اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

هادی العامری، تظاهرات «اکتبر 2019» عراق را «فتنه حزب بعث» دانست

رهبر ائتلاف سیاسی الفتح در پارلمان عراق با انتقاد از تظاهرات‌های خیابانی «اکتبر 2019»، از نقش حزب بعث و زمینه‌سازی آن برای فعالیت‌های داعش و القاعده پرده برداشت.

هادی العامری، تظاهرات «اکتبر 2019» عراق را «فتنه حزب بعث» دانست

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «هادی العامری» رهبر ائتلاف الفتح در پارلمان و رئیس سازمان بدر عراق طی سخنانی در کنفرانس سازمان بدر ضمن حمله شدید به «تظاهرات اکتبر ۲۰۱۹» که به استعفای دولت مستقر این کشور منجر شد، آن را فتنه توصیف کرد و از نقش حزب منحله «بعث»، القاعده و داعش در جریان این تظاهرات پرده برداشت.

به نوشته خبرگزاری رسمی عراق (واع)، وی توضیح داد: حزب بعث بود که زمینه مناسب برای القاعده، میدان‌های تحصن و گروه تروریستی داعش و نیز تحولات مربوط به تظاهرات اکتبر را که من آن را فتنه اُکتبر می‌خوانم، فراهم کرد.

العامری ادامه داد که حزب بعث دشمن نخست و عامل اصلی تهدید روند سیاسی عراق بوده، هست و خواهد بود.

درباره بحران مالی کشور عراق نیز وی گفت: راه حل بحران اقتصادی نفس‌گیر و مشکل مالی کنونی عراق، در ایجاد یک رویکرد اقتصادی شفاف مبتنی بر فعالسازی بخش خصوصی است. بخش خصوصی، بات ایجاد فرصت‌ها، درآمدهای دولت را تقویت می‌کند.

وی در ادامه خواستار بازبینی حقیقی نظام بانکی کشور شد و ضمن ضعیف خواندن آن، خواسته توسعه و تقویت این نظام شد.

استان‌های مرکزی و جنوبی عراق از اول اکتبر ۲۰۱۹ (مهرماه ۱۳۹۸) شاهد اعتراض خیابانی مردمی علیه فساد، بیکاری و نقصان خدمات عمومی به شکل تظاهرات، را‌هپیمایی، تحصن و اعتصاب بود. این تظاهرات‌ها که ابتدا با موجی آرام آغاز شد، به مدت چند هفته ادامه یافت و پس از توقف به مناسبت اربعین حسینی، دور دوم آن از ۲۵ اکتبر از سر گرفته شد.

پیشتر برخی شخصیت‌های سیاسی عراقی هشدار داده بودند که طرحی با حمایت برخی کشورها علیه عراق در حال اجراست که با آغاز تظاهرات در ماه دهم (اکتبر) آغاز خواهد شد. 

در جریان این تظاهرات‌ها، حزب منحله بعث و برخی عناصر خرابکار وابسته به دشمنان داخلی و خارجی عراق بر روی موجب این اعتراض‌ها سوار شدند و با هرج و مرج کشاندن آن، اعتراضات مسالمت آمیز مردمی را در بسیاری از موارد از مسیر خود منحرف ساختند.

همین تظاهرات‌ها موجب شد تا «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر وقت که دولت او هنوز یک ساله نشده بود، برای مهار اعتراضات و منافع ملی استعفا کند و در نهایت پس از کش‌وقوس‌های متعدد، «مصطفی الکاظمی» به عنوان نخست‌وزیر جدید سوگند یاد کرد.

پس از گذشت یک‌سال از آغاز اعتراضات و تظاهرات‌های مردمی در خیابان‌های مختلف و کشته و زخمی شدن شماری از معترضان و نیروهای امنیتی، با وجود انتشار بیانیه‌ها و فراخوان‌های متعدد برای برگزاری تظاهرات پرشور در سالگرد اعتراضات اکتبر، این تظاهرات کم‌رمق و کم‌ر‌نگ‌ برگزار شد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول