اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

برخورد با متخلفین موجب افزایش کیفیت پایان‌نامه‌ها و رفع دزدی‌های علمی می‌شود

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی گفت: باید با افرادی که برای نوشتن پایان‌نامه تبلیغات کرده و درخواست مبالغ هنگفت دارند، برخورد قانونی شود تا شرایط مطلوب‌تری جهت ارتقای کیفیت پایان‌نامه‌ها و رفع دزدی‌های علمی فراهم شود.

برخورد با متخلفین موجب افزایش کیفیت پایان‌نامه‌ها و رفع دزدی‌های علمی می‌شود

سید جواد ساداتی‌نژاد نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، درباره معضل پایان‌نامه‌نویسی توسط برخی افراد سودجو بین دانشجویان‌، اظهار کرد: این سبک پایان‌نامه‌نویسی چندین سال ‌هست که مطرح شده و باید برای حذف شدنش چند اتفاق بیفتد. 

وی افزود: یکی از مباحث پایان‌نامه‌نویسی، سازوکار ثبت عنوان است که در دانشگاه‌های دولتی شروع شده است؛ مورد بعدی اینکه برخی از دانشگاه‌ها پس از تکمیل پایان‌نامه، اجزای مختلف آن را از طریق نرم‌افزار مورد بررسی قرار می‌دهند تا کپی‌برداری صورت نگرفته باشد که یکی از ابزارهای نظارتی حوزه معاونت پژوهشی یا به عبارتی تحصیلات تکمیلی است. 

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی به وظایف اصلی دانشگاه‌ها بر نظارت پایان‌نامه‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از وظایف دانشگاه‌ها، نظارت بر موضوعات و عناوین پایان‌نامه‌ها و برخورد با متخلفین است؛ باید این احساس به وجود آید که اگر فردی تخلفی انجام می‌دهد، عواقب دارد و با او برخورد قانونی می‌شود. 

ساداتی‌نژاد عنوان کرد: باید مروجین چنین کاری که از طریق تبلیغات، نصب تراکت روی دیوارها و دریافت مبالغ هنگفت از دانشجویان، این موضوع را به صورت گسترده تبلیغ می‌کنند، برخورد شود؛ بنابراین اگر با این موضوع برخورد شود قطعاً شرایط مطلوب‌تری در حوزه ارتقای کیفیت پایان‌نامه‌ها و رفع دزدی‌های علمی انجام می‌گیرد. 

وی اضافه کرد: ریشه چنین امری به مدرک گرایی بر می‌گردد؛ برخی افراد تمایل دارند مدرکی اخذ کنند که سواد آن را ندارند. بنابراین ممکن است در پروسه انجام پایان‌نامه نیز تعهدی از سوی دانشجو وجود نداشته باشد و بعضی‌ افراد فقط به دنبال مدرک‌گرایی باشند و پولی بدهند تا فرد دیگری برایشان پایان‌نامه بنویسد.  

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر در جاهای مختلف، قوانین و نظارت وجود نداشته باشد امکان تخلف همیشه وجود دارد که خاص حوزه علمی نیست؛‌ بنابراین باید با متخلفین برخورد شود و بسترهایی که منجر به مفسده می‌شوند، حذف شوند؛ لذا در این زمینه دانشگاه‌ها باید با قدرت، جدیت و قاطعیت نسبت به پایان‌نامه‌ها نظارت و اجرای لازم را داشته باشند. 

ساداتی‌نژاد گفت: نقش استاد راهنما، راهنمایی است تا پایان‌نامه به نتیجه برسد و دانشجو باید کار خود را زیر نظر استاد راهنما پیش ببرد؛ این کار فرقی با واحدهای درسی ندارد بلکه یک کار مستمر و مدام است. 

وی افزود: وقتی دانشجویی یکسال به استاد راهنمای خود مراجعه نکند، نشان دهنده این است که اتفاقی هم افتاده است؛ لذا یکی از بخش‌ها این است که استاد راهنما و مشاور باید دقت‌های لازم را درخصوص وظایفی که در رصد، راهنمایی و هدایت پایان‌نامه به عهده‌‌شان است به طور دقیق انجام دهند و اگر احساس می‌کنند یک پایان‌نامه از کیفیت لازم برخوردار نیست باید رسالت‌های خود را انجام دهند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول