خبرگزاری فارس- موسی کاظمزاده: بیش از هشت ماه از نامگذاری امسال به نام ” جهش تولید ” از سوی حضرت آیتالله خامنهای در دهه پنجم انقلاب که از آن به عنوان دهه عدالت و پیشرفت یاد میکنند، میگذرد، بنابراین سوالی که در این میان مطرح میشود اینکه در شرایط فعلی کشورمان که دشمنان این نظام با ترفندهای مختلف از جمله تحریم و جنگ اقتصادی در صدد تضعیف و از بین بردن آن هستند، در این ارتباط سازمانها و دستگاههای مختلف و در راس آنها نخبگان جامعه برای خنثی کردن توطئه دشمنان برای رونق اقتصادی و جهش تولید کشور چه رسالتی بر دوش دارند.
بسیار واضح است، رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامگذاری سالهای اخیر توجه ویژهای به تولید ملی با توجه به ظرفیتهای کشور داشته و دارند و در این ارتباط نیز در سالجاری از سوی ایشان به نام « جهش تولید» نامگذاری شده است.
حضرت آیتالله خامنهای با نامگذاری سال ۹۹ به نام «جهش تولید» از دستگاهها و دستاندرکاران خواستهاند در این سال طوری عمل کنند که با جهش تولید، تغییری محسوس در زندگی مردم بهوجود آید. البته لازمه تحقق این هدف را برنامهریزی اعلام کردهاند و بخشهای مختلف مانند سازمان برنامه، مجلس و مرکز تحقیقات آن، قوهقضائیه، مجموعههای دانشبنیان و گروههای پرشمار جوان، مبتکر و فعال باید در این برنامهریزیها شرکت کنند.
با این وجود از سویی طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب بخش مهمی از جهاد اقتصادی مسئله تولید ملی است که اگر ملت با همت، عزم و آگاهی و با همراهی و برنامهریزی درست مسوولان بتواند مشکل تولید داخلی را حل کنند، بدون تردید بر چالشهایی که دشمن ایجاد میکند غلبه خواهند کرد.
از این رو، آنچه در این راستا مهم به نظر میرسد، اینکه دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی بهواسطه پشتوانه علمی با کیفیت بخشی به تولیدات ملی میتوانند نقش تعیینکنندهای در سال « جهش و رونق تولید ملی» داشته باشند، چرا که دانشگاهها با تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد متناسب با نیازهای روز جامعه و تکیه بر دانش و فناوری این مراکز میتوانند در توسعه و پیشرفت همه جانبه کشورمان گام های موثری بردارند.
در این راستا بوده که مقام معظم رهبری در بیانیه اخیر گام دوم انقلاب در حوزه اقتصاد، بر تقویت اقتصاد مستقلّ کشور که مبتنی بر تولید انبوه و باکیفیّت، و توزیع عدالتمحور، و مصرف بهاندازه و بیاسراف و مناسبات مدیریتی خردمندانه تاکید دارند و راه حل این مشکلات را تحقق اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی بیان میکنند؛ «اقتصاد یک نقطه کلیدیِ تعیینکننده است. اقتصاد قوی، نقطه قوّت و عامل مهم سلطهناپذیری و نفوذناپذیری کشور است و اقتصاد ضعیف، نقطه ضعف و زمینهساز نفوذ و سلطه و دخالت دشمنان است، از این رو راهحل این مشکلات، سیاستهای اقتصاد مقاومتی است که باید برنامههای اجرائی برای همه بخشهای آن تهیه و با قدرت و نشاط کاری و احساس مسوولیت، در دولتها پیگیری و اقدام شود. درونزایی اقتصاد کشور، مولّد شدن و دانشبنیان شدن آن، مردمی کردن اقتصاد و تصدیگری نکردن دولت و برونگرایی با استفاده از ظرفیتهای کشور بخشهای مهم این راهحلهاست».
با این وجود، رهبر معظم انقلاب در سالهای اخیر همواره در بیانات و آیینهای مختلف از دانشگاهها، دانشگاهیان، مراکز پژوهش و پژوهندگان خواستهاند، همیشه و در همه حال با احساس مسوولیت بیشتر به بررسی، کنکاش و حل مشکلات و چالشهای کشور بپردازند.
بنابراین در این باره نیز در بیانیه «گام دوم انقلاب» خطاب به دانشگاهیان متذکر شدهاند؛ « دانش، آشکارترین وسیله عزّت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است. دنیای غرب به برکت دانش خود بود که توانست برای خود ثروت و نفوذ و قدرت دویستساله فراهم کند و با وجود تهیدستی در بنیانهای اخلاقی و اعتقادی، با تحمیل سبک زندگی غربی به جوامع عقبمانده از کاروان علم، اختیار سیاست و اقتصاد آنها را به دست گیرد. ما به سوءاستفاده از دانش مانند آنچه غرب کرد، توصیه نمیکنیم، امّا مؤکّداً به نیاز کشور به جوشاندن چشمه دانش در میان خود اصرار میورزیم. بحمدالله استعداد علم و تحقیق در ملّت ما از متوسّط جهان بالاتر است. اکنون نزدیک به دو دهه است که رستاخیز علمی در کشور آغاز شده و با سرعتی که برای ناظران جهانی غافلگیرکننده بود یعنی یازده برابر شتاب رشد متوسّط علم در جهان- به پیش رفته است. دستاوردهای دانش و فنّاوری ما در این مدّت که ما را به رتبهی شانزدهم در میان بیش از دویست کشور جهان رسانید و مایه شگفتی ناظران جهانی شد و در برخی از رشتههای حساس و نوپدید به رتبههای نخستین ارتقاء داد، همه و همه در حالی اتّفاق افتاده که کشور دچار تحریم مالی و تحریم علمی بوده است. ما با وجود شنا در جهت مخالف جریان دشمنساز، به رکوردهای بزرگ دست یافتهایم و این نعمت بزرگی است که بهخاطر آن باید روز و شب خدا را سپاس گفت».
در کنار این عوامل نکته مهم دیگر این است که حضرت آیتالله خامنهای حدود 12 سال گذشته یعنی از سال 1387 تا به امروز راهبردهای کلان اقتصادی کشور را با توجه به عملیاتی کردن پیشرفت و عدالت مطرح کرده و هر سال قطعهای دیگر از این مجموعه به هم پیوسته را ارائه نموده است.
از سوی دیگر، به یقین انتخاب آگاهانه و هوشمندانه سالجاری به نام « جهش تولید» از سوی رهبر معظم انقلاب نشاندهنده آن است که هنوز فعالیت در بخش اقتصادی و تولید ملی به حد ایدهآل نرسیده و باید برای تحقق شعارهای سالهای گذشته «حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف»، « همت مضاعف، کار مضاعف»، «جهاد اقتصادی»، «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی»، «حماسه اقتصادی»، « اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی»، « اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل»، « اقتصاد مقاومتی، تولید – اشتغال»، « حمایت از کالای ایرانی» و « رونق تولید» باید همگان و در راس آنها دانشگاهیان با تدوین راهبردهای کلان بیش از اینها در تحقق منویات رهبری گامهای موثری بردارند.
بنابراین به یقین، نامگذاری سالها از سوی مقام معظم رهبری هر ساله براساس نیاز روز جامعه کشورمان تعیین میشود که نامگذاری امسال هم از سوی رهبر انقلاب به عنوان سال« جهش تولید» در دهه پیشرفت و عدالت همه اقشار مختلف مردم و در این میان مسوولان کشورمان را موظف میکند، با بهرهگیری از تمامی امکانات مادی و معنوی و به خصوص با جدیت تمام، حرکت جهادی و با ایجاد هماهنگی و وحدت میان سه قوه در خلق استقلال، شکوفایی و توسعه پایدار کشورمان در عرصههای مختلف و به ویژه رونق تولید ملی در وسط میدان باشند.
بر این اساس، دانشگاهها و مراکز پژوهشی باید با تولید دانش و فناوریهای لازم، همراه کردن دانش با مهارت، تجاریسازی اختراعات، تشکیل اتاقهای فکر، کرسیهای نظریهپردازی، توسعه ارتباط بین دانشگاه و صنعت، ارتقای سطح دانش مدیران، تشکیل کمیته علمی تخصصی حمایت از رونق تولید ملی، تربیت نیروی متخصص برای کیفی کردن تولیدات داخلی، ایجاد فرهنگسازی مناسب با تولید ملی و گفتمان خودباوری و فرهنگ اعتماد به نفس و تلاش مستمر؛ زمینه را برای دستیابی به خودکفایی کشورمان در عرصههای مختلف را فراهم نمایند و در این خصوص ضمن برداشت این محدویتها و چالشهای پیش روی، این تهدیدها را به فرصت بینظیری برای اقتصاد ایران تبدیل کنند.
از سوی دیگر آنچه در این چرخه اهمیت بسیار دارد، اینکه نامگذاری سالها از سوی رهبر معظم انقلاب، موجبات تفسیرها و تأویلهای متفاوتی در پیش رو داشته باشد، ولی نکته مهم این است که همین عناوین نشان از اهمیتی دارد که عمل کردن به آنها میتواند عاملی در شکوفایی شدن هرچه بیشتر کشور در عرصههای مختلف گردد.
آنچه در این خصوص مهم به نظر میرسد، اینکه همه دستاندرکاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در جریان باشند که این نامگذاریها نه تنها تشریفاتی نیستند، بلکه نقشه راه ملت و مسوولان نظام در آن سال است.
نکته مهم دیگر اینکه، تحریمهای استکبار جهانی علیه ملت ایران در طول چند دهه اخیر موجب گردیده زیرساختهای مناسبی در کشورمان برای جهش و رونق تولید داخلی فراهم شود که در این بین نخبگان جامعه و در رأس آنها دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی در بارورسازی، بازسازی، ساماندهی و بهکارگیری ذهنهای خلاق جوانان در عرصههای مختلف علمی، اقتصادی باید بیش از اینها پیشگام باشند.
حال به نظر میرسد، استکبار جهانی از تحقق شعار «ما میتوانیم» که نمود همت و غیرت ایرانیان است عصبانی شده و از این رو جامعه دانشگاهی باید برای تحقق این شعار باید بیش از اینها تلاش مضاعفی داشته باشد، چرا که با همت این قشر نخبه و فهیم جامعه است که در حال حاضر ایران رتبه ۱۵ تولید علم در جهان و رتبه نخست را در میان کشورهای اسلامی از آن خود کرده است.
انتهای پیام/ 60023/س