اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  پاکستان

نگاهی به بدهی‌‌ خارجی پاکستان؛ تکیه بر باد برای توسعه

تکیه پاکستان به وام‌های تجاری خارجی افزایش یافته به نحوی که در سال مالی منتهی به 30 ژوئن 2020 مجموع جریان ورودی وام خارجی به این کشور 10.7 میلیارد دلار ثبت شده است.

نگاهی به بدهی‌‌ خارجی پاکستان؛ تکیه بر باد برای توسعه

به گزارش خبرنگار دفاتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، در سال مالی گذشته، تکیه دولت پاکستان به وام‌های تجاری خارجی افزایش یافته به نحوی که در سال مالی منتهی به 30 ژوئن 2020، مجموع جریان ورودی وام خارجی به این کشور بیش از 10.7 میلیارد دلار ثبت شده است.

گزارش کمک‌های اقتصادی خارجی

گزارش سالیانه کمک‌های اقتصادی خارجی (FEA) برای سال مالی 20-2019 نشان داد 6.5 میلیارد دلار از این مبلغ توسط شرکای توسعه چندجانبه و دو جانبه پرداخته شده است یعنی افزایش 56 درصدی سالانه.

علاوه بر این، دولت از طریق وام‌های تجاری خارجی نیز 3.4 میلیارد دلار کسب کرده تا تعهدات بدهی خارجی را تامین کرده و از تراز پرداخت‌ها حمایت نماید.

ردیف حمایت بودجه‌ای کل به میزان 4.6 میلیارد دلار بوده و 3.3 میلیارد دلار باقیمانده بعنوان سرمایه گذاری مجدد توسط بخش سرمایه گذاری از بانکهای بازرگانی خارجی مختلف دریافت شده است.

این گزارش نشان داد 97 درصد از کل 10.7 میلیارد دلار جریان ورودی بعنوان وام در نظر گرفته شده در حالی که 3 درصد باقیمانده تحت عنوان امتیاز و هبه بوده است. از کل مبلغ، 53درصد (5645 میلیون دلار) از بانک توسعه آسیا (ADB)، بانک توسعه اسلامی (IsDB) ،بانک زیرساخت آسیا (AIB) و بانک جهانی (WB) گرفته شد.

پس از بانک های تجاری، بانک توسعه آسیا ADB بیشترین مبلغ (5854 میلیون دلار) را پرداخت کرده است.

این گزارش نشان می دهد 74 درصد از مبلغ کل برای "سرمایه گذاری و حمایت بودجه ای" بوده در حالیکه 19 درصد برای سرمایه گذاری پروژه و 7 درصد باقیمانده برای "سرمایه گذاری کالا" بودند که اساسا از  بانک توسعه اسلامی (IsDB) تامین شده تا بتوان نفت خام خریداری کرد.

بخش های حمل و نقل و ارتباطات، بیشترین سهم (32درصد) را دریافت کردند. بخش های توسعه روستایی، کاهش فقر و تحصیل و آموزش، هر یک 11 درصد دریافت کردند. بخش انرژی و نیرو 10 درصد و بخش‌های مراقبت و بهداشت نیز 9 درصد را دریافت نمودند.

این گزارش نشان داد "افزایش سطح جریان ورودی از جانب شرکای توسعه چندجانبه و دوجانبه، تأییدی بر تعهد آنها به حمایت از اولویت‌های توسعه ای دولت پاکستان و همچنین تقویت ظرفیت سازمانی برای ایجاد اصلاحات در زمینه های مهم درآمدی، مدیریت مالی، مدیریت بدهی، بخش عمومی، اصلاحات بخش انرژی و تسهیل کسب و کار می باشد".

این گزارش افزود: "این جریان های ورودی، طولانی مدت و به صورت اعطایی با هزینه کمتر هستند و نشان‌دهنده سلامت و کیفیت بدهی عمومی خارجی پاکستان است."

بدهی عمومی خارجی

تا تاریخ 30 ژوئن 2020 کل بدهی عمومی خارجی پاکستان در رقم 77.9 میلیارد دلار باقی مانده است. رقم بدهی عمومی خارجی در سال گذشته 73.4 میلیارد دلار بود، که رشد 6 درصدی را نشان می دهد.

از همان تاریخ، 70درصد از کل بدهی عمومی خارجی شامل وام‌هایی با نرخ سود ثابت است، در حالی که 30درصد باقیمانده با نرخ های سود شناور بوده است.

دولت مبلغ 10.4 میلیارد دلار را در طول سال مالی 20-2019 به عنوان بدهی وام‌های عمومی خارجی بازپرداخت کرده این رقم شامل بازپرداخت اصل مبلغ به میزان 8.5 میلیارد دلار و پرداخت سود 1.9 میلیارد دلاری است.

برای دوره مذکور، انتقال‌های خالص به دولت 1.8 میلیارد دلار بود. انتقال خالص مثبت نشان می دهد در طول این دوره، دولت بیش از آنکه وام‌های قبلی را تسویه کند، وامهای جدید گرفته است.

علاوه بر این، سهم وام‌های خارجی که از طریق حواله های بازار-محور گرفته شده تا 2.06 میلیارد دلار کاهش یافت (اوراق قرضه و قرضه‌های تجاری) و سهم وامهای خارجی اعطایی با دوره سررسید طولانی‌تر تا 3.8 میلیارد دلار افزایش یافت (وامهای چند جانبه و دو جانبه). این امر ارتقای کیفی سهم بدهی عمومی خارجی را نشان می دهد.

علیرغم سطح بالای رسیدگی به بدهی خارجی، پاکستان به شکلی موفقیت آمیزی در سال مالی 20-2019 بدهی خود را با تجهیز منابع خارجی و تغییر تمرکز از نقدینگی پرهزینه تجاری کوتاه مدت به جریانهای اعطایی بلند مدت تسویه کرده است.

این گزارش در خاتمه نشان داد: " این امر نشاندهنده مدیریت معقول بدهی خارجی توسط دولت و افزایش اعتماد شرکای توسعه ای است".

نظر دولت

وزیر صنایع پاکستان در این زمینه در حساب توییتر خود نوشت: این کشور 10.4 میلیارد دلار بعنوان بدهی وامهای عمومی خارجی شامل پرداخت اصل وام به میزان 8.5 میلیارد دلار و 1.9 میلیارد دلار بعنوان سود پرداخت کرده است.

به نوشته وی، دولت حزب تحریک انصاف پاکستان در حال بازپرداخت بیشترین میزان بدهی خارجی است که دولت‌های قبلی تاکنون داشته است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول