اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

خدمت معلولان به هم‌قطاران خود در موسسه صابرین فارس/ ارائه خدمات جهادی در ساختمانی استیجاری

موسسه فرهنگی-مذهبی صابرین معلولان شیراز و استان فارس، با فعالیتی ۴۰ ساله، همچنان در یک ساختمان اجاره‌ای مستقر است.

خدمت معلولان به هم‌قطاران خود در موسسه صابرین فارس/ ارائه خدمات جهادی در ساختمانی استیجاری

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در میان انبوه فعالیت‌های مردمی و گروه‌های جهادی و کانون‌های مختلف فرهنگی، مذهبی و اجتماعی، به مجموعه‌ای رسیدیم که اسمش را با تفأل به قرآن انتخاب کرده‌اند و با حضور افرادی خوش فکر، امیدوار، امیدبخش و پرتلاش، در آستانه چهل سالگی قرار گرفته است.

صبار و شکور بودن را از فعالیت‌های چهل ساله مردان و زنانی در می‌یابیم که علی رغم معلولیت، تسلیم محدودیت نشده‌اند و با خدمت به یکدیگر سلامتی و نشاط‌شان را تمدید می‌کنند.

پس از چند نوبت تماس در هفته‌های متوالی، موفق به صحبت شدم، مردی ۶۰ ساله آن طرف خط با صدایی آرام بود و لحنش مهربان و کلامش شمرده شمرده، اطلاعات زیادی از مجموعه نداشتم و محدوده فعالیتشان برایم مبهم بود.

از این که پس از مدت‌ها یک خبرگزاری سراغشان را گرفته تشکر کرد و از آغاز فعالیت‌شان در سال ۱۳۶۰ گفت، نپرسیدم اما احتمالا در زمان شروع فعالیت، جوانی ۲۰ ساله بوده است.

عباس عباسی را می‌گویم، رئیس هیئت مدیره موسسه فرهنگی و مذهبی الصابرین معلولین فارس، با همان آرامش اولیه گفت: در ابتدا ۷ یا ۱۰ نفر که همه معلول بودیم، یک هیئت مذهبی در سال۱۳۶۰ راه‌اندازی کردیم و برای انتخاب اسم به قرآن کریم تفأل زدیم و با توجه به آیه۱۵۳سوره مبارکه بقره و عبارت «ان الله مع الصابرین» نام صابرین را برای مجموعه انتخاب کردیم.

رئیس هیئت مدیره الصابرین و عضو تشکل‌های مردم نهاد معلولان فارس ادامه داد: به مرور زمان، محدوده فعالیتمان گسترده شد، و هیئت ما به یک موسسه فرهنگی-مذهبی تبدیل شد که اعضاء هیئت امنا و هیأت مدیره همه از معلولان هستند، با انجام فعالیت‌ها و آشنایی مردم با ما، مجموعه بزرگتر شد و در حال حاضر بیش از دو هزار عضو معلول داریم.

از نوع و جنس فعالیت‌ها پرسیدم، گستردگی و تنوع خاصی داشت، از ارائه خدمات فرهنگی و مذهبی گرفته تا اردوهای سیاحتی و زیارتی همچنین اعزام تیم‌های خدماتی معلولان به عراق در ایام اربعین در چند سال اخیر و اینک خدمات رفاهی و بهداشتی و فعالیت‌های مجازی در ایام کرونا.

نایب رئیس شورای هماهنگی تشکل‌های مردم نهاد معولان فارس فعالیت‌های مجموعه الصابرین را این گونه تشریح کرد: هر دو هفته یک‌ بار، مجلسی با حضور معلولین و خانواده‌هایشان برگزار می‌شود و علاوه بر برنامه‌های مذهبی، با دعوت از روانشناسان و مشاوران حقوقی، مشکلاتشان بررسی و حل و فصل می‌شود.

تنوع و گستردگی فعالیت‌های مجموعه از اینجا مشخص می‌شود که جنبه‌های مختلف زندگی معلولان را در نظر گرفته‌اند و با توجه به نیازهای مختلف معلولان، برنامه‌ریزی و ارائه خدمات دارند.

با هدف حفظ محیط زیست و جمع آوری پسماند و بازگشت مواد ضایعاتی به چرخه تولید و انجام کاری خیرخواهانه و تامین هزینه ساخت ویلچر برای کودکان معلول و نیازمند زیر ۱۴ سال، کمپینی برای جمع آوری درهای پلاستیکی بطری‌های نوشابه و دوغ و... در شیراز و پس از آن در شهرستان‌ها راه اندازی کردند و اولین ویلچر کوچک‌ سال خریداری شده از هزینه فروش این درهای پلاستیکی، در زمستان ۹۴ در میلاد پیامبر(ص) به اولین کودک اهدا شد و در حال حاضر به تعداد این روند افزایش یافته است.

افق دید مسئولان این مجموعه مردم نهاد که ارتباطی تنگاتنگ با سازمان بهزیستی استان فارس دارند به مرزها محدود نشد و در ادامه خدمات این مجموعه به معلولان شیراز و استان فارس، از سال۹۶ یک تیم تخصصی توانبخشی برای ارایه خدمات به جانبازان، توانخواهان و افراد کم‌توان که در آیین اربعین حسینی شرکت می‌کردند و با مشکلات زیادی روبرو می‌شدند؛ از سوی موسسه فرهنگی مذهبی الصابرین (معلولان فارس) با همکاری اداره کل بهزیستی فارس در عراق مستقر شد و با وجود این تیم و ارائه خدمات مختلف مثل خدمات بهداشتی، رفاهی، فرهنگی و حتی خیاطی و آشپزی، مشکلات این اقشار در سفر اربعین به حداقل رسید.
 
معلولان فارس با هماهنگی موسسه صابرین در برنامه‌های مختلف ملی، مذهبی و اجتماعی حضور دارند که این حضور علاوه بر اثبات توان ویژه‌ این قشر، خدمات شایسته‌ای را نیز از طرف معلولان به جامعه ارائه کرده است.

مشارکت معلولان در اهدای خون به صورت مداوم، راه‌اندازی جشن‌های ملی و مذهبی در ایام خاص سال، برگزاری مراسم عزاداری در ایام محرم و صفر به صورت پیوسته و مجالس هیئت صابرین به صورت دو هفته یک‌بار، برگزاری سفره‌های افطار در ایام ماه مبارک رمضان، برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های مختلف آموزشی ویژه معلولان در رشته‌های مختلف هنری و ورزشی همچنین شناسایی توانمندی‌های معلولان و مشارکت دادن آنها و هدایت‌شان به سمت برنامه‌ها و جشنواره‌های ادبی و هنری استانی و کشوری بخشی از فعالیتهای این مجموعه است.

برگزاری جلسات مشاوره جهت بررسی و رفع مشکلات مختلف روحی_ روانی، خانوادگی و شغلی معلولان بخشی از فعالیت‌های موسسه صابرین معلولان فارس است که با پیگیری شبانه‌روزی مسئولان دلسوز و دغدغه‌مند این مجموعه و حمایت سازمان بهزیستی استان فارس نیز از دیگر اقداماتی است که در حال انجام است.

کرونا و خاص شدن وضعیت جامعه نیز فعالیت این مجموعه را محدود نکرد و با توجه به شرایط ویژه معلولین و احتمال در معرض بیماری قرار گرفتن بخشی از این قشر، به دلیل داشتن بیماری‌های زمینه‌ای، موسسه صابرین خدمات خود را به صورت مجازی دنبال می‌کند و ارتباط با اعضا را از طریق فضای مجازی و تماس تلفنی با معلولان و انجام خدمات مشاوره رایگان به خانوده‌هایشان، حفظ کرده است.

عباسی از فعالیتهای مجازی مجموعه گفت و اینکه در حال حاضر با معرفی کتاب و برگزاری مسابقات فرهنگی به صورت مجازی و همچنین ارسال تمرینات و حرکات ورزشی، حفظ سلامتی و رشد و تعالی معلولان از هر جهت هدف ویژه موسسه است.

به راستی این گونه فعالیت‌ها قابل ستایش است، این که افرادی که خود نیز مشکلاتی دارند و سلامتی‌شان کامل نیست، این چنین دغدغه همنوعان خود را دارند و تمام جنبه‌های مختلف روحی، روانی، علمی، فرهنگی، خانوادگی و سلامت جسم و روح و جلوگیری از چاقی و افسردگی حتی مشکلات معیشتی و اقتصادی معلولان را در برنامه‌هایشان لحاظ می‌کنند.

عباسی به توزیع سه هزار بسته معیشتی و بهداشتی با کمک خیرین اشاره کرد و گفت: با حمایت خیرین، این بسته‌ها در شش مرحله تهیه و توسط معلولین و هیئت امنا و هیئت مدیره موسسه در بین اعضای نیازمند توزیع شد.

شاید بعضی از ما که دورادور زندگی معلولان را می‌بینیم، تصور انجام این همه فعالیت و رشد علمی، فرهنگی و هنری‌شان برای‌مان سخت باشد اما وقتی وارد دنیای آنها می‌شویم، نه تنها تفاوتی با افراد سالم احساس نمی‌کنیم، بلکه موفقیت‌هایشان در بعضی موارد بیشتر از بقیه افراد است و اشتیاقشان برای انجام فعالیت‌های اجتماعی، بی‌نظیر است.

عباس عباسی به برنامه ویژه سالانه معلولان استان فارس در عید غدیر اشاره کرد و گفت: با حضور معلولان در روز عید غدیر هر سال جابجایی رایگان مسافران در سطح شهر انجام می‌شود و این حضور معلولان برای خیلی از افراد درس آموز و برای خودشان مایه نشاط و امیدواری است.

وی به فعالیت‌های هنری و ادبی معلولان اشاره کرد و گفت: با پیگیری‌های موسسه بسیاری از کتاب‌ها و آثار معلولان چاپ و جهت مشارکت در جشنواره‌های استانی و کشوری ارسال شده است و موفقیت‌های خوبی را نیز کسب کرده‌اند، شب شعر معلولان از دیگر برنامه‌های مصوبی است که به دلیل کرونا تا کنون موفق به برگزاری آن نشده‌ایم.

وقتی که عباسی از این فعالیت‌ها صحبت کردند با خودم فکر می‌کردم که باید این فعالیت‌ها در یک مجموعه بسیار مجهز و بزرگ انجام شود، اما در کمال ناباوری گفتند: ما در یک ساختمان اجاره‌ای در خیابان احمدی جنوبی نبش کوچه ۱۱، روبروی شیرخوارگاه مستقر هستیم و تاکنون تلاش‌های زیادی برای احداث یک ساختمان مستقل داشته‌ایم که هزینه ساخت نیز توسط خیرین تامین شده است اما متاسفانه برای تهیه و تامین زمین همچنان در رفت و آمد هستیم و همین امروز هم به املاک مراجعه داشتیم.

رئیس هیئت مدیره موسسه صابرین در این گفتگوی صمیمی اظهار داشت: امیدوارم با همکاری شهرداری و شورای شهر و املاک، زمین مناسب برای احداث مجموعه تامین شود تا ما بتوانیم با برنامه‌ریزی بهتر موجبات آرامش جامعه معلولین و مسافران معلولی که برای سیاحت و زیارت به شیراز، سومین حرم اهل بیت(ع) مسافرت می‌کنند را فراهم کنیم و خدماتی درخور و شایسته عنوان شهر سومین حرم اهل بیت(ع) به جامعه معلولان ارائه کنیم.

عباسی با همان لحن مهربان، باز هم نگرانی خود از سلامت معلولان در شرایط کرونایی را بازگو کرد و گفت: امیدوارم عزیزان معلول ما با انجام فعالیت‌های ورزشی و تمریناتی که برای آنان ارسال می‌کنیم و فعالیت‌های علمی و هنری، همواره با نشاط و سرزنده باشند و فراموش نکنند که عشق و امید همیشه و در همه جا راهگشا است و معلولیت محدودیت نیست.

 وی ادامه داد: با توکل به خدا و حفظ نشاط و سلامتی، هیچ بیماری یا افسردگی و ناامیدی نمی‌تواند جامعه معلولان را مجبور به خانه‌نشینی و خستگی کند.

این گفتگو تنها معرفی یک مجموعه فرهنگی نیست، بلکه درس بزرگی است برای افرادی که از این شرایط کرونایی و مشکلات احساس رنج می‌کنند و در شرایط قرنطینه به مشکلات روحی روانی و افسردگی دچار شده‌اند، همه باید بدانیم که اگر بخواهیم آرامش همواره همراه ماست و خدمت به جامعه و کمک به رفع مشکلات هم‌نوعان، یکی از مهم‌ترین مسیرهای نشاط آفرینی و امیدبخشی است.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول