اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

توسعه «کشاورزی حفاظتی» در کرمانشاه/ جهاد کشاورزی: به مرز ۱۰۰ هزار هکتار رسیده‌ایم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: امسال در سطح ۱۳ هزار هکتار کشت مستقیم و بدون شخم و ۸۳ هزار هکتار با استفاده از ادوات خاک‌ورزی حفاظتی، کاشت محصول خواهیم داشت.

توسعه «کشاورزی حفاظتی» در کرمانشاه/ جهاد کشاورزی: به مرز ۱۰۰ هزار هکتار رسیده‌ایم

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، توسعه کشاورزی حفاظتی به عنوان رویکردی جهت مقابله با چالش‌های بخش کشاورزی جهت دستیابی به تولید و مدیریت پایدار منابع آب و خاک از اهمیت بالایی برخوردار است.

امروزه سیستم‌های «کشاورزی حفاظتی» در سطح دنیا به سرعت در حال توسعه هستند و تاکنون در ۱۸۰ میلیون هکتار در جهان اجرایی شده است.

استان کرمانشاه با وجود ۹۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی که حدود ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی موجود تحت کشت آبی است، در مجموع ۱۱ درصد از اراضی دیم کشور و پنج تا ۶ درصد از اراضی آبی کشور را دارست که یکی از قطب‌های کشاورزی در کشور محسوب می‌شود، از این رو اجرای کشاورزی حفاظتی در این استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اجرای کشاورزی حفاظتی به تحقیقات، تامین ساخت و طراحی دستگاه‌های جدید و مدیریت کارآمد احتیاج دارد که برای اطلاع از زیرساخت‌های فراهم شده در این راستا به سراغ نوربخش حاتمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه رفته‌ایم.

فارس: چرا کارشناسان آخرین نسخه برای نجات کشاورزی را روش کشاورزی حفاظتی می‌دانند؟

حاتمی: محدودیت منابع آبی در سال‌های اخیر تهدیدی برای بخش کشاورزی بشمار می‌رود که بهره‌گیری از کشاورزی حفاظتی راهکاری موثر برای برون رفت از خشکسالی و جبران منابع آلی خاک است.

محدودیت منابع آب و خاک و همچنین پایین بودن ماده آلی خاک، بهره‌گیری از کشاورزی حفاظتی را ضروری کرده است.

فارس: پیشینه کشاورزی حفاظتی در ایران به چه تاریخی برمی‌گردد؟

حاتمی: پیشینه کشاورزی حفاظتی در ایران به ۱۳۲۳ برمی‌گردد که کرمانشاه و خوزستان در آن زمان به عنوان اولین استان‌های کشور، کشاورزی حفاظتی را اجرا کردند.

 در استان کرمانشاه با برنامه و سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی از سال ۱۳۹۵ به شکل جدی و گسترده‌‌ای با ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار کشت مستقیم و ۵ هزار کشت بدون شخم با خاک‌ورزی مرکب شروع شد.

فارس: وضعیت کشاورزی حفاظتی الان در استان چگونه است؟

حاتمی: این کار در استان به شکل گسترده‌ای با هدف حفظ منابع آب، خاک، کشاورزی پایدار و همچنین افزایش مواد آلی خاک شروع شده به طوری که امروز ۳۶ رقم گندم، ۱۲ رقم جو، هشت رقم نخود و هفت رقم علوفه را در سطح ۱۳ هزار هکتار برای سال ۹۹ به‌صورت کشت مستقیم و بدون شخم و ۸۳ هزار هکتار با استفاده از ادوات خاک‌ورزی حفاظتی کاشت محصول را خواهیم داشت.

فارس: وضعیت زیرساخت‌های استان برای توسعه کشاورزی حفاظتی به چه صورتی است؟

حاتمی: این روش کشاورزی به دو شکل کاشت مستقیم بدون شخم و کاشت با خاک‌ورزی‌های حفاظتی انجام می‌شود.

به همین منظور طی سنوات گذشته از سال ۹۵ تا الان، ۱۴۵ دستگاه کارنده مستقیم و یک‌هزار و ۲۵۸ دستگاه خاک‌ورزی حفاظتی تدارک و با یارانه دولتی تحویل داده‌ایم.

برای امسال هم برنامه جذب ۱۱۰ دستگاه کارنده کشت مستقیم را داریم.

فارس: لطفا در خصوص مزایای کشت حفاظتی هم توضیح دهید

حاتمی: از مزایای کشاورزی حفاظتی کاهش تردد ماشین‌های کشاورزی در زمین است، کشاورزان با یک بار رفتن به داخل زمین می‌توانند کشت خود را انجام دهند بدون اینکه مراتع خود را شخم بزنند، اقدام به کشت کنند.

حفظ رطوبت و بقایا و عناصر خاک، صرفه‌جویی در هزینه کاشت و مصرف نهاده‌ها، جلوگیری از هدر رفت منابع آبی، افزایش تولید، تنوع زراعی، کاهش هزینه‌ها، کاهش تردد و حفظ بافت خاک، کاهش مصرف سوخت، تسریع در زمان کاشت و افزایش درآمد بهره‌برداران و کمک به حفظ محیط زیست؛ از دیگر مزایای کشاورزی حفاظتی است.

فارس: چه تسهیلاتی برای کشاورزانی که از شیوه کشاورزی حفاظتی استفاده می‌کنند، در نظر گرفته شده است؟

حاتمی: امسال با توجه به تفاهم‌نامه وزارت جهاد کشاورزی با بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، تسهیلات بسیار خوبی برای بیمه این محصولات، برای یارانه نهادهای که مصرف می‌کنند، برای عملیات خاک‌ورزی و حفاظتی و حتی برای ادوات مورد استفاده در نظر گرفته شده است.

آموزش‌های فنی و حرفه‌ای هم در این راستا به کشاورزان ارائه می‌شود.

فارس: به عنوان آخرین سوال، کشاورزان چگونه می‌توانند از کشت حفاظتی استفاده کنند؟

حاتمی: کشاورزان با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی راهنمایی می‌شوند، البته با توجه به اینکه کار کشت در سال‌جاری به اتمام رسیده، کشاورزان در سطحی که ذکر شد مشخص شده‌اند لیست‌ها تهیه و کلاس‌های آموزشی شروع شده است.

کشاورزی حفاظتی در تمامی اراضی دیم استان قابل اجرا است، علاوه بر آن هم در اراضی آبی هم قابل اجراست.

توصیه می‌شود با توجه به اینکه ۷۵۰ هزار هکتار از ۹۵۰ هزار هکتار اراضی استان، دیم است و این نوع کشاورزی هزینه‌ها را پایین می‌آورد، در بلند مدت افزایش درآمد دارد و مهمتر از همه با حفظ رطوبت خاک، بافت خاک هم حفظ می‌شود؛ کشاورزان استان از روش کشاورزی حفاظتی استفاده کنند.

انتهای پیام/پ/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول