اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

یک گوینده تلویزیون در شرق افغانستان ترور شد

مقامات محلی در شرق افغانستان اعلام کردند صبح امروز «ملالی میوند»، گوینده تلویزیون خصوصی «انعکاس» توسط افراد مسلح ناشناس ترور شده است.

یک گوینده تلویزیون در شرق افغانستان ترور شد

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، مسئولان محلی در ولایت ننگرهار تأیید می‌کنند که «ملالی میوند»، گوینده تلویزیون خصوصی «انعکاس» توسط افراد مسلح ناشناس در شهر جلال‌آباد، مرکز این ولایت ترور شده است.

عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار به روزنامه اطلاعات روز گفت که این رویداد حوالی ساعت ۷:۰۰ صبح امروز (پنج‌شنبه، ۲۰ آذر) در منطقه «گولایی عربان» شهر جلال‌آباد رخ داده است.

خوگیانی افزود که در این حمله‌ افراد مسلح ناشناس، علاوه بر خانم میوند، راننده او نیز به قتل رسیده است. او از این فرد به نام «محمدطاهر» یاد کرد.

سخنگوی والی ننگرهار افزود که مهاجمان زمانی بر خانم ملالی و راننده‌اش حمله کردند که آنان از طرف خانه به دفتر کارشان در حرکت بودند.

اشرف غنی رییس‌جمهور افغانستان در واکنش به این ترور، گفت که دشمنان مردم افغانستان، با کشتن خبرنگاران، نمی‌توانند جلو آزادی بیان را در این کشور بگیرند. 

وی به نهادهای مسوول دستور داد که عاملان این رویداد را شناسایی و به پنجه‌ قانون بسپارند.

ملالی میوند درحالی ترور می‌شود که در کمتر از یک ماه دست‌کم سه خبرنگار در رویدادهای جداگانه کشته شده‌اند. حدود یک ماه پیش (۲۲ آبان) الیاس داعی، خبرنگار محلی رادیو آزادی در ولایت هلمند نیز در یک انفجار کشته شد. در تاریخ ۱۷ عقرب نیز، یما سیاوش، مجری سابق تلویزیون خصوصی «طلوع نیوز» نیز در انفجاری در شهر کابل کشته شد.

چند هفته بعد از آن، محمدرفیع صدیقی، رییس عامل پیشین تلویزیون خورشید چند روز پیش در شهرستان قره‌باغ کابل جان باخت. وزارت کشور افغانستان علت مرگ او را گازگرفتگی اعلام کرد.

در پی کشته‌شدن این خبرنگاران، نمایندگی‌های سیاسی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، سازمان ناتو، استرالیا، آمریکا، کانادا، نروژ و انگلستان در ۱۷ قوس با نشر اعلامیه‌ای مشترک حملات هدفمند و عمدی بر نمایندگان رسانه‌ها، جامعه مدنی، رهبران و گروه‌های مذهبی، مدافعان حقوق بشر، دانشجویان و غیرنظامیان در افغانستان را محکوم کردند.

آنان این حملات را وحشیانه و در عین حال حمله بر روند صلح افغانستان تلقی کردند.

نمایندگی‌های سیاسی این سازمان‌ها و کشورها بر تعهدشان در راستای تحقق آزادی همه‌ مردم افغانستان تأکید کرده و خواهان اجرای فوری قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشر شدند.

آنها همچنین از دولت افغانستان خواستند که هرچه زودتر به مصونیت عاملان اینگونه حملات هدفمند پایان دهد.

یک روز پس از آن نیز، نهاد حمایت‌کننده‌ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) از دولت خواسته است که در برابر چنین حملات به‌صورت عملی اقدام کند.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول