اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

ناگفته های آذربایجان از زبان استاندار/از دست‌های پشت پرده‌ مانع اجرای یک پروژه تا ناکام ماندن خط تولید خودروی سواری در تبریز

استاندار آذربایجان‌شرقی می‌گوید: عده‎ ای‌ نمی‌خواهند پروژه نفلین سینیت عملیاتی شود؛ اما با تغییری که در مدیریت ایمیدرو انجام گرفته مطمئن هستم اجرایی شدن پروژه تسریع خواهد شد.

ناگفته های آذربایجان از زبان استاندار/از دست‌های پشت پرده‌ مانع اجرای یک پروژه تا ناکام ماندن خط تولید خودروی سواری در تبریز

خبرگزاری فارس- لیلا حسین‌زاده: این دفعه که به سراغ محمدرضا پورمحمدی رفتیم پر از گله و شکایت بودیم و ناراحت. پنج هزار نفر دو سال پیش که به هر زحمتی بود با قرض و فروختن طلای اهل عیال 40 میلیونی جور کرده و خیرسرشان خواسته بودند صاحب یک خودروی آبرومند شوند حالا دو سال بعد از موعد تحویل خودروها کل سرمایه‌شان به باد فنا رفته بود و صنعت خودروی آذربایجان «آذیکو» می‌گفت خودرو ندارم؛ بیایید ودیعه‌تان را پس بگیرید و شما را به خیر و ما را به سلامت. به همین راحتی!!

مسئله کمبود آب تبریز و تابستانی که دوان دوان می‌آمد تا در این شرایط کرونایی برایمان خط نشان بکشد و بلاتکلیفی سدهای شهید مدنی و شهریار و پروژه نفلین سینیت که دیگر جای خود داشتند، هم خیلی کلافه‌مان کرده بود. آخرِ سر بلند شدیم و رفتیم تا همه اینها را از استاندارمان بپرسیم که دیگر دولت داشت تمام می‌شد و فرصتی باقی نبود.

 و آنچه در ادامه می‌آید ماحصل گفت‌وگوی یک ساعته ما با محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان‌شرقی است:

*با جدیت پیگیر موضوع مالباختگان «آذیکو» هستم

فارس: آقای دکتر اجازه بدهید مصاحبه را با مهمترین سوالمان که مربوط به بیش از 5 هزار نفر مالباخته شرکت «آذیکو» و پیش فروش خوردورهای ام جی و عدم تحویل این خودروها بعد از گذشت حدود دو سال از موعد تحویل است آغاز کنیم. حضرتعالی دهم شهریورماه به این شرکت 10 روز مهلت دادید تا مشتریانش را تعیین تکلیف کند ولی با وجود گذشت 100 روز از این مهلت خبری نشده است. بالاخره این ماجرا به کجا ختم می‌شود؟

طبق اعلام شرکت صنعت خودروی آذربایجان، 200 نفر از افرادی که برای خرید خودرو از این شرکت ثبت نام کرده‌اند اهل استان و مابقی از سایر نقاط کشور هستند که پرونده موضوع نیز در محاکم قضائی تهران در جریان بوده و حکم تعقیب هم صادر شده است. در این ارتباط ما دو جلسه در تبریز و تهران با حضور مدیران شرکت آذیکو تشکیل دادیم و تعهداتی را بر عهده اینها گذاشتیم که در زمان مقرر باید انجام می‌دادند ولی متاسفانه به تعهدات خود عمل نکردند و باعث تجمع اعتراضی مالباختگان شدند.

شرکت آذیکو برای حل مسئله پیشنهاد داشت افرادی که ثبت نام و 40 میلیون تومان پرداخت کرده‌اند 100 میلیون تومان بگیرند و رضایت دهند یا اینکه خودرویی تحویل بگیرند که حدود 700 میلیون تومان قیمت دارد که اکثر ثبت کنندگان علاقه یا توانایی خرید این نوع خودرو را نداشتند و در نتیجه متقاعد نشدند؛ ضمن اینکه ما اصلا مطمئن نبودیم این تعداد خودرو در شرکت موجود باشد. با این اوصاف مسوولان شرکت را احضار کرده و اخطار دادیم تا 10 روز ثبت‌نام کنندگان را تعیین تکلیف و مسئله را حل کنند؛ در غیر اینصورت برخورد خواهیم کرد.

برخورد استانداری هم به این شکل بود که به دستگاه قضائی اعلام کردیم شرکت آذیکو با وجود نجابتی که مردم به خرج داده و تا کنون صبر کرده‌اند به تعهدات خود عمل نمی‌کند؛ در نتیجه لازم است نسبت به توقیف اموال شرکت اقدام شود؛ بعد از این باقی ماجرا را باید از دستگاه قضا پیگیری کنیم. آنچه مسلم است شرکت آذیکو در این ماجرا خطاکار است؛ چرا که به تعهدات خود عمل نمی‌کند. مردم به اندازه کافی حوصله به خرج داده و صبر کرده‌اند و منطقی نیست فردی که با 40 میلیون تومان قصد خرید یک خودروی 100 یا 150 میلیونی را داشته به او بگویند این نوع خوردرو را نداریم و از خودروهای یک میلیاردی ما بخرید.

شاید شگرد شرکت این باشد که طرف هایشان از خرید خودروی یک میلیاردی ناتوان بوده و بگویند ودیعه ما را بازپس دهید و انصراف دهند و ماجرا به همین راحتی خاتمه یابد. بنده با جدیت پیگیر این قضیه هستم و دستگاه قضا قاعدتا می‌تواند حکم توقیف اموال صادر و از طریق مزایده اموال اینها را واگذار و مطالبات مردم را پرداخت کند.

*ناکام ماندن خط تولید خودروی سواری در تبریز

فارس: نزدیک به 20 سال است استانداران مختلف و وزرای صمت وعده راه‌اندازی خط تولید خودروی سواری را در تبریز می‌دهند؛ ولی این وعده هیچ‎گاه رنگ تحقق نمی‌گیرد. نظر شما در این ارتباط چیست؟

تولیدکنندگان خودروی مختلفی مثل سایپا، ایران خودرو و آذهایتکس در اینجا فعال هستند و اگر خط سوم تولید خودرو را مطرح کردیم می‌خواستیم یک خودرو با مشخصات و خط مونتاژ جدید خارجی را در تبریز راه‌اندازی و در طول زمان بومی‌سازی کنیم. در مقطعی این هدف در خصوص تولید خودروهای هیبریدی پیش رفت و یک سرمایه‌گذار هم اعلام آمادگی کرده بود که به سرانجام نرسید. دلیل عمده این اتفاق هم تحریم‌ها بود که ورود سرمایه از خارج و ارائه لایسنس تولید خودروی جدید را با این شرایط غیرممکن می‌ساخت و متاسفانه به جایی نرسید.

 

*بزرگراه سهند- تبریز قطعا 26 آذرماه افتتاح خواهد شد

فارس: طبق وعده‌ای که حضرتعالی داده‌اید گویا قرار است بزرگراه سهند- تبریز  چند روز دیگر یعنی 26 آذرماه جاری با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح شود؛ از طرفی رئیس کل دادگستری استان اعلام کرده اگر استانداردهای لازم بزرگراه به طور کامل رعایت نشده باشد اجازه افتتاح را نخواهند داد. این بحث بالاخره به کجا رسید؟

بزرگراه سهند- تبریز قطعا 26 آذرماه افتتاح خواهد شد. آسفالت لوپ رمپ‌ها و پایه‌های علائم نیز درست شده و در این چند روز نصب می‎شود. در دره‌ها و پرتگاه‌های مسیر بجای هندریل و گاردیل‌ها از نیوجرسی استفاده شده است. در نتیجه هیچ‌گونه نگرانی از لحاظ ایمنی و رعایت استانداردها وجود ندارد؛ سایر تجهیزات مثل دوربین‌ها و تجهیزات روشنایی در شب نیز که بسیار گران قیمت هستند به تدریج خریداری و نصب خواهند شد.

اصل این است که مشکل دسترسی 140 هزار نفری که روزانه تردد می‌کنند و ارتباطات اینها بویژه با شهرک‌هایی که در آزادراه تبریز- سهند واقع شده‌اند حل شود که در همین ماه تحقق می‌یابد.

*دست‌های پشت پرده‌ای که مانع اجرای نفلین سینیت سراب می‌شود!

فارس: اخیرا فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا در سفری که به تبریز داشت از دست‌های پنهان و پشت پرده‌ای که مانع اجرایی شدن پروژه نفلین سینیت سراب می‎شود صحبت کرد. به نظر شما منظورشان از این صحبت‌ها چه بود؟

برای خود ما هم سوال است که چرا پروژه‌ای که تمام مراحل را طی کرده و با دستور رئیس جمهور عملیات اجرائی آن شروع شده فقط با تغییر جزئی در شکل تولید باید به صفر برسد. این پروژه قبلا با ظرفیت تولید 200 هزار تن مصوبه دولت را گرفته بود و حالا که به سه بخش 70 هزار تنی فازبندی شده ماجرا طوری مطرح می‌شود که گویی می‌خواهیم از صفر شروع کنیم.

به نظر می‎رسد عده‎ معدودی که به دنبال منافع شخصی هستند نمی‎خواهند نفلین سینیت عملیاتی شود و ادعا می‌کنند پروژه غیراقتصادی است؛ در حالی شرایط کشور با گذشته فرق کرده و نفلین یک محصول استراتژیک است که وجود آن چندان با دخل و خرج و هزینه فایده قابل توجیه نیست. این معدن 5 میلیارد تنی ظرفیت بی‌نظیری است که باید از آن استفاده کنیم. با تغییری که در مدیریت شرکت ایمیدرو انجام گرفت مطمئن هستم اجرایی شدن پروژه تسریع خواهد شد. کارهای مربوط به اخذ مصوبه دولت و ترک تشریفات مجدد را نیز انجام می‌دهیم.

*انتقال آب ارس به تبریز حداقل سه سال طول می‌کشد

فارس: بالاخره قرارگاه خاتم‌الانبیا اجرای پروژه انتقال آب ارس به تبریز را به عهده گرفت. اما اجرای این پروژه چند سال طول خواهید کشید. با این اوصاف برای حل مشکل کمبود آب تبریز برای تابستان آینده و وضعیت قرمز آن چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟

در ابتدا باید دعا کنیم خدا شر این کرونا را از سرمان کم کند! افزایش میزان مصرف عمدتا به خاطر شرایط کرونایی است. معمولا در فصول گرم 5 تا 6 درصد افزایش مصرف رخ می‌داد؛ اما امسال به دلیل شیوع کرونا 38 درصد میزان مصرف آب افزایش یافت.

 همانطور که اشاره کردید انتقال آب ارس یک پروژه میان مدت است و به سرانجام رسیدن آن حداقل سه سال طول خواهد کشید. بنابراین ما یک سری برنامه کوتاه مدت برای مواجهه با بحران آبی در نظر گرفته‌ایم که یکی از آنها اصلاح مسیر انتقال آب سد نهند است و می‌خواهیم ظرفیت این سد را 30 تا 40 درصد افزایش دهیم. بدین ترتیب 15 درصد از آب شرب تبریز که از سد نهند تامین می‌شد به 20 تا 25 درصد افزایش می‌یابد.

گزینه برداشت آب از مسیر سد قلعه چای عجب شیر را هم داریم و می‌توانیم بخشی از مصرف را از این مسیر و از طریق خط انتقال زرینه‌رود تامین کنیم. با این اقدامات تصور می‌کنم در تابستان 1400 مشکلی نداشته باشیم؛ ولی در کنار همه اینها باید اصلاح الگوی مصرف را جدی بگیریم.

از طرف دیگر سدی که اخیرا در بستان آباد افتتاح شد بخش عمده‌ای از آب شرب هشترود، چاراویماق و بستان‌آباد و بخشی از آب صنایع شرق تبریز را تامین خواهد کرد؛ حدود 20 حلقه چاه جدید نیز در دست احداث است. در نتیجه نیاز آبی صنایع کاهش خواهد یافت و سهم آب شرب شهروندان بیشتر می‌شود.

 

*آخر و عاقبت سدهای شهید مدنی و شهریار

فارس: آقای رئیس جمهور در مراسم افتتاح سد کلقان در بستان آباد قول دادند در همین سال جاری بودجه مورد نیاز تکمیل تعدادی از سدهای استان از جمله شهید مدنی و شهریار را اختصاص دهند آیا این وعده تحقق یافته است و این سدها در طول دولت فعلی می‌توانند به بهره برداری برسند؟

سد کلقان را که در بستان آباد افتتاح کردیم بنده از رئیس جمهور درخواست کردم 650 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز تکمیل سه سد گردیان، شهید مدنی و شهریار را که بالای 90 درصد پیشرفت فیزکی دارند اختصاص دهند. در همان جلسه موضوع را از آقای اردکانیان پیگیر شدند. ایشان هم گفت اگر آقای نوبخت کمک کنند می‌توانیم این  اعتبار را تامین کنیم.

امسال حدود 350 میلیارد تومان به این سدها اختصاص داده‎اند که 100 میلیارد تومان آن به گردیان اختصاص داده شده و ما بخشی از این اعتبار را برای سدهای خداآفرین و قیزقلعه سی هزینه می‌کنیم تا در سال جاری به بهره برداری برسند.

برای هرکدام از سدهای شهریار و شهید مدنی نیز امسال 70 میلیاردی در نظر گرفته شده ولی کفایت نمی‌کند و در نتیجه تکمیل اینها در سال جاری امکان‌پذیر نخواهد شد. اما اگر در سال 1400 اعتبار در نظر گرفته شده را تخصیص دهند هر دو سد می‎توانند به بهره برداری برسند.

*پیشرفت 80 درصدی خط ریل بستان آباد به تبریز

فارس: یکی از مهمترین اتفاقاتی که در مورد پروژه راه آهن بستان آباد به تبریز می‌تواند بیفتد وصل ایستگاه خاوران به تبریز است. این اتفاق مبارک کی خواهد افتاد!؟

راه آهن میانه- تبریز روند پیشرفت مطلوبی دارد و سال گذشته طلسم آن شکسته شد و از میانه به بستان‌آباد رسید. خط ریل بستان آباد به تبریز هم بالای 80 درصد پیشرفت دارد. در این محور دو عملیات سنگین پیش رو داریم که یکی پل باسمنج به طول یک کیلومتر و 100 متر است و عرشه‎گذاری آن هر 10 روز یک مورد با روش جدید پوشین انجام می‌شود؛ دیگری خود ایستگاه است که به خوبی پیش می‌رود و اگر شرایط فصلی همراهی کند حداکثر اوایل سال بعد تا ایستگاه خاوران به بهره‎برداری خواهد رسید.

 

*افتتاح چهار ایستگاه خط یک مترو به دست رئیس جمهور

فارس: چندین سال است گفته می‌شود خط یک متروی تبریز تکمیل و افتتاح می‌شود اما همچنان در حال اجرا است. این خط کی بالاخره تمام می‌شود؟!

عمده کارهای خط یک تمام شده و چهار ایستگاه این خط در 27 آذرماه به شکل ویدئوکنفرانس به دست رئیس‌جمهور افتتاح خواهد شد. در حال حاضر مباحث و مسائل مربوط به خط 2 و 3 جدی‌تر هستند. مترو بویژه در ایستگاه مرکزی تا 30 متر به عمق زمین می‎رود و پروژه بسیار پرهزینه و پرزحمتی است. اما کارهایی که در مورد این پروژه در 15 سال گذشته انجام نگرفته بود در دو سه سال گذشته انجام گرفت.

بالاخره مشکلات و محدودیت های مالی هستند. نزدیک به 700 میلیارد تومان به پیمانکار بدهی داشتیم و در مقطعی خواستند TBM ها را خارج کنند و ببرند؛ اما حمایتی که دولت سال گذشته در قالب اوراق خزانه اسلامی و به شکل نقدی کرد قابل توجه بود و حالا مشکلات مالی پروژه به حداقل رسیده. بهرحال پروژه بخوبی پیش می‎رود و امیدواریم بزودی لااقل خط یک آن تکمیل شود.

انتهای پیام/60026/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول