اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

نشت نفت و خسارات حوزه کشاورزی/ از آسیب به 190 هکتار باغ تا تعطیلی 57 مزرعه پرورش ماهی

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در بازدید از منطقه سرخون میزان خسارات وارد شده به بخش کشاورزی را بررسی کردند.

نشت نفت و خسارات حوزه کشاورزی/ از آسیب به 190 هکتار باغ تا تعطیلی 57 مزرعه پرورش ماهی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد عطاالله ابراهیمی امروز به همراه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردل، مدیر بحران و مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری درخصوص شکستگی خط لوله نفت خوزستان به استان اصفهان که مسیر آن از حوزه میانکوه روستای گندمکار به شهر سرخون می‌گذرد بازدید کردند و در جلسه‌ای خسارات وارد شده به کشاورزی این منطقه بررسی شد.

در این جلسه عطاالله ابراهیمی گفت: پس از جمع آوری اطلاعات میدانی از منطقه خسارات ناشی از نشت نفت و آتش سوزی و دود تعداد ۱۰۰ اصله درخت مثمر انار و گردو حاشیه رودخانه سرخون بر اثر آتش‌سوزی دچار خسارت شده است، تعداد ۱۰ راس دام سبک بر اثر آتش سوزی ناشی از نشت نفت از بین رفته است و با توجه به آلودگی منابع آب آبیاری و خاک‌های منطقه به مواد نفتی وجود ۲۱۰ هکتار اراضی آبی در زیر دست چشمه در زمان آبیاری احتمال وارد شدن خسارت به این مزارع وجود دارد که لازم است در موعد مناسب بررسی گردد.

خسارت قطعی به 190 هکتار از باغات سرخون در ماه‌های آینده

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: میزان ۱۹۰ هکتار از باغات زیرپوشش آبریز چشمه سرخون در آینده بر اثر نشت نفت آلودگی نفتی بعد از خواب زمستانه که نیاز به آبیاری دارند دچار آلودگی آب و خاک خواهند شد و قطعاً دچار خسارت می‌شود.

وی ادامه داد: هم‌چنین میزان 0/6 هکتار گلخانه سبزی و صیفی در حال حاضر فعال می‌باشد و با توجه به اینکه منبع تامین آب سرچشمه سرخون می‌باشد لذا خسارت به واحد مذکور دور از انتظار نیست و فعلا برای تامین آب نیاز به آبرسانی سیار دارد چرا که محصول موجود در گلخانه به مشتقات نفتی حساس است.

6 هزار کلنی زنبور عسل در معرض خطر

 وی اظهار داشت: با توجه به اینکه ۶ هزار کلنی زنبور عسل در منطقه وجود دارد بر اثر دود ناشی از سوختگی نفت احتمال خسارت وجود دارد هم‌چنین تعداد ۵ هزار و ۶۰۰ راس دام سنگین و ۸۶ هزار رأس دام سبک در منطقه وجود دارد که از آب چشمه سرخون استفاده می‌کنند احتمال دارد در آینده با توجه به بارندگی و نشت نفت و انتقال آن به روستاهای پائین‌تر امکان تلف‌شدن و یا بروز انواع امراض متنوع دامی باشد و در این مورد ضرورت دارد شبکه دامپزشکی شهرستان و استان پیگیر باشند.

تعطیلی 57 مزرعه پرورش ماهی در منطقه سرخون بر اثر نشت نفت

ابراهیمی عنوان کرد: تعداد ۵۷ مزرعه پرورش ماهی با ظرفیت تولید ۲ هزار تن از سرخون تا رفن وجود دارد که براثر آلودگی نفتی چند سال گذشته تعطیل کردند و این تعطیلی با آلودگی مجدد ادامه می‌‌یابد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: با توجه به اینکه تعداد ۵ مزرعه پرورش ماهی با ظرفیت ۲ هزار تن در سال در دریاچه پشت سد کارون ۴ وجود دارد و  بعد از این حادثه لایه نازکی نفت بر روی رودخانه جاری و مشهود و مستندات نیز جمع‌آوری شده است پیشنهاد شده است که هرچه سریع‌تر نسبت به برداشت مزارع ماهی خود اقدام نمایند در غیر این صورت خسارت جدی می‌بینند.

وی توضیح داد: مهم ترین موضوع مطرح شده در این حادثه آلودگی خاک می‌باشد که خسارت جبران ناپذیری وارد شده است و شرکت نفت می‌بایست نسبت به پاکسازی رودخانه و خاک کشاورزی آلوده اقدام نماید.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول