اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

چهارمحال و بختیاری

خاطرات تبلیغ در مناطق ممنوعه/ ماجرای نبش قبر جنجالی توسط «شیخ غفار»

این داستان گوشه‌ای از روایت زندگی یک طلبه جهادی است که به تبلیغ ارزش‌های اخلاقی در مناطق شهرکرد مشغول است و موفق شده قلوب قشرهای آسیب‌پذیر فرهنگی را به خود جذب کند.

خاطرات تبلیغ در مناطق ممنوعه/ ماجرای نبش قبر جنجالی توسط «شیخ غفار»

محمد حیدری-خبرگزاری فارس چهارمحال و بختیاری|سوژه مصاحبه امروز ما یک روحانی است که به قول خودش زندگی خود را وقف مردم کرده است؛ البته نه مردم عادی جامعه، بلکه ایشان معتقد است همه اقشار جامعه نیاز به ارشاد و مبلغ دارند، از نظر این استاد حوزه کسانی هم که از نظر ما اشرار و بدرفتار هستند هم، نیاز به روحانی دارند! این تفکر باعث شده این روحانی سال‌ها به مناطق ممنوعه وارد شود و به تبلیغ اسلام و ترویج ارزش‌های والای انسانی در بین افرادی که شاید امثال من خیلی قبولشان نداریم و امیدی به اصلاحشان نمی‌بینیم، رفته و به کار تبلیغی خود مشغول است.

جذب قلوب

این روحانی در دل یکی از پر خطرترین مناطق استان قرار دارد و به خوبی توانسته به توصیه رهبر معظم انقلاب مبنی بر جذب قلوب عمل کند؛ به قول خودش با بسیاری از افرادی که ما اشرار می‌نامیم‌شان، خانه یکی است و رفت و آمد خانوادگی دارد.

غرب شهرکرد که اگر خاص‌تر بگویم، محله 32، یکی از آن مناطقی است که به دلیل حضور تعدادی از افراد هنجارشکن، بردن نامش برای مردم شهرکرد و شاید کل استان هولناک باشد؛ همین چند روز گذشته بود که یک نزاع گسترده و تقریبا مسلحانه شکل گرفت و چند نفر زخمی شدند که اگر ورود همین روحانی نبود خدا می‌داند چه پیش می‌آمد! با حضور حاج آقا در صحنه نه تنها نزاع خاتمه یافت بلکه مقصر شناسایی شد و توسط خود حاج آقا به کلانتری برده و تحویل داده شد.

یا چند هفته قبل، در یک درگیری بین چند جوان و پلیس، مامور نیروی انتظامی شهید محمدیوسفی به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

منطقه‌ای که در جلسات استانداری به منطقه خاص در استان مشهور است و سوژه ثابت تمام جلسات ستاد استانی مبارزه با مواد مخدر!

تفاوت مصوبه صادر کردن با کار میدانی

وقتی عملکرد تمام مجموعه‌هایی مانند ستاد مبارزه با مواد مخدر و ... را با آن همه بودجه‌های عجیب و غریب، با فعالیت‌های این روحانی جهادی مقایسه می‌کنیم، متوجه می‌شویم کار میدانی و حضور در خط مقدم مشکلات حتی اگر مانند این روحانی با صفر تومان اعتبار دولتی باشد، برکاتی دارد که نشستن در جلسات و مصوبه صادر کردند ندارد، حتی اگر بودجه‌های میلیاردی پشت این مصوبات باشد!

کار به همین جا ختم نمی‌شود، وقتی خود را وقف کرده باشی، محال است بتوانی بی‌تفاوت از کنار افراد معتاد گذر کنی و حرکتی برای کمک به این بیماران نکنی! یا محال است کرونا بیاید و زندگی همشهریانت را تهدید کند و تو خونسرد منفعل باشی.

این روحانی پرتلاش اولین کسی بود که با وجود خطر بسیار اقدام به تغسیل متوفیان کرونایی در چهارمحال و بختیاری کرد و اقدامات ویژه‌ای در زمینه ترک اعتیاد، ترک استعمال مشروبات الکلی، ترویج نماز و افزایش معنویات در بسیاری از جوان‌های منطقه غرب  شهرکرد داشته است.

مبلغی که مروری کوتاهی از زندگی‌اش ما را متوجه روح بزرگ و شجاعت غیرقابل وصفش کرد به طوری که در هر بحران و خطری ردپایی از حضور او مشاهده می‌شود و همواره در میدان بود که در زمان سیل در پلدختر، چه در زمان شیوع کرونا و چه حضور در یکی از پرخطرترین مناطق چهارمحال و بختیاری.

در حال حاضر نیز این مبلغ جهادگر در زمینه طب سنتی و پیگیری ایجاد شغل برای مردم منطقه 32 شهرکرد در حال خدمت است و با وجود عدم همراهی و حمایت مطلوب از سوی دولت و نهادهای فرهنگی توانسته هزینه‌های گزافی را برای فرستادن بعضی از جوانان این منطقه به کمپ‌های ترک اعتیاد متقبل و تلاش بسزایی در آشنایی آن‌ها با اسلام ناب محمدی(ص) داشته اسلامی که فقیر و غنی در برابرش یکیست.

او را به دفتر خبرگزاری دعوت کردیم تا بیشتر با اقدامات این روحانی شجاع و جهادگر آشنا شویم.

شما چند سال دارید و از کی فعالیت تبلیغی خود را شروع کردید؟

بنده غفار رئیسی، 37 ساله هستم و از سال 1376 وارد حوزه علمیه شدم و در حدود 12 سال است که در حوزه مشغول به تدریس هستم و در حال حاضر نیز صاحب 4 فرزند و ساکن شهر سورشجانم.

ماجرای تغسیل متوفیان کرونائی چیست؟

 بنده اولین روحانی بودم که پس از اولین تلفات کرونا در چهارمحال و بختیاری و اقدام به دفن میت بدون غسل با هماهنگی قضایی جسد میت را از خاک بیرون کشیدم و پس از اقدام به غسل و کفن مجدد متوفی را دفن کردم و از همین زمان به دلیل ترس زیادی که سایرین از این ویروس داشتند شروع به غسل و کفن متوفیان کرونا کردم تا کم‌کم گروه‌های جهادی نیز به این موضوع مهم وارد شدند.


از چه زمانی و با چه انگیزه‌ای در منطقه 32 شهرکرد فعالیت فرهنگی خود را شروع کردید؟

 بنده به مدت 8 سال است که سعی کرده‌ام در مناطق پرخطر و آسیب‌زا فعالیت تبلیغی داشته باشم و از ماه مبارک رمضان سال جاری به دلیل مخالفتم با انجام اقدامات سلبی که موجب افزایش میزان جرائم در منطقه غرب شهرکرد فعالیت تبلیغی خودم را شروع کردم و با مردم این منطقه آشنا و انس و الفتی ایجاد کردم که خوشبختانه این رفتار باعث جذب آن‌ها به مسجد و ترک اقداماتی از جمله اعتیاد و استعمال مشروبات الکلی شد.

برگزاری محافل انس با قرآن در مناطق خاص شهرکرد                                                                                           

اولین باری که من به این منطقه وارد شدم و قصد کردم در کوچه‌های قدم بزنم جوانانی مرا محاصره و قصد مجروح کردن من با سلاح سرد را داشتند که به واسطه صحبت صمیمانه‌ای که با آن‌ها کردم از این اقدام منصرف و در حال حاضر جزو بهترین دوستان من شده‌اند.

اولین باری که من به این منطقه وارد شدم، جوانانی مرا محاصره و قصد مجروح کردن من با سلاح سرد را داشتند؛ همان افراد امروز نزدیکترین رفقای من هستند.

من معتقدم اینان مردمی مهربان، هنرمند و با همت‌اند که به دلیل بی‌توجهی مسؤولان به آن‌ها به خوبی تحت آموزش‌های اجتماعی قرار نگرفته‌اند و در اذهان عمومی مردم استان مردمی خطرناک شناخته می‌شوند در صورتی که به هیچ عنوان اینطور نیست و در حال حاضر جزو صمیمی‌ترین و عزیزترین دوستان من می‌باشند.

ابتدایی که من به این منطقه وارد شدن کودکانشان را می‌دیدم که در زباله‌ها مشغول بازی می‌شوند که به مرور با مسجد محل آشنایشان کردم و با تلاش برای ارتقای وضعیت فرهنگی آن‌ها در حال حاضر از لحاظ نظافت با بچه‌ پولدارهای بالاشهری خیلی تفاوتی ندارند.

جوانان با غیرتی را دیدم که به استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکلی عادت کرده بودند اما پس از آشناییشان با مرام و مکتب امام علی(ع) و اهل بیت عادت‌های غلط خود را ترک کردند و جمع‌آوری کمک از خیرین آن‌ها را با میل و رغبت خودشان به کمپ‌های ترک اعتیاد منتقل کردم.

عمده مشکلاتی که مردم این منطقه دارند چه هست و راهکار رفع آن چیست؟

عمده مشکل آن‌ها بحث اشتغال است که اگر اشتغال مناسب و مطلوبی داشتند دست از فروش مواد می‌کشیدند که با پیگیری‌های بسیار قول 20 هکتار زمین را برای آن‌ها که در زمینه پرورش اسب تخصص داشتند گرفتیم، اما متاسفانه این 20 هکتار به 7 هکتار کاهش پیدا کرد و هنوز به آن‌ها تحویل داده نشده است.

از مسؤولان چه انتظاراتی دارید؟

این را باید دانست که وقتی می‌توانیم کسی را مجبور کنیم که دست از کار خلاف خود بکشد که توانسته باشیم شغل درستی برای او دست و پا کنیم که با همین رویکر به سراغ نماینده ولی فقیه در استان، استاندار چهارمحال و بختیاری و فرماندار شهرکرد کردیم که با روی خوش ما را پذیرفتند و قول همکاری برای ایجاد اشتغال آن‌ها از طریق اختصاص زمین دادند اما لایه‌های میانی برخی از ادارات دولتی تاکنون مانع از تحقق این خواسته شده است.

خواهش من از همه مسؤولان پیگیری و تسریع این اقدام است زیرا وقتی شغل مناسبی برای آن‌ها ایجاد شود قطعا دست از شغل‌های خلاف قانون برای گذران معیشت خود می‌کشند و این محله به محله‌ای امن و آرام تبدیل خواهد شد.

من در ارتباط با آن‌ها متوجه شدم که چقدر روح بزرگی دارند و غیرت‌مند و با ایمان می‌توانند باشند حتی خیلی بهتر از ما روحانیون و قطعا در روز محشر مشخص می‌شود که خیلی از این مردم پیش خدا آبروی بیشتری نسبت به ما دارند.

ماجرای نبش قبر جنجالی که داشتید چه بود؟

خب، بعد از انتشار ویروس کرونا در روزهای اولیه اسفند و فروردین ماه، تغسیل اموات کرونایی یک دغدغه بسیار مهم بود و کسی هم خیلی رقبت برای اینکار نشان نمی‌داد؛ از طریق یکی از رفقا متوجه شدم که جسدی را بدون غسل و با شرایط بسیاری بدی دفن کرده‌اند؛ یک آن از کوره در رفتم و آتش به اختیار اقدام به نبش قبر کردم؛ دلم، دلم را می‌خورد و راستش کمی هم نگران بودم که واکنش اطرافیان و بستگان میت چه خواهد بود؛ اما روی زمین ماندن حکم خداوند را جایز ندانستم و کاری که گمان می‌کردم درسته را انجام دادم.

البته بعدش هم کمی حواشی و درگیری به وجود آمده که به لطف خدا و با حمایت‌های مردم کار به جاهای باریک نکشید و آن رفتار باعث شد ترس خیلی‌ها از تغسیل کرونایی‌ها بریزد و بعد از آن اتفاق همه اموات کرونایی تا جایی که من خبر دارم، غسل داده شدند.

در مورد فعالیت‌های کرونایی‌تان بیشتر توضیح دهید.

با شیوع کرونا و به خصوص بعد از فرمان حضرت آقا برای مواسات من هم در بین مردم به تبلیغ پرداختم و جالب است بدانید کمک‌های بسیار خوبی از طرف همین مردمی که خیلی از افراد قبول‌شان ندارند به من شد؛ شاید باورش سخت باشد امروز حساب بانکی بنده که مرتبط با موضوع کروناست رقم بسیار بالایی دارد.

مردم غرب شهرکرد دل‌های بسیار بزرگی دارند و هیچ‌گاه به سینه من دست رد نزدند، کمک‌های نقدی و اقلام خوراکی بسیار خوبی شد و به لطف خدا و با کمک همین برو و بچه‌های غرب شهرکرد بین نیازمندان شهر توزیع شد.

انتهای پیام/68033/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول