اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

تقویت آب‌های زیرزمینی در استان با احداث 2600 سازه آبخیزداری

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در حال حاضر در استان دو هزار و ۶۰۰ سازه آبخیزداری احداث شده است، گفت: اقدامات آبخیزداری در استان به منظور جلوگیری از فرسایش خاک، تقویت آب‌های زیرزمینی و کنترل رسوب انجام می‌شود.

تقویت آب‌های زیرزمینی در استان با احداث 2600 سازه آبخیزداری

علی‌محمد محمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با اشاره به اینکه اقدامات آبخیزداری در استان به منظور جلوگیری از فرسایش خاک، تقویت آب‌های زیرزمینی و کنترل رسوب انجام می‌شود، گفت: هدف ما ذخیره‌سازی آب در سازه‌های مکانیکی نیست.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: روان‌آب‌های ایجاد شده از بارش باران عموما بعد از اتمام در طبیعت نفوذ می‌کنند و سازه‌های مکانیکی آبخیزداری سبب می‌شود این آب‌ها سریع از دسترس خارج نشوند و به مرور زمان در خاک نفوذ کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در استان دو هزار و ۶۰۰ سازه آبخیزداری احداث شده است که از این تعداد ۳۰۰ سازه گابیونی، دو هزار 200 سازه سنگی ملاتی و ۱۰۰ سازه خاکی است، افزود: این سازه‌ها با ذخیره‌سازی روان‌آب‌ها، زمینه نفوذ تدریجی روان‌آب و تقویت سفره‌های زیرزمینی را افزایش می‌دهد.

محمدی اضافه کرد: بارش‌های پاییزی امسال استان در حدی نبوده است که به عرصه‌های منابع‌طبیعی آسیبی وارد کند و تنها یک چهارم سازه‌های مکانیکی را پر کرده است که همین میزان هم به مرور زمان در طبیعت نفوذ کرده است و روان‌آب چندانی نداشته‌ایم.

وی توضیح داد: اجرای عملیات‌های بیولوژیک و مکانیکی شامل تقویت پوشش گیاهی، جنگل‌کاری با بذر و نهال، زراعت چوب، توسعه گیاهان دارویی، انجام اقدامات آبخوان‌داری و آبخیزداری به منظور جلوگیری از فرسایش خاک در دستورکار این اداره کل قرار دارد.

انتهای پیام/68024

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول