اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

رودخانه‌ای که هرسال بوی مرگ می‌گیرد/ تکرار مرگ هزاران قطعه ماهی در راوند اسلام‌آباد غرب

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان کرمانشاه، با اشاره به انجام نمونه‌برداری از رودخانه راوند اسلام‌ آباد ‌غرب در ارتباط با مرگ آبزیان، گفت: بعد از انجام آزمایش، نتیجه را اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

رودخانه‌ای که هرسال بوی مرگ می‌گیرد/ تکرار مرگ هزاران قطعه ماهی در راوند اسلام‌آباد غرب

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، رودخانه راوند در شهرستان‌اسلام‌ آباد غرب سال‌هاست که در اواخر پاییز بوی مرگ می‌گیرد و طبیعت زیبای خود را با تلف شدن آبزیان این رودخانه به نمایش می‌گذارد.

البته نباید از آلوده شدن رودخانه رواند با ورود فاضلاب و همچنین کشت محصولات کشاورزی با نیاز آبی بالا در حاشیه این رودخانه که کشاورزان با پمپاژ بی‌رویه آب حیات رودخانه و آبزیان را به خطر می‌اندازند، غافل شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان کرمانشاه در پاسخ به ابهامات این فاجعه‌ زیست محیطی در رودخانه راوند، اظهار داشت: یک‌سری کار مطالعاتی و نمونه‌برداری از رودخانه و همچنین از واحدهای صنعتی که امکان دارد منبع آلودگی رودخانه باشد، انجام شده است.

فریدون یاوری اضافه کرد: آنالیز نمونه‌ها انجام شده، اما نیازمند یک‌سری اطلاعات از دیگر دستگاه‌ها هستیم؛ به عنوان مثال باید بدانیم که در تاریخ تلف شدن آبزیان، دبی آب رودخانه به چه میزان بوده که باید این اطلاعات را از آب منطقه‌ای بگیریم تا با بررسی داده‌ها به نتیجه قطعی برسیم.

وی تصریح کرد: عوامل مختلفی در نابودی آبزیان تاثیر دارد، طی سال‌های گذشته با بحران کم‌آبی و خشکسالی مواجه بوده‌ایم، رودخانه برای بقای اکولوژیکی نیازمند دبی لازم یا همان جریان آب مناسب است که در غیر این صورت آبزیان آن از بین می‌رود.

یاوری تصریح کرد: علت مرگ ماهی‌ها می‌تواند ناشی از ورود فاضلاب انسانی و فاضلاب صنعتی باشد که با ورود به درون منابع آبی و آب‌های سطحی در صورتی که ظرفیت آن بیش از ظرفیت خودپالایی رودخانه باشد، اکسیژن افت می‌کند که با کاهش اکسیژن آبزیانی همانند ماهیان از بین می‌روند.

وی خاطرنشان کرد: در راستای انجام رسالت قانونی خود باید تمام داده‌ها آماده شود تا با تجزیه و تحلیل آن‌ها، نتیجه قطعی اعلام شود که فعلا در دست بررسی است.

انتظار می‌رفت طی سال‌های گذشته با نمونه‌گیری‌های صورت گرفته از آب رودخانه و نمونه‌برداری از ماهیان تلف شده، امسال اقدامی به موقع از سوی مسئولان برای جلوگیری از این فاجعه‌ای زیست محیطی انجام می‌شد، تا دوباره شاهد مرگ و میر هزاران قطعه ماهی در رودخانه راوند نباشیم.

انتهای پیام/پ/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول