شده است، ارتباط مناسبی با شرکت‌های دانش بنیان ایجاد شده است، ظرفیت شرکت‌ها شناسایی شدند، برای مشکلات راه حل پیدا شده است و تا مرز فناوری و محصول پیش رفته‌ایم.

اسلامی اظهار داشت: هر سه شنبه در راه‌آهن، سه شنبه‌های ریلی با طعم فناوری برگزار می‌شود که امروز چهارمین  جلسه آن برگزار شد و هر هفته نتایج و تأییدیه‌های آن ظهور و بروز می‌یابد که یا از جنس نرم‌افزاری است و یا از جنس سخت‌افزاری نظیر تولید همین چرخ منوبلوک و ترمز ملی قطار است که برای اولین بار در کشور رخ می‌دهد.

وی گفت: مواردی که ذکر شد امروز در راه‌آهن به یک جریان تبدیل شده است، سامانه رونق و جهش تولید صنعت ریلی همه‌ اقلام در آن ثبت شده است. قطعه‌ای که در داخل ساخته می‌شود اجازه خرید از خارج کشور ندارد و برای قطعه‌ای که نیاز است در داخل ساخته شود، فراخوان داده شده است، مذاکرات هر روز برقرار است و حاصل کار این است که جریانی پیوسته و یکپارچه متشکل از ظرفیت راه‌آهن داریم و شرکت‌های دانش بنیان و کارخانجات صنایع ریلی داخلی به هم مرتبط شده‌اند و خروجی آن ارتقاء سطح قابلیت ملی در بخش ریلی است که در زیرساخت و سامانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: سال گذشته جشن خودکفایی تولید ریل را برگزار کردیم،‌ امروز گفتمانمان با شرکت ذوب‌آهن درباره تحویل بیشترِ ریل است یعنی به ذوب‌آهن فشار می‌آوریم که تولیدات خود را در حوزه ریل بیفزاید در حالی که تا چند وقت پیش وابستگی خارجی داشتیم.

وی بیان کرد: ترمز قطار فوق‌العاده مهم است که ما توانستیم به تکنولوژی آن دست یابیم و تولید کنیم، چرخ منوبلوک قطار تا پیش از این، از خارج وارد می‌شد و و این جزو بخش‌های حساس یک واگن است که قطعا بدون فناوری و کار دقیق اجرا نمی‌شد.

اسلامی بیان کرد: سیستمی که بر پایه استانداردها و معیارهای فنی و عملیاتی برپا شده است، آنالیز و نظارت شد و آزمایش‌های آن انجام شده است و به قابلیت اطمینان رسیده‌‌ایم که از چرخ و ترمز قطار که دو موضوع بسیار مهم و حساس واگن‌سازی است، بهره‌برداری کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که تولید چرخ و سیستم ترمز ملی چه میزان در کسب بازارهای منطقه‌ای موفق خواهد بود؟ گفت: فعلا در آغاز راه هستیم، باید انضباط فکری و رفتاری پابرجایی در این صنعت داشته باشیم تا بتوان بر ریل مطمئن حرکت کرد، موضوع «ایران روی ریل به سوی پیشرفت» فقط یک شعار نیست، بلکه آرزوی تحقق یافته‌ای است و قطعا این موضوع را ارتقاء می‌دهیم، این یک جریان است و به کارگیری همه استعدادها خصوصا جوانان را در دستورکار قرار داده‌ایم، در همین مرکز  جهادی پیشرفت راه‌آهن جوانان تحصیل‌کرده فعال هستند و با انگیزه و علاقه کار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند‌.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: برای واگن‌های مسافری هم تولید قطعات لازم در داخل کشور پیگیری شده است، ما لکوموتیو پارس 33 در کشور ساخته‌ایم‌، روی  چرخ واگن مسافری هم کار می‌شود و ساخته خواهد شد این موضوع‌ در مرحله تکمیلی است‌.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول