اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

چرخه‌های ناکارآمد مدیریتی با حضور جوانان متحول می‌شود/ مطالبه‌گری هدفمند دانشجویان باید مدیران کهنسال را کنار بزند

مدیر خبرگزاری فارس در استان اصفهان گفت: از چرخه‌های ناکارآمد تصمیم‌گیری و مدیریت باید عبور کرد که نیاز به روحیه و نگرش تازه و به روز است، اگر بخواهیم در مسیر فعلی ادامه دهیم قطعأ با اقتصادی بدون ثبات روبه رو و کشور دچار تزلزل خواهد شد.

چرخه‌های ناکارآمد مدیریتی با حضور جوانان متحول می‌شود/ مطالبه‌گری هدفمند دانشجویان باید مدیران کهنسال را کنار بزند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، علی صالحی شامگاه سه‌شنبه در ویژه برنامه مجازی روز دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت‌آباد با بیان اینکه درس خواندن و پژوهش اولین وظیفه دانشجویان هست اما تنها وظیفه نیست، اظهار کرد: دانشجویان و جوانان موتور محرکه کشور هستند باید در دوران دانشجویی از فرصت مهارت‌آموزی استفاده کرده و برای حضور در جامعه آماده شوند؛ مهم‌ترین مولفه‌ای که باید در دوران دانشجویی تمرین کرد این است که نسبت به اتفاقات پیرامون بی‌تفاوت نباشیم و به صورت منطقی و کارآمد موضع بگیریم و مطالبه کنیم.

این کارشناس اقتصادی با بیان این که در شرایطی که دولت دچار بحران ارزی است، چیزی حدود ۷۰۰ میلیون دلار معادل یکسال گندم مصرفی کشور کالاهایی لوکس مانند غذاهای حیوانات خانگی وارد کشور می‌شود که بی‌تدبیری در حوزه واردات را نشان می‌دهد، اظهار کرد: با واردات بی رویه این قبیل کالاها چرخه تولید داخلی و اشتغال از دست می‌رود و به ذخیره ارزی کشور نیز چوب حراج ‌زده می‌شود.

مدیر خبرگزاری فارس در استان اصفهان با بیان اینکه در چند ماه گذشته یکی از انبارهای گمرک اصفهان مملو از چوب دسته بیل وارداتی است، افزود: با توجه به شرایط سخت اقتصادی کشور ارز ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان برای واردات دسته بیل هزینه می‌شود؛ از طرف دیگر در حالی که کارخانه پلی‌اکریل اصفهان که منبع تولید کالاهای با ارزش افزوده بالا است زیر ظرفیت تولید فعالیت می‌کند و چرخ تولید آن می‌لنگد اما کالاهایی نظیر همین تولیدات این کارخانه و با ‌کیفیت کمتر و گران‌تر وارد کشور می‌شود.

وی افزود: در یک تا دو سال گذشته از تولید کارخانه پلی‌اکریل اصفهان می‌توانستیم ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان درآمد برداشت کرد اما به دلیل اختلاف بین معاون و مشاور استاندار اصفهان، بخش بزرگی از خط تولید کالای استراتژیک کارخانه پلی‌اکریل یعنی اکریلیک تعطیل است که به سوءمدیریت مدیران برمی‌گردد.

صالحی با انتقاد از کم تحرکی در حوزه دانشجویی کشور گفت: بخش عمده سوءمدیریت و نقص در تصمیم‌گیری‌ها در کشور به دلیل روی کار آمدن مدیران با کهولت سن است که دوران پایان خدمت کاری را می‌خواهند با فرود آرام سپری کنند اما دود آن در چشم جوانان می‌رود؛ فقط در یک نمونه در همین استان اصفهان برای تأمین اجتماعی به عنوان متولی بیمه بیکاری کارگران اصفهانی که از بحران کرونا خسارت دیدند، پس از هشت ماه بلاتکلیفی مدیریتی، تازه در هفته اخیر تصمیم‌گیری شده و مدیران ارشد استانی هم تلاش مؤثری برای تسریع آن نداشته‌اند.

مشاور اسبق معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان افزود: در حوزه مدیریتی کشور هنوز تصمیمات به صورت سنتی و غلط گرفته می‌شود، چرخه تصمیم‌گیری معیوب بوده و با خروجی و بهره‌وری پایین همراه است و از طرفی جنبش دانشجویی نیز جز موارد معدودی، تحرک لازم در شناسایی و مطالبه درست در این زمینه‌ها را ندارد.

وی بیان کرد: در استان اصفهان از ظرفیت‌های بالقوه جوانان به خوبی استفاده نشده است و جنبش دانشجویی باید نسبت به این وضعیت مطالبه‌گری کند تا امثال مدیر خسته و ناتوان در سخنگویی ستاد مقابله با کرونای استان میدان را تحویل جوانان کراآمد و توانمند بدهند.

صالحی با بیان اینکه با سقوط پهپاد آمریکایی و کشتی انگلیسی توسط جوانان انقلابی کشور در حوزه دفاعی، حدود ۳۵ درصد ارزش پول ملی کشور در آن بازه زمانی افزایش یافت، افزود: این به مفهوم این است که با خلاقیت و جسارت می‌توان کشور را پیش برد، اگر دانشجویان در دوران سه سال جنگ اقتصادی در وزه فعالیت دانشجویی خود تغییر رویکرد داده بودند کشور به جایگاه رفیعی دست پیدا می‌کرد و دوباره برای سال ۱۴۰۰ دغدغه بودجه وابسته به نفت وجود نداشت.

این فعال دانشجویی سابق در ادامه تأکید کرد: دانشجویان نباید نسبت به مسائل مهم کشور بی‌تفاوت باشند و یا احساسی عمل کنند، باید از دانشجویان و پژوهشگران جوانی که طرح‌هایی مثل کشت کم آب را ابداع کرده‌اند حمایت شود، اگر توسط مدیران خسته و کهنسال استان از دانشجویانی که طرح مقابله با ریزگردها را ارائه کردند حمایت شده بود اکنون با وجود روزهای قرنطینه هوای آلوده نداشتیم.

وی افزود: دولت هنوز به بروز و ظهور استعداد جوانان انقلابی باور ندارد که نمونه بارز آن بی‌توجهی به شرکت دانش‌بنیان تولید ماسک در اصفهان بود که با حمایت مردم توانست اقدام به تولید ماسک کند اما مدیران اجرایی زمینه را برای تولید یک میلیون ماسک توسط این شرکت در اوج دوران کمبود ماسک در ابتدای شیوع کرونا فراهم نکردند. و با تأخیر وارد این عرصه شدند.

صالحی با انتقاد از دولت مبنی بر این که از طرح‌های خلاقانه، بن‌بست‌شکن و ضدتحریمی حمایت درستی ندارد، تأکید کرد: در همی استان اصفهان طرح تولید بذر هیبریدی برای مقابله ب تحریم را داریم که به درستی در برنامه کاری پیش‌دستانه برای خنثی‌سازی تحریم قرار نمی‌گیرد؛ مطالبه‌گری دانشجویان برای افق‌های بلند نیاز ضروری امروز کشور است، چون در صورت غفلت و سرگرم شدن به مسائل روزمره در آینده در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی با مشکل مواجه خواهیم شد.

این فعال دانشجویی سابق گفت: با شعار دادن و کامنت و پست احساسی در فضای مجازی کار به جایی نمی‌رسد، پژوهش‌های دانشجویان باید کاربری شود، تحول باید از گروه‌های جوان شروع شود و مطالبه‌گری جدی دانشجویان برای بکارگیری جوانان در پست‌های مدیریتی کشوری باید با قوت ادامه یابد.

وی تأکید کرد: همان‌گونه که در دوران دفاع مقدس با خلاقیت و تدبیر فرماندهان جوان به پیروزی رسیدیم در جنگ اقتصادی نیز با مدیریت مدیران جوان پیروز خواهیم شد باید حافظه تاریخی مردم را نسبت به مدیران ناکارآمد پیر و خسته آگاه کرد تا مشکلات کشور رفع و تحول اقتصادی رخ دهد؛ تشکیل دولت جوان حزب الهی و پایان کار دولتمردان کهنسال که از پشت شیشه دودی ماشین با مردم ملاقات و از طریق ویدئو کنفرانس طرح افتتاح می‌کنند، یکی از راهکارهای اساسی برای تحول در شرایط کشور است.

صالحی با اشاره به اینکه تحول ساختاری و تزریق روحیه پیگیرانه جوانی موجب رفع مشکلات مزمن و نهادینه شده کشور از تورم و اشتغال تا بودجه نفتی و سردرگمی در بحران‌های طبیعی می‌شود، گفت: از چرخه‌های ناکارآمد تصمیم‌گیری و مدیریت باید عبور کرد که نیاز به روحیه و نگرش تازه و به روز است، اگر بخواهیم در مسیر فعلی ادامه دهیم قطعأ با اقتصادی بدون ثبات روبه رو  و کشور دچار تزلزل خواهد شد.

مشاور اسبق معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان افزود: راهکار تحولات اقتصادی در کشور حمایت جسورانه و همراهی با طرح‌های بدیع نخبگانی است، دانشجویان باید نسبت به شرایط سخت اقتصادی و تعطیلی واحدهای تولیدی کشور که برآمده از کم‌تحرکی و انفعال مدیریتی است و ربطی به واشنگتن دی سی ندارد به صورت هدفمند و فرایندمدار مطالبه‌گری کرده و موضوعات اساسی را تا حصول نتیجه رها نکنند.

انتهای پیام/۶۳۰۷۱/ر۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول