اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

معاون وزیر خارجه آمریکا: سفارت ما در بغداد هرگز بسته نمی‌شود

معاون وزیر خارجه آمریکا طی یک نشست خبری ویدئو کنفرانسی در بغداد گفت که سفارت آمریکا در بغداد هرگز بسته نمی‌شود.

معاون وزیر خارجه آمریکا: سفارت ما در بغداد هرگز بسته نمی‌شود

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «دیوید شنکر» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک روز سه شنبه تاکید کرد که سفارت کشورش در بغداد باز می‌ماند و هرگز بسته نخواهد شد.

بر اساس گزارش پایگاه خبری بغداد الیوم، او طی یک نشست خبری ویدئویی با خبرنگاران در بغداد درباره تصمیم کاخ سفید برای کاهش حضور کارمندان نمایندگی دیپلماتیک آمریکا در عراق گفت: «کادر اصلی در بغداد باقی است و همچنین مستشاران و نیروهای امنیتی آمریکایی در عراق هستند و سفارت هم هرگز بسته نخواهد شد.»

شنکر افزود: «دولت واشنگتن و تیم‌هایی که در عراق هستند همگی به روابط دو جانبه با بغداد متعهدند و کاهش موقت کارکنان سفارت هرگز بر روابط میان دو کشور تاثیر نخواهد گذاشت.»

او با این ادعا که تعهد آمریکا به عراق و عراقی‌ها ادامه دارد، گفت:« حمایت‌ها از عراق در همه سطوح امنیتی بهداشتی اقتصادی و غیره ادامه دارد و البته حفاظت از آمریکایی‌ها در عراق در راس اولویت‌های ماست.»

او با بیان اینکه وزارت خارجه آمریکا به ارزیابی امنیت و حفاظت از سفارتخانه‌های خود در همه جای جهان از جمله عراق ادامه می‌دهد، گفت:« ما مطابق با شرایط امنیتی و بهداشتی و حتی در شرایط اعیاد و مناسبت‌ها حضورمان را در عراق تقویت می‌کنیم.»

نشریه پولیتیکو و شبکه اسکای نیوز دوازدهم آذر ماه به نقل از مقامات آمریکایی مدعی شدند که این واشنگتن نیمی از کارمندان سفارت خود در عراق را از این کشور خارج می‌کند. به گفته این منابع، دستورات مربوط به خارج کردن کارکنان و دیپلماتها به خاطر توصیه فرماندهان سرویس اطلاعات آمریکا و پنتاگون است که تأکید دارند، تهدیدات جدی در این خصوص وجود دارد.

دفتر رسانه‌ای سفارت آمریکا در بغداد در پاسخ به سؤالی در خصوص کاهش نیمی از دیپلمات‌های خود اعلام کرد که وزارت خارجه این کشور به طور دائم تغییراتی در خصوص حضور دیپلمات‌ها در سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها در تمامی نقاط جهان با توجه به شرایط امنیتی آن کشورها یا تعطیلات یا شرایط بهداشتی اعمال می‌‌کند.

در پاسخ سفارت آمریکا همچنین آمد: «تضمین امنیت کارمندان دولت و شهروندان آمریکا و امنیت تأسیساتمان در رأس اولویت‌هایمان قرار دارد».

این سفارتخانه در ادامه حاضر به اظهار نظر صریح در خصوص جزئیات کاهش نیمی از دیپلمات‌های آمریکا در عراق نشد و گفت که در این خصوص نظری ندارد؛ اما تأکید کرد که به شراکت دیپلماتیک با عراق ادامه می‌دهد و «متیو تولر» سفر واشنگتن در بغداد و دیپلمات‌های آمریکایی همچنان در بغداد حضور دارند.

موضوع اخراج نیروهای آمریکا از عراق بعد از آن جدی و تبدیل به خواسته پارلمان این کشور و یک قانون مصوب شد که ارتش تروریستی آمریکا، شماری از نیروهای الحشد الشعبی و ارتش عراق را در غرب این کشور هدف قرار داد و بعد از آن در اقدامی جنایتکارانه، شهید سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به همراه «ابومهدی المهندس»، معاون رئیس سازمان الحشد الشعبی و نیروهای مرتبط به این سازمان در تاریخ ۱۳ دی ماه گذشته به شهادت رساند.

حال با نزدیک شدن به سالگرد این جنایت تروریستی، واشنگتن از کاهش شمار کارمندان سفارت خود در بغداد خبر می‌دهد و «ریچارد شمیرر» سفیر پیشین آمریکا در عمان می‌گوید: یقینا واشنگتن به دولت عراق فشار وارد می‌کند تا ارتباط محکمی با ایران نداشته باشد.

شمیر در عین حال اذعان می‌کند که آمریکا، موضع محکم دولت عراق در قبال این مسئله را می‌داند؛ زیرا ایران یک کشور همسایه است که در عراق منافع و نفوذ دارد و آمریکا نیز باید روابط خود را با عراق حفظ کند..اما هیچ کس در کاخ سفید دوست ندارد سناریوی بنغازی تکرار شود که در جریان آن، «کریس استیفنز» سفیر آمریکا در سال ۲۰۱۲ کشته شد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول